
Zviedrija: neizdevās atrast pierādījumus, ka Ķīnas kuģis "Yi Peng 3" tīši sabojāja divus kabeļus Baltijas jūrā, taču iespēja pastāv

Nav atrasti pierādījumi tam, ka Ķīnas kravas kuģis "Yi Peng 3" pagājušajā gadā ar enkuru būtu tīši pārrāvis divus zemūdens kabeļus Baltijas jūrā. Tomēr šādu iespēju nevar izslēgt, otrdien paziņoja Zviedrijas Negadījumu izmeklēšanas pārvalde.
Konstatēts, ka beramkravu kuģis "Yi Peng 3" novembrī pusotru dienu un apmēram 330 kilometrus vilcis enkuru Zviedrijas dienvidaustrumu piekrastē, pārraujot divus telekomunikāciju kabeļus, no kuriem viens savieno Vāciju un Somiju, bet otrs - Lietuvu un Zviedriju.
Tomēr pārvalde atzina, ka nevar izdarīt galīgo secinājumu, ka Ķīnas kuģis kabeļus pārrāvis tīši.
"Incidentam ir divi alternatīvi scenāriji, un viens no tiem ir, ka kuģis apzināti nolaida enkuru, lai nodarītu kaitējumu jūras gultnes infrastruktūrai," teikts pārvaldes ziņojumā. "Arguments pret šo alternatīvu ir apzināts risks kuģim, kas saistīts ar enkura nolaišanu, kuģim ātri pārvietojoties. Ir augsts risks, ka kuģim un apkalpes locekļiem, kas apkalpo enkuru, nolaišanas laikā varētu tikt nodarīts nopietns kaitējums."
"Otra alternatīva ir tāda, ka enkurs atbrīvojās tāpēc, ka tas bija slikti nostiprināts vai vispār nebija nostiprināts," sacīts ziņojumā. Tomēr tas, ka kuģim netika nodarīti bojājumi, un tas, cik ilgi enkurs tika vilkts pa jūras dibenu, "zināmā mērā runā pret šo scenāriju", teikts ziņojumā.
Pārvalde norādīja, ka tikai vairāk nekā mēnesi pēc incidenta tās pārstāvjiem tika atļauts apskatīt "Yi Peng 3" enkuru un iztaujāt apkalpes locekļus, bet netika piešķirta piekļuve nekādiem elektroniskiem datiem.
Ziņojumā paustais vērtējums "neliedz Zviedrijas prokuratūrai veikt sākotnējo izmeklēšanu par aizdomām par noziegumu", piebilda pārvalde.
"Yi Peng 3" īpašnieks ir Ķīnas uzņēmums "Ningbo Yipeng Shipping Co", kuģim ir Ķīnas karogs.
Informācija par Helsinkus un Rostoku Vācijā savienojošā datu kabeļa "C-Lion 1" bojājumu tika saņemta 18.novembrī pēc tam, kad iepriekšējā dienā tika ziņots par Zviedriju un Lietuvu savienojošā telekomunikāciju kabeļa "Arelion" bojājumu. Abi kabeļu bojājuma vietas ir Zviedrijas ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā.
Politiķi un eksperti pieļauj, ka zemūdens infrastruktūras bojāšanas gadījumi Baltijas jūrā ir skaidrojami ar Krievijas īstenoto hibrīdkaru.