Mobilajiem operatoriem nu aizliegts uzbāzīgais telemārketings. Vai zvanošie pārdevēji zaudēs darbu?
Kā zināms, no 25.augusta spēkā stājas visu Latvijas mobilo sakaru operatoru parakstīts labas prakses kodekss - tas nozīmē, ka operatori drīkstēs veikt telemārketinga zvanus citu operatoru klientiem tikai tad, ja saņemta nepārprotama atļauja no šiem klientiem. Vai, firmām atsakoties no klientu pārvilināšanas taktikas, telemārketinga speciālisti zaudēs darbu?
„Atzinīgi novērtējam operatoru sperto soli. Labas prakses kodeksa ievērošana nodrošinās to, ka citu mobilo sakaru operatoru klienti turpmāk bez iepriekšējas nepārprotamas piekrišanas netiks traucēti ar dažādiem operatoru pakalpojumu un preču piedāvājumiem un zvaniem, kas brīžiem tiek veikti arī vēlās vakara stundās un brīvdienās,” stāsta Latvijas Telekomunikāciju asociācijas prezidents Pēteris Šmidre. „Šis ir nozīmīgs solis nozarē, kas parāda: mobilo sakaru operatori izrāda gatavību sadarboties ar patērētāju aizsardzības organizācijām, lai respektētu klientu privātuma intereses”.
Cietīs ārpakalpojumu sniedzēji
„Tele2” komercdirektors Raivo Rosts portālam Kasjauns.lv skaidro, ka konkrētais labas prakses kodekss izveidots un parakstīts, domājot ne tikai par klientu interesēm, bet arī pašu kompāniju izaugsmi: „Šāda vienošanās ļauj operatoriem efektīvāk izmantot uzņēmuma resursus. Tādēļ visiem „Tele2” darbiniekiem saglabājot darba vietas, pārstrukturizēsim darbinieku funkcijas un atbildības jomas.”
„Tele2” komercdirektors gan atklāj, ka, atbilstoši kodeksa nosacījumiem, operators pārtrauks sadarbību ar ārpakalpojumu sniedzējiem, kuri līdz šim nodrošinājuši telemārketinga pakalpojumus. Ietaupītos resursus plānots novirzīt kompānijas attīstībai.
Vai uzbāzīgo zvanu vietā nāks cita taktika?
LMT preses sekretāre Elīna Lidere ziņo, ka arī LMT telemārketingu sev līdz šim nodrošinājuši kā ārpakalpojumu, taču nekādas ar parakstīto kodeksu saistītas izmaiņas darbinieku skaita ziņā šajā departamentā nav paredzētas.
Līdzīgi izmaiņām pārkārtoties plāno arī mobilais operators „Bite”. Kompānijas sabiedrisko attiecību speciāliste Anete Jansone stāsta, ka parakstītā kodeksa dēļ neviens atlaists netiks: „Mums neviens cilvēks nav lieks. Pieņemto noteikumu dēļ štatu samazināšana nenotiks un visi darbinieki ir savlaicīgi informēti par šīm izmaiņām.”
Sabiedrībā gan telemārketingam un šīs agresīvās pārdošanas taktikas pielietotājiem ir visai slikta slava. Cilvēkus izsenis kaitinājuši uzbāzīgi pārdevēju zvani. Uz jautājumu, vai tagad, kad operatori ar parakstiem ir atteikušies no klientu pārvilināšanas pa telefonu, vietā nenāks kāda cita taktika, tādējādi likumīgi apejot vienošanos, „Bite” pārstāve atbild noraidoši: „Apiet noteikumus nav jēga. To kopējam labumam izstrādāja visi Latvijas operatori, klāt esot Konkurences padomei.”
Kā iepriekš ziņots, labas prakses kodeksu „Par komerciālu paziņojumu sūtīšanas komercpraksi, izmantojot telemārketingu”, parakstījuši „Bite”, „Tele2”, „Latvijas Mobilais telefons” (LMT), Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija, Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācija, kā arī Latvijas Telekomunikāciju asociācija.
Jaunie noteikumi paredz, ka telemārketinga zvanus varēs saņemt tikai tie klienti, kas iepriekš devuši tiem savu piekrišanu.
Pie tam komerciāla paziņojuma saņēmēja piekrišanai ir jābūt skaidrai un nepārprotamai, kā arī brīvi izteiktai, veicot aktīvu darbību. Jaunie noteikumi neattieksies uz biznesa piedāvājumu izteikšanu juridiskām personām, sazinoties ar to pārstāvjiem. Tāpat operatori varēs veikt telemārketinga zvanus saviem klientiem.