Kā radušies Eiropas lielākie autoklubi, un kāds no tiem labums
Braucot var gadīties ķibele, kad auto saviem spēkiem tālāk tikt vairs nevar. Šādā situācijā ir labi būt auto kluba biedram. Atliek piezvanīt, un evakuators aizvedīs bojāto auto līdz meistaram.
Ir redzēti dzeltenie palīdzības spēkrati no Vācijas ar melno uzrakstu ADAC Allgemeiner Deutscher Automobil-Club uz sāniem. Pie mums Latvijā uz tādas pašas krāsas mašīnām lasām LAMB – Latvijas automoto biedrība. Kamēr ceļmalā gaidām ierodamies glābējus, ielūkosimies dažādu valstu auto klubu vēsturē.
Latvijas automoto biedrība bija pirmā bijušajā PSRS teritorijā, kas pēc neatkarības atjaunošanas atsāka palīdzības sniegšanu uz ceļa salūzušajiem auto, tā turpinot pirmskara auto kluba tradīcijas. 1995. gada 18. decembrī atskanēja pirmais zvans uz palīdzības tālruni 800 00 00 – astoņi miljoni. Sākumā bija tikai trīs palīdzības mašīnas un viens vilcējs, kas darbojās 50 kilometru rādiusā ap Rīgu. Kopš tā laika palīdzības auto parks ir audzis, un tiem kluba biedriem, kas ceļo uz Eiropu, ir pieejams arī dokuments Assistance Exclusive, kas atvieglo ceļošanu auto vadītājam un viņa ģimenei. Bez šiem ir vēl vairāki pakalpojumi, ko piedāvā LAMB, kas ir līdzvērtīgs sadarbības partneris citu valstu auto klubiem.
Vācu kolēģi ADAC – Vispārējais vācu automobiļu klubs – ir lielākā automobilistu organizācija Vācijā. Kluba galvenā mītne ir Minhenē. Tas dibināts 1903. gada 24. maijā kā Vācijas motociklistu apvienība. 1911. gadā to pārsauca. ADAC ietilpst Starptautiskajā automobiļu federācijā un rīko Eiropas “Grand Prix” un 24 stundu sacīkstes Nirburgringā. Pasaules rallija čempionāta WRC Vācijas posms arī norit ar ADAC gādību. 2005. gadā ADAC biedru skaits sasniedza 15 290 614 biedru. Katru mēnesi kluba biedri saņem ADAC izdotu žurnālu.
Lielbritānijā darbojas vairāki auto klubi, un labajā pusē sēdošie šoferīši var izvēlēties, kur iestāties kopā ar savu spēkratu. Viens no automobilistu klubiem saucas “RAC plc.”, kuru izveidoja Royal Automobile Club, kas savukārt ir kļuvis par privātu džentlmeņu klubu. “RAC plc.” veidoja, lai palīdzētu biedriem auto apkopē ceļmalās un sniegtu citus pakalpojumus. Karaliskais auto klubs ir dibināts jau 1897. gada 8. augustā kā Anglijas un vēlāk Īrijas auto klubs. Karalis Edvards VII interesējās par autosportu, un tā klubs tika pie karaliskā nosaukuma.
Tika organizētas pirmās Tourist Trophy sacīkstes 1905. gadā. Šīs ir vecākās regulārās sacīkstes. Klubs kļuva par Lielbritānijas galveno autosacīkšu organizatoru. RAC bija atbildīgs par Lielbritānijas “Grand Prix” organizēšanu 1926. gadā Brūklendas trasē. 1901. gadā sāka darboties patruļdienests.
Neiztrūkstošais šādu dienestu instruments telefons tika ieviests 1912. gadā. “RAC plc.” nosaukums radās, kad 2002. gadā Royal Automobile Club pārdeva savu auto sporta un tūristu biedrības daļu uzņēmumam “Lex Service plc.”. 2005. gadā “RAC plc.” ieguva apdrošināšanas kompānija “Aviva”. Pats karaliskais auto klubs kļuva par slēgtu organizāciju. Konkurents “RAC plc.” ir Automobile Association (AA), kuru dibināja auto tūrisma entuziastu grupa, kas 1905. gada 29. jūnijā tikās restorānā Trocadero Londonas Rietumos. Ideja bija palīdzēt autovadītājiem izvairīties no policijas ātruma lamatām. Kopš 1906. gada organizācija rūpējās par satiksmes drošību un uzstādīja tūkstošiem ceļa zīmju. Vēlāk izdeva rokasgrāmatu ar nacionālo aģentu un mehāniķu sarakstu.
Tika izstrādāti maršruti, ceļveži un kartes. Protams, tika vērtētas viesnīcas un restorāni, labākajiem piešķirot asociācijas zvaigznes.
Jau 1920. gadā ieviesa pirms pirkšanas un pēc avārijas remonta čekus. Pēc Otrā pasaules kara asociācija aktīvi un veiksmīgi protestēja pret degvielas normēšanu. Tā bija pirmā asociācijas kampaņa autobraucēju aizstāvībai, un tai sekoja vēl daudzas citas. Darbojās motora un piedziņas serviss, sākumā gan tikai Londonā un tās tuvumā. Vēl svarīga darbības joma ir apdrošināšana. Brīdinājumi par sarežģījumiem satiksmē ar asociācijas veidotās raidsabiedrības AA Roadwatch starpniecību nonāk komerciālo radio ēterā. Tā ir lielākā satiksmes lietu raidsabiedrība Eiropā, kas darbojas kopš1973. gada. Pie mums šoferi paši zvana uz radio un informē par sastrēgumiem un netīrītiem ceļiem. Ar translācijas palīdzību iespējams uzmeklēt salūzušo auto, lai nogādātu cilvēkus un bagāžu jebkurā Anglijas vietā. Netiek aizmirsti tie, kas vēl tikai grasās pievienoties autovadītāju saimei. Viņiem paredzēta asociācijas braukšanas skola. Arī šai auto organizācijai mainījās īpašnieki.
Auto klubu pamatdarbība tātad ir gādāt par autobraucējiem un organizēt sacīkstes.
Austrālijas karaliskais auto klubs Royal Automobile Club of Australia (RACA), ko dibināja Harijs Skiners (Harrie Skinner) darbojas kopš 1903. gada marta Sidnejā. Tam bija svarīga loma agrīnās autobraukšanas likumu izveidē.
ASV kopš 1902. gada 4. marta darbojas American Automobile Association (AAA). Šeit asociācija veidojas no vairākiem reģionālajiem auto klubiem, kas uzņem biedrus, AAA Texas vai Auto Club South, kuri veido stingru konsorciju. Braucēju drošības programmas, karšu un viesnīcu bukletu veidošana ir asociācijas rūpju sarakstā. Ar drošības jautājumiem kopš 1947. gada nodarbojas asociācijas veidots fonds. AAA Foundation for Traffic Safety. Līdz 1956. gadam asociācija rīkoja autosporta sacensības, tostarp slavenās 500 jūdžu Indianapolisas sacīkstes. Tās ir senas un tradīcijām bagātas sacīkstes, kas pirmo reizi tika rīkotas 1911. gada 30. maijā, Rejs Harons (Ray Harroun) pilotēja “Marmon Wasp” automobili, un paša ieviestie uzlabojumi ļāva izcīnīt uzvaru. Par godu šim notikumam tika izgatavots ar roku krāsots bronzas auto modelītis uz ozolkoka pamata “Marmon Wasp” ierobežotā skaitā. No vienu dienu notiekošajām sacensībām šīs ir lielākās pasaulē.
Taču sacīkstēs gadās arī traģiskas avārijas. Traģisks gadījums notika 1955. gada Lemānas (Le Mans) sacīkstēs. Pjera Levega vadītais Mercedes Benz 300 SLR sadūrās ar Lensa Maklina (Lance Macklin) Austin Healey slīpo aizmuguri. Mercedes 300 SLR uzlidoja gaisā un ietriecās aizsargvalnī, kas atdalīja trasi no skatītājiem. Motors un citas detaļas no šasijas lidoja skatītāju pūlī. Pjērs Levegs un vairāk nekā astoņdesmit skatītājiu gāja bojā, daudzi tika ievainoti. Pēc šā negadījuma ASV automobiļu asociācija nodeva sacīkšu sankcionēšanas funkcijas ASV automobiļu klubam (USAC), kas nodarbojās ar ASV čempionāta apstiprināšanu līdz 1979. gadam un līdz 1997. gadam arī ar Indianapolisas 500 jūdžu sacīkstēm. USAC sekoja līdzi, lai tiktu ievēroti noteikumi, auto dizains un visas nepieciešamās lietas atbilstu čempionāta nosacījumiem. Vairāki braucēji un komandu īpašnieki neatbalstīja šo organizāciju un dibināja savu organizāciju CART Championship Auto Racing Teams. Tagad USAC sankcionē tikai zemāka līmeņa sacīkstes Piemēram, Silver Crown, kur dubļu un bruģa ovālā sacenšas formulas ar cauruļu rāmja konstrukciju. To dzinēju darbināšanai izmanto spirtu.
Zem mazās uzlīmītes, kas auto logā simbolizē tā īpašnieka piederību pie kāda auto kluba, slēpjas senas auto braucēju labklājības un autosporta tradīcijas.