Komerckanāli grib gan maksu, gan obligātu raidīšanu
Bizness un ekonomika

Komerckanāli grib gan maksu, gan obligātu raidīšanu

Jauns.lv

LNT un TV3, vēloties prasīt maksu par translāciju, raduši dzirdīgas ausis Saeimā. Turklāt iespējamās izmaiņas likumā paredz, ka reizē ar maksu šo kanālu pārraide būs obligāta.

Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ilmārs Muuls uzsver, ka nacionālie komerckanāli grib, lai skatītāji piemaksā pat par reklāmas laiku.
Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ilmārs Muuls uzsver, ka nacionālie komerckanāli grib, lai skatītāji piemaksā pat par reklāmas laiku.

Pašlaik saskaņā ar likumu kabeļtelevīzijas un citi operatori raida nacionālos kanālus, un neviens nevienam neko nemaksā. „Ja būtu brīva izvēle, nebūtu nekādu problēmu,” teic Latvijas Elektronisko komunikāciju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ilmārs Muuls. Tādā gadījumā pašu TV kanālu un kabeļoperatoru ziņā būtu vienoties, vai to piedāvājumā iekļaut TV3 un LNT — kurš skatītājs grib, lai pērk.

Pēc asociācijas pasūtījuma veiktā „Latvijas faktu” aptauja liecina, ka apmēram 23% iedzīvotāju būtu gatavi maksāt par šiem kanāliem. Pārējie to nevēlas, taču Saeimā dienas kārtībā ir grozījumi, kas viņu viedokli ignorē — proti, TV3 un LNT saņemtu maksu no kabeļtelevīzijām un to šo kanālu raidīšana būtu obligāta. „Tas ir tāpat, kā, ja valsts noteiktu, kādus žurnālus un avīzes tirgot „Narvesen” un „Plus Punktam”,” salīdzina „Lattelecom” Juridiskās daļas direktors Toms Meisītis.

Šajā gadījumā pat vēl sliktāk — ja arī avīzi negrib lasīt, no tirgotāja naudu iekasē. „Cilvēkiem būs jāmaksā par šo kanālu ambīcijām palielināt savu peļņas daļu,” komentē „Izzi” valdes locekle Sandra Kraujiņa.

Ilmārs Muuls zina teikt, ka iespējamā cena varētu būt 15 santīmi līdz latam par kanālu no skatītāja. Tam jāpieskaita 22% PVN, finanšu administrēšanas izmaksas, un rezultātā cena par diviem kanāliem var sasniegt pat četrus latus. Mazpilsētās kabeļoperatori piedāvā mazās paketes par nepilniem trim latiem, Rīgā par pieciem latiem, bet iecerētās izmaiņas cenu var dubultot.

Tajā pašā laikā par LNT un TV3 rādīto reklāmu kabeļoperatori naudu nesaņem. Muuls pat izpētījis, ka nacionālajos komerckanālos reklāmas rādīšana pārsniedz likumā atļautās 12 minūtes stundas laikā. Skatītājiem jāmaksā arī par viņiem uzspiesto reklāmas laiku — tā šo TV kanālu vēlmes raksturo Muuls. Turklāt TV3 un LNT nu ir viens saimnieks – koncerns MTG. Iepriekš MTG kontrolēja TV3, bet kopš LNT iegādes tagad iespējams nopietnāks diktāts televīzijas tirgū.