
GPS traucējumu rekordvilnis Lietuvā: 1022 pilotu ziņojumi jūnijā - satiksmes ministrs brīdina par apdraudējumu

Lietuvas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējs "Oro navigacija" šogad jūnijā no lidmašīnu apkalpēm saņēmis rekordlielu ziņojumu skaitu par GPS traucējumiem - 1022, un tas ir 22 reizes vairāk nekā pirms gada reģistrētie 46 pilotu ziņojumi.
Kopš gada sākuma signālu traucējumu skaits ir saglabājies augsts.
Maijā tika saņemti 585 ziņojumi, bet aprīlī - 447 ziņojumi.
"Iespējams, ka traucējumu ir vēl vairāk, jo mēs reģistrējam pilotu ziņojumus, nevis faktiskos traucējumus," aģentūrai BNS sacīja "Oro navigacija" pārstāve Ingrīda Daugirde.
"Oro navigacija" norāda, ka līdz pagājušā gada oktobrim tas parasti saņēma 25 līdz 55 pilotu ziņojumus mēnesī, taču to skaits sāka pieaugt, oktobrī sasniedzot 78 ziņojumus, novembrī - 267 un decembrī - 483 ziņojumus.
Gada salīdzinājumā janvārī ziņojumu skaits pieauga desmit reizes - līdz 440, februārī 14 reizes - līdz 359, bet martā - gandrīz sešas reizes līdz 315. Pilotu ziņojumu skaits atkal sāka palielināties aprīlī.
Lietuvas satiksmes ministrs Eugenijus Sabutis aģentūrai BNS sacīja, ka jaunākie dati ir satraucoši.
Viņš teica, ka GPS signālus varētu aizstāt ar alternatīvām navigācijas sistēmām un ka būtu jāapsver kopēja Eiropas Savienības (ES) mēroga pieeja.
Lietuvas sakaru regulatora padomes priekšsēdētāja vietnieks Darjus Kuļešus aģentūrai BNS sacīja, ka "pagājušajā gadā traucējumu apmērs pastāvīgi pieauga un kopš gada sākuma traucējumu intensitāte ir nemainīgi augsta".
Pēc Kuļešus teiktā, šā gada sākumā GPS traucējumi pirmo reizi tika konstatēti uz sauszemes Lietuvas rietumu daļā un gar robežu ar Krievijas Kēnigsbergas (Karaļauču) ekslāvu. Traucējumi sākuši ietekmēt arī jūras satiksmi Klaipēdas jūras ostā un Baltijas jūrā.
Visiem šogad Lietuvā reģistrētajiem GPS traucējumu gadījumiem avots bijis Kēnigsbergas eksklāvā. Šo traucējumu ietekme jūtama arī gaisa telpā virs Latvijas, Igaunijas, Polijas un Somijas, kā arī Baltijas jūras.
Kuļešus Lietuvas sabiedriskajam radio sacīja, ka Lietuvas sakaru regulators ir identificējis desmit vietas Kēnigsbergas eksklāvā, no kurām notiek traucējumi.
Lietuva un 12 citas ES dalībvalstis ir aicinājušas Eiropas Komisiju veikt visus pieejamos politiskos, diplomātiskos un juridiskos pasākumus, lai pastiprinātu spiedienu uz Krievijas un Baltkrievijas režīmiem, tostarp nosakot sankcijas personām un organizācijām, kas iesaistītas navigācijas signālu tīšā traucēšanā.
Kopīgajā vēstulē EK valstis uzsvēra, ka GPS traucējumu gadījumi nav nejauši incidenti, bet gan apzināti, sistemātiski un atkārtoti Krievijas un Baltkrieviajas režīmu centieni, kuru mērķis ir destabilizēt reģionālo infrastruktūru, jo īpaši transporta nozarē.