Rudens auto ražas svētki Parīzē un Frankfurtē
Jau tagad atrast brīvu viesnīcas numuru Parīzē nav iespējams, jo izstādes apmeklētāju tūkstoši to paveikuši pirms pusgada...
Auto un tehnoloģijas

Rudens auto ražas svētki Parīzē un Frankfurtē

Jauns.lv

Neapturamā ātrumā tuvojas datums, kurā durvis vērs vaļā viens no gada svarīgākajiem autoindustrijas pasākumiem – Parīzes automobiļu izstāde. Kā tas viss sācies? Apmēram tā...

Par Parīzes salona dzimšanas gadu uzskatāms 1898. gads, kad Francijas automobiļu biedrība organizēja nelielu šovu, kuru apmeklēja negidīti daudz skatītāju – apmēram 140 tūkstoši. Papildus tam notika brauciens Parīze–Versaļa–Parīze, ar kuru tika galā visi dalībnieki. Izstādes popularitāte auga, un 1901. gadā tā norisinājās Grand Palace – netālu no Elizejas laukiem. Taču pēc pāris gadiem smagajām mašīnām arī tur pietrūka vietas, un tās tika izstādītas citur. Pirmā pasaules kara laikā izstāde nenotika, jo visa tehnika bija "iesaukta armijā". Atgriešanās notika 1919. gadā, kad Citroen koncerna dibinātājs Andre Sitroens prezentēja savu pirmo vieglo automobili masveida lietošanai - Type A. Katru dienu saražoja 100 spēkratu. Otrā pasaules kara dēļ iestājās pauze uz desmit gadiem -

1936.–1946. (četrdesmit sestais jau ir  otrā atgriešanās).

Izstāde kļuva tematiska, un katru gadu auto ražotāji ekspozīciju veidoja  tematisku. Pirmā tematiskā izstāde notika 1957. gadā. Vadmotīvs bija Sahāra un galvenie varoņi smagie un apvidus auto.  Pieauga platība, un šovu pārcēla uz Versaļu. Pasākums ieguva pasaules slavu, un blakus jaunajiem auto atradās arī lietoti. Motociklu, velosipēdu un auto aksesuāru stendi priecēja apmeklētāju acis. 1976. gadā tika nolemts, ka izstāde turpmāk notiks ar divu gadu intervālu. Pāra gados notika automobiļu, nepāra gados - motociklu un velosipēdu izstāde. Mēs pazīstam Parīzes izstādi ar nosaukumu - MONDIAL DE L’AUTOMOBILE, tāds tas ir kopš 1988. gada. Šovam šajā gadā apritēja deviņdesmit gadu, un eksponēto auto skaits pārsniedza 1000, bet apmeklētāju skaits – miljonu. Katras izstādes tēma vienmēr atbilst laikmetam. 1990. gada tēma bija "Jaunieši", 1992. gadā – "Mašīnas un cilvēki", vēlāk dominēja apvidus automobiļi.

Savukārt 1994. gada salonā "Sapni neapturēt" galvenajā lomā bija jaunākie sasniegumi automobiļu elektronikā.

Gadu vecāka par Parīzes šovu ir Frankfurtes auto izstāde – IAA (1897). Tā ir vecākā Eiropā. Pirmo reizi tika rīkota Berlīnē, viesnīcā "Bristol", ar astoņu izstādāmo piedalīšanos. Līdz 1911. gadam izstāde notika katru gadu, bet vēlāk, tāpat kā Parīzes autošovu, to iztraucēja karš. No 1921. gada piecus gadus izstādē bija redzami tikai vācu auto (kaut kas līdzīgs Detroitas izstādes pirmsākumiem). Ir bijuši vairāki apmeklējuma rekordi. Kopš 1951. gada izstāde notiek Frankfurtē. Zīmīgi, ka tieši Frankfurtē izstādīja pirmo Japānā ražoto auto. Vēl viena līdzība ar Parīzes šovu ir tā, ka notiek dalījums pēc gadiem. Frankfurtē nepāra gados redzami vieglie auto un motocikli, pāra gados - komercautomobiļi.

Kristiāns Andersons/Foto: Gints Gavers