Gatavi zaudēt dzīvību, taupot uz riepu kvalitāti? Kādas riepas vajag ziemai
Līdz liktenīgajam datumam, kad mūsu automobiļiem obligāti jābūt apautiem ar sezonai atbilstošām riepām, atlicis nedaudz vairāk par mēnesi, bet pirmais sniegs gaidāms pat vēl krietni ātrāk. Dīvainā kārtā vēl arvien pilnīgs klusums riepinieku reklāmas jomā.
Mūsu drošība, galvenokārt, atkarīga no mūsu pašu izvēles un ne riepu pārdevēju reklāmas. Katrs tirgonis “vilks deķīti” uz savu pusi, jo pretējā gadījumā tas būs pretrunā ar uzņēmējdarbības pamatprincipiem. Tāpēc mums pašiem jātiek skaidrībā par to, kur un kādos apstākļos automobilis ziemā tiks ekspluatēts. Arī tām riepām, kas atbilst sezonas prasībām ir vairākas būtiskas atšķirības.
" Ziemas riepas iedalās 3 veidos: Skandināvijas un Eiropas tipa, kā arī ar radzēm. Skandināvijas ziemas riepām raksturīgs mīksts gumijas sastāvs, kas neļauj riepai zaudēt saķeres īpašības zemā temperatūrā, un ir vislabākais risinājums izmantošanai Latvijā, ņemot vērā mainīgos laika apstākļus. Eiropas tipa ziemas riepām ir cits gumijas sastāvs, tās ir cietākas un paredzētas ne tik bargu ziemas apstākļu pārvarēšanai. Šīs riepas vairāk piemērotas slapjā laikā vai pārvietojoties pilsētas robežās. Savukārt riepas ar radzēm domātas apledojušiem ceļiem, lielākoties ārpus pilsētas." Tā par ziemas sezonas riepām saka Viktors Samusēvičs, Goodyear Dunlop Tires Baltic Tirdzniecības vadītājs Latvijā.
Taču ir ne mazums tādu autobraucēju, kas gatavi riskēt ar savu un līdzcilvēku veselību un pat dzīvību, ietaupot uz riepu kvalitātes rēķina. "Ir bijuši negadījumi, kad riepu protektora dziļums atbilst minimālajam protektoru dziļumam ziemas sezonā - 4 mm, bet pati riepa nav paredzēta lietošanai ziemā, jo nav apzīmēta ar M+S marķējumu. Tas nozīmē, ka riepu ražotājs, to izgatavojot, nav izmantojis īpašu gumijas sastāvu, kas, gaisa temperatūrai noslīdot zem 0 grādiem, nezaudē elastīgumu. Braucot ar šādām, izteikti vasaras sezonai paredzētām riepām aukstā laikā, tās zaudē elastīgumu un kļūst cietas. Līdz ar to riepas vairs pilnībā nenosedz ceļa virsmu saskarsmes vietā un neveidojas pilnvērtīga saķere ar ceļa segumu." Tā zin stāstīt Iveta Rijniece, "BTA Insurance Company" SE apdrošināšanas atlīdzību departamenta direktore.
Pēc "BTA Insurance Company" SE datiem, aptuveni 12% KASKO apdrošināšanas atlīdzību atteikumu iemesli ir neatbilstoša ekspluatācija, kas visbiežāk saistīta ar nolietotu vai gadalaikam neatbilstošu riepu izmantošanu. Laika periodā no decembra līdz martam, kad pēc Latvijas likumdošanas automašīnām jāizmanto ziemas riepas, ceļu satiksmes negadījumi, kur vainojama neatbilstošu riepu lietošana, pieaug vidēji par 20,5%, salīdzinot ar pārējo gadu.