Renault F-1 dzinēju departamenta vadītājs Robs Vaits par V8 dzinēju ēru
Pēc astoņām sezonām, 2013. gada beigās FIA Formula-1 pasaules čempionāts teiks ardievas 2,4 litru V8 dzinēja formulai. Ko par to saka Robs Vaits?
Kādas ir bijušas noteicošās V8 attīstības tendences kopš 2006. gada?
Viegli teikt, ka nevar būt nekādas attīstības dzinēja iesaldēšanas laikā! Tomēr, V8 ērā vēl ir bijušas vairākas nozīmīgas izmaiņas dzinēju izmantošanā un prasībās. Patiesībā, gandrīz katru gadu ir notikušas pārmaiņas. Vispirms 2007. gadā notika galveno sastāvdaļu sankcionēšana vai iesaldēšana un apgriezienu skaita ierobežojuma ieviešana. Pēc tam 2008. gadā tika paplašināts sankcionēšanas vēriens un ieviesta SECU. 2009. gadā tika ieviests astoņu dzinēju ierobežojums sezonā uz pilotu, bet apgriezienu skaits tika samazināts no 19 000 līdz 18 000 apgriezieniem minūtē. Pavisam nesen mums bija arī secīgi izskaidrojumi par dzinēja regulējumiem un dzinēju izmantošanu.
F-1 ir tā, ka pastāv izaicinājums izgatavot vislabākās veiktspējas automašīnu saskaņā ar katru jaunu ierobežojumu paketi. Paralēli mums ir jāpielāgojas daudz komplicētākam dzinēja kalpošanas ciklam un ilgākam dzinēja lietderīgās kalpošanas periodam.
Iepriekšējās reizēs bija iespējams pielāgot dzinējus pēc vēlēšanās: Jūs varējāt pielāgot jaunu dzinēju sacīkstēm un pēc tam nomainīt to – nākamajai kārtai. Tas nozīmēja, ka Jūs varējāt to pielāgot absolūtiem ierobežojumiem, neņemot vērā jebkādu nākamo pielietojumu. Astoņu dzinēju ierobežojums uz sezonu nozīmē to, ka daži dzinēji jāizmanto tikai trim sacīkstēm. Tāpēc mēs esam apguvuši dzinēja un komponentu lietderīgās kalpošanas perioda palielināšanu, neveicot nekādas ievērojamas tehnoloģiskās izmaiņas un nezaudējot veiktspēju. Līdz ar to dzinēji tagad var nobraukt līdz pat 2 500 km, turklāt nenotiek ievērojama jaudas samazināšanās. Iepriekšējā dzinēja mūžā bija tikai vairāk par 350 km, tāpēc mēs nobraucam septiņas reizes lielāku attālumu nekā pirms divpadsmit gadiem.
Ko šie dzinēji spētu, ja nebūtu dzinēja iesaldēšanas un apgriezienu skaita ierobežojuma?
Ja nebūtu apgriezienu skaita ierobežojuma, mēs varētu turpināt panākt lielāku apgriezienu skaitu, kamēr mūs neierobežotu degšanas procesa fizika un nesamazinātos atdeve palielinātas berzes dēļ, kas rodas, palielinot rotācijas ātrumu. Ja nebūtu nekādu citu jauno ierobežojošo noteikumu, mēs tagad būtu sasnieguši vairāk nekā 22 000 apgriezienu minūtē un atraduši vēl papildus 75 zirgspēkus (t.i., +10%), kas ir ekvivalents apmēram 2 sekunžu apļa laika pieaugumam Moncā.
Nenodarbojoties ar attīstību, grūti spriest, kā izmainītos dzinēja veiktspējas līmenis, ja tiktu ierobežoti tehniskie noteikumi. Tāda pati ietekme, kas tika pētīta iesaldēšanas ērā (izplūdes gāzes, regulējumi u.tml.), varētu radīt interesi, bet varētu būt citādas prioritātes.
Cik atšķirīgi tagad sacīkstēs ir dažādu ražotāju dzinēji?
Daudzi cilvēki pieņem, ka dzinēji ir līdzīgi, jo specifikācija ir iesaldēta. Tomēr, tie ir ļoti atšķirīgi, jo specifikācijas tika iesaldētas tajā laika punktā, kad V8 bija relatīvi negatavi. Tehniskie noteikumi ir stingri, un pastāv daži kopīgi raksturojumi, ietverot cilindra atveres diametru un apgriezienu skaita ierobežojumu, bet pastāv arī daudzi tūkstoši projekta risinājumu, kas nav fiksēti noteikumos. Varbūt tas nav acīmredzami, bet neiesaldētā vidē pastāv daudzas izvēles iespējas, lai konverģētu kopīgus risinājumus dzinēju piegādātājiem. Dzinēja ieguldījums automašīnas veiktspējā tagad ir tikpat svarīgs; pat tad, ja tas ir iesaldēts veiktspējā, ietekme uz automašīnu paliek tikpat svarīga, kā jebkad iepriekš.
Kādas ir visgrūtāk optimizējamās vai uzturamās sastāvdaļas esošajā V8?
Visām sistēmām un sastāvdaļām nepieciešama liela uzmanība, aprūpe un uzturēšana. Tomēr, vissarežģītāk uzturamās sastāvdaļas ir tās, kas zem slodzes atrodas daudzus gadus, piemēram, virzuļi, klaņi un gultņi, kas saistīti ar enerģiju. Piemēram, virzuļu slodze 8000 reizes pārsniedz gravitācijas spēku (tie paātrinās no 0 līdz 100 km/h vairāk nekā 1/2000 sekundes daļā). Virzuļa faktiskais svars ir tikai 250 g, bet pie dzinēja maksimālā ierobežojuma tas paātrinās līdz 18 000 apgriezieniem minūtē (t.i., 300 apgriezieniem sekundē!), paātrinājuma spēks sasniedz 2 tonnas uz virzuli un klani.