Ķīnieši grib Klaipēdā celt dziļūdens ostu
Viena no lielākajām Ķīnas transporta infrastruktūras projektēšanas un būvniecības kompānijām - "China Communications Construction Company" (CCCC) - un tās starptautisko investīciju uzņēmums "CCCC International Holding Limited" interesējas par iespējām investēt Klaipēdas dziļūdens ostas būvē, vēsta portāls "Ekonomika.lt".
Klaipēdas ārējā dziļūdens osta tiktu veidota stratēģiski izdevīgā vietā, lai tā varētu kļūt par Austrumu-Rietumu transporta koridora vārtiem uz Krieviju, NVS valstīm, Skandināviju un citām Eiropas valstīm. Pašlaik noteiktas divas iespējamās šīs ostas atrašanās vietas - vai nu pie Būtiņģes vai Melnraģē, netālu no pašreizējās Klaipēdas ostas, kura tādā gadījumā tiktu paplašināta uz jūras pusi. Vietas izvēlē solīts ņemt vērā Klaipēdas reģiona iedzīvotāju intereses.
"Kravu apjoma pieaugums Klaipēdas ostā ļauj prognozēt, ka ap 2020.-2030.gadu pašreizējās ostas iespējas būs pilnībā izsmeltas. Lai palielinātu ostas konkurētspēju un kravu pārkraušanas iespējas, ir īstais laiks runāt par vērienīgākiem plāniem - ārējās dziļūdens ostas celtniecību," norādījis Lietuvas satiksmes ministra vietnieks Sauļus Ģirdausks, kas ticies ar CCCC Infrastruktūras investīciju departamenta vadītāju Tanu Dziņsonu.
Pēc viceministra teiktā, diskusijas par šādu iespēju piesaista aizvien lielāku investoru ievērību un Lietuvai būs jāizraugās pieredzējis investors, kas gan varētu nodrošināt papildu kravas plūsmu, neradot konkurenci Klaipēdā jau strādājošajām kravas kompānijām, gan darbotos kā ostas operators.
Tuvāko divu līdz triju gadu laikā plānots izstrādāt dziļūdens ostas tehnisko dokumentāciju.
Kā norāda "Ekonomika.lt", šādas ostas nozīmi palielina nemitīgi augošā kravu plūsma starp Eiropu un Tālajiem Austrumiem. Osta atrastos ģeopolitiski izdevīgā vietā un varētu apkalpot tranzītkravas. Pēdējā laikā pastiprinoties sadarbībai ar Ķīnu, Lietuva saista lielas cerības ar šīs valsts kravu tranzītu.
Paredzams, ka ārējā dziļūdens osta varētu pieņemt "Baltmax" tipa kuģus, kam vajadzīgs vismaz 18 metru dziļums. Ostā tiktu veidota moderna un ērta infrastruktūra, izbūvēti pievedceļi.
Ārējās dziļūdens ostas projekts 2009.gadā ar Lietuvas valdības lēmumu iekļauts desmit Lietuvas stratēģiski svarīgo projektu sarakstā, kuriem atzīts par lietderīgu piesaistīt privāto kapitālu.
Pērn Klaipēdas ostā pārkrauti 35,2 miljonu tonnu kravu - aptuveni divreiz vairāk nekā 1999.gadā.
Pēdējā laikā Klaipēdas ostā tiek īstenoti vērienīgi modernizācijas projekti - šogad pabeigta kuģniecības kanāla padziļināšana un paplašināšana, tuvākajā laikā paredzēts padziļināt arī ostas dienviddaļu, top kompānijas "Mediterranean Shipping Company" (MSC) konteineru sadales centrs, tuvojas nobeigumam jauna pasažieru un kravas prāmju termināļa celtniecība, tiek celts sašķidrinātās gāzes terminālis, bet līdzās ostai veidojas Baltijas loģistikas centrs. Saskaņā ar ekspertu vērtējumu pēc šo projektu pabeigšanas maksimālais ostas kravu apjoms varētu sasniegt aptuveni 64 miljonus tonnu gadā. Jauna dziļūdens osta šīs iespējas būtiski paplašinātu, norāda portāls.
LETA