PTAC: attēli uz saldējuma "Ekselence" maldina pircējus
PTAC izpētījis četrus AS "Rīgas piena kombināts" ražotos "Ekselence" saldējumus - "Valrieksti&Brownie", "Šokolāde no Javas salas", "Šokolāde&lazdu rieksti" un "Rīgas melnais balzams&brownie" un secinājis, ka to izskats krietni atšķiras no tā, kas attēlots uz iepakojuma.
Bizness un ekonomika

PTAC: attēli uz saldējuma "Ekselence" maldina pircējus

Jauns.lv

Attēli uz 100 mililitru saldējuma "Ekselence" iepakojuma būtiski atšķiras no saldējuma faktiskā izskata, tādējādi ražotāja īstenotā komercprakse ir maldinoša un negodīga, secinājis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).

Centrs izpētījis četrus AS "Rīgas piena kombināts" (RPK) ražotos "Ekselence" saldējumus - "Valrieksti&Brownie", "Šokolāde no Javas salas", "Šokolāde&lazdu rieksti" un "Rīgas melnais balzams&brownie". Centrs secinājis, ka uz iepakojuma veidā, kas ir fotogrāfija vai atgādina fotogrāfiju, attēlots saldējums, kas pilnībā atšķiras no saldējuma, kas atrodas iepakojumā.

"Faktiski saldējums vizuāli neatšķiras no citiem tirdzniecībā esošajiem saldējumiem, kuru ārējo kārtu veido šokolāde vai citas vielas un kuru saturēšanai saldējumā ievietots kociņš. Saldējums zem šokolādes kārtas ir viendabīga masa (kurā redzama citu sastāvdaļu esamība), nevis kārtains, kā redzams attēlā uz iepakojuma," norāda PTAC.

Saskaņā ar Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu komercpraksi uzskata par maldinošu, ja patērētājs tās ietekmē pieņem vai var pieņemt tādu lēmumu, kādu viņš citādi nebūtu pieņēmis, vai tās ietvaros tiek sniegta nepatiesa informācija vai šī informācija jebkādā veidā maldina vai varētu maldināt vidusmēra patērētāju pat tad, ja faktiski ir pareiza.

Konkrētajā situācijā saldējumu iepakojumiem tiek izmantoti saldējumu attēli, kas būtiski atšķiras no faktiskā izskata, tādējādi maldinot patērētājus par preces īpašībām, kā rezultātā tiek/var tikt ietekmēta patērētāju ekonomiskā rīcība un patērētājs pieņem/var pieņemt tādu lēmumu, kādu citādi nebūtu pieņēmis. Tādējādi secināts, ka RPK komercprakse ir maldinoša un negodīga, bet negodīga komercprakse ir aizliegta.

PTAC rosināja RPK līdz 2012.gada 15.oktobrim rakstveidā apņemties no 2013.gada 1.janvāra neizmantot saldējuma "Ekselence" iepakojumā, kā arī citos komercpraksē izmantotajos materiālos tādus produktu attēlus, kas būtiski atšķiras no produkta faktiskā izskata, radot par produktu maldinošu iespaidu.

Uzņēmums norādījis, ka uz iepakojuma esošais vizuālais saldējuma noformējums uzskatāms par pilnu produkta sastāvu pircējam norādošs un detalizēti to var uzskatīt tikai par māksliniecisku produkta vizualizāciju, kas tomēr nemaldina pircēju, kā arī atzinis, ka iepakojumā esošais saldējums izskatās mazliet citādi, nekā attēls uz iepakojuma. Vienlaikus uzņēmums pauda gatavību veikt izmaiņas saldējumu iepakojuma vizuālajā noformējumā un lūdza atļauju turpināt tirgot saldējumu esošajā iepakojumā līdz 2013.gada 31.augustam, tādējādi nodrošinot esošā iepakojuma izmantošanu.

Tomēr PTAC atkārtoti mudināja uzņēmumu apņemties no 1.janvāra šo iepakojumu neizmantot. Uzņēmuma rakstveida apņemšanās izbeigt negodīgu komercpraksi noteiktā termiņā PTAC nav saņemta.

Līdz ar to centrs nolēmis uzlikt par pienākumu RPK nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi, pārtraucot saldējuma "Ekselence" četru veidu 100ml iepakojumos un citos komercpraksē izmantotos materiālos lietot tādus saldējuma attēlus, kas būtiski atšķiras no saldējumu faktiskā izskata.

Lēmumu var pārsūdzēt tiesā mēneša laikā pēc lēmuma stāšanās spēkā.

Portāls Kasjauns.lv ir saņēmis uzņēmuma "Food Union" viedokli par šo situāciju:

"Food Union ir dinamisks piena pārstrādes un mārketinga uzņēmums, kurš veic godīgu, uz patērētāju interesēm vērstu biznesa praksi. Uzņēmums pastāvīgi seko līdzi patērētāju rīcības izmaiņām un spēj reaģēt atbilstoši tām. 2012.gadā Food Union ieviesa virkni jauninājumu saldējuma piedāvājumā tirgū – iepazīstināja ar jaunu zīmolu Nu Fruit un ieviesa jaunas garšas un formas jau iemīļotajiem saldējuma zīmoliem Pols un Ekselence. Pārdošanas rezultāti apliecina, ka patērētāji visvairāk novērtējuši tieši zīmola Ekselence uzlabojumus – pērn vasaras sezonā pārdots par 33% vairāk Ekselence saldējumu nekā šajā periodā 2011.gadā. Uzņēmums jau vairākus mēnešus izstrādā jaunu dizainu saldējuma Ekselence 100ml iepakojumam, kurš veikalos varētu parādīties pēc četrām nedēļām. Tāpat mēneša laikā izskatīsim iespēju apstrīdēt PTAC lēmumu."

LETA, Nozare.lv, Kasjauns.lv / Foto: Lita Krone/ LETA