Nākotnes riepas pašas rūpēsies par gaisa spiedienu
Viss ģeniālais ir vienkāršs – nekādu speciālu pieslēgumu un elektronisku ierīču.
Auto un tehnoloģijas

Nākotnes riepas pašas rūpēsies par gaisa spiedienu

Jauns.lv

Šķiet, leģendārajam Džeimsam Bondam varēja šaut pa automobiļa riepām uz nebēdu – tās tik un tā palika cietas kā krams. Taču reālajā dzīvē pat nav jāšauj, lai riepās spiediens saruktu.

Hanoveres komercautomobiļu izstādē IAA profesionāļiem bija ar ko pamielot acis. Taču daži jaunumi noteikti spēs ieinteresēt arī mūs – ikdienas autobraucējus.Viens no tiem ir jaunā Goodyear izstrādātā riepu sistēma, kas tad arī tika demonstrēta ajā izstādē.

Gaisa spiediens riepās ir ļoti ķēpīga padarīšana. Lielākoties to pārbaudām vai pieregulējam degvielas uzpildes stacijās, taču šeit mērierīces nav tik precīzas, un visbiežāk tām ir tikai aptuveni informatīvs raksturs.

Pieredzējušākie autovadītāji labi zina, ka pārāk “mīkstas” riepas ātri nodilst un saskarē ar ceļa segumu uzkarst. Savukārt riepas ar palielinātu gaisa spiedienu ir kūtrākas uzrāvienā, un tām ir garāks bremzēšanas ceļš.

Pēc Goodyear pētijumiem, spiediena samazinājums par 0,69 bāriem palielina degvielas patēriņu par vienu procentu! Sīkums? Pieņemsim, ka kravas automašīna, kuras vidējais degvielas patēriņš ir 35,6 litri uz nobrauktiem 100 kilometriem, gada laikā veic 160 000 kilometru garu ceļu. Naudas izteiksmē tie būs pārmaksāti 627 dolāri!

Goodyear jaunā sistēma AMT (Air Maintenance Technology) regulāri seko spiedienam riepā bez papildu elektronisko ierīču pieslēguma. To visu paveic neliels regulators, kas atrodas riepas iekšpusē, bet pati sistēma darbojas pēc savienoto trauku principa. Šo principu taču visi skolā ir apguvuši?

Vienkāršāk to varētu izskaidrot tā – regulators dod komandu, un pa speciālu atveri īpašā riepā iestrādātā elastīgā caurulē ieplūst gaiss no ārienes. No riepas spiediena pret ceļa virsmu gaiss tiek iespiests pašā riepā. Kad riepas spiediens ir sasniedzis vajadzīgo, atvere aizveras un gaisa pieplūde pārtrūkst.

Pagaidām gan Goodyear eksperimentē ar komerctransporta riepām, taču viss liecina par to, ka ne pēc tik ilga laika šāda AMT sistēma varētu tikt izmantpta arī vieglajiem un apvidus automobiļiem domātajās riepās.

Tas gan nenozīmē, ka nākotnē varēsim traukties pāri naglām, stikliem un citiem asiem priekšmetiem. Pilnībā uzpumpēt riepu šāda sistēma nespēj. Taču nelielu noplūdi ventilī vai saulē uzkarsētā gaisa spiedienu AMT spēs novērst bez kārtējā degvielas uzpildes stacijas bezmaksas “pumpīša” apmeklējuma. Starp citu, šur tur vecajā Eiropā par gaisu jau pieprasa naudiņu...


Gints Gavers/Goodyear publicitātes foto

Tēmas