
Aviokompānija "Ryanair" masveidā atsaka iekāpšanu reisos Krievijas pilsoņiem, kuri lido uz Tallinu

Aviokompānija "Ryanair" sākusi masveidā atteikt iekāpšanu reisos Krievijas pilsoņiem, kuri lido uz Tallinu. Aviopārvadātāja pārstāvji atsaucas uz jauniem Igaunijas varas iestāžu ierobežojumiem, taču Igaunijas robežapsardzes dienestā paziņo: nekādas stingras likumdošanas attiecībā uz Krievijas pilsoņiem nav.
Igaunija līdzās vairākām citām ES dalībvalstīm noteikusi ierobežojumus Krievijas iedzīvotāju iebraukšanai savā teritorijā 2022. gada rudenī: iebraukt Igaunijā ārpus Eiropas Savienības (proti, pāri Krievijas-Igaunijas robežai vai, piemēram, tiešajam reisam uz Tallinu no Stambulas vai Erevānas) ir aizliegts. Taču šis aizliegums attiecas tikai uz cilvēkiem ar Šengenas tūrisma vīzām un neattiecas uz uzturēšanas atļauju vai jebkuru Eiropas Savienības dalībvalstu ilgtermiņa vīzu ieguvējiem un dažām citām Krievijas iedzīvotāju kategorijām, raksta "Meduza".
Turklāt ieceļot Igaunijā no Eiropas Savienības valstīm joprojām ir likumīgi jebkuram Krievijas iedzīvotājam neatkarīgi no vīzas veida vai vizītes mērķa. Daudzi Krievijas tūristi pēdējos divos gados izmanto Igauniju kā tranzītvalsti, lai atgrieztos Krievija no ceļojumiem uz populārām tūrisma valstīm, piemēram, Itāliju, Spāniju vai Franciju: aizlidot no turienes līdz Tallinai un pēc tam ar autobusu aizbraukt līdz Sanktpēterburgai ir ievērojami lētāk un bieži vien ērtāk nekā, piemēram, atgriezties Krievijā ar lidmašīnu ar pārsēšanos Stambulā.
Ziņas par Krievijas iedzīvotāju nelaišanu reisos uz Tallinu ceļojumu profilčatos telegrammā sāka parādīties februāra vidū - tās visas attiecās uz lidojumiem no Barselonas vai, dažos gadījumos, no Dublinas.
Aviokompānijas darbinieki, pēc cietušo pasažieru teiktā, atsaucās uz it kā 10. februārī spēkā stājušos jauno likumu, kas aizliedz Krievijas iedzīvotājiem neatkarīgi no uzturēšanās atļauju esamības vai neesamības iebraukt Igaunijā. Visos gadījumos "Ryanair" pārstāvji atteicās pasažieriem parādīt "jauno likumu", kā arī izsniegt dokumentus par atteikšanos pārvadāt, kas ļautu turpmāk tiesā rēķināties ar kompensāciju.
Visplašākais atteikuma gadījums, pēc kura situācijai uzmanību pievērsa vairāki mediji, notika 18. februārī, kad reisā uz Tallinu no Barselonas neielaida 15 cilvēkus. Daži pasažieri bija atnesuši līdzi izdrukātas robežapsardzes vēstules ar apstiprinājumu, ka viņiem nav liegta iebraukšana Igaunijā, taču viņi nepārliecināja aviokompānijas darbiniekus.
Nākamajā dienā uz reisu no Barselonas nelaida Krievijas iedzīvotājus ar Eiropas uzturēšanās atļauju, kamēr Krievijas pilsoņi ar tūrisma vīzām ar šo pašu lidmašīnu varēja aizlidot uz Tallinu. Šoreiz darbinieki, pēc pasažieru teiktā, atsaukušies vairs ne uz Igaunijas likumiem, bet gan uz "Ryanair" vadības instrukciju.
19. februārī oficiālu komentāru sniedza Igaunijas Robeždienests. Sarunā ar "Delfi" žurnālistiem tur apstiprināja, ka regulāri sūta aviokompānijām atgādinājumus par pastāvošajiem ierobežojumiem - un ka kārtējo no šādām tehniskajām vēstulēm "Ryanair" uzskatīja par jaunu ierobežojumu.
Diemžēl aviokompānija "Ryanair" policijas un robežsardzes departamenta atgādinājumus iztulkojusi nepareizi. "Pašlaik esam ar viņiem kontaktā, lai atrisinātu radušos pārpratumu. Nekādu jaunu ierobežojumu nav." Pati aviokompānija oficiāli notikušo nav komentējusi. Visu šo laiku par kādām problēmām ar reģistrēšanos reisiem uz Tallinu no citām es pilsētām, izņemot Barselonu un Dublinu, nav ziņots.
Atteikumi iekāpt reisos uz Igauniju un citām Baltijas reģiona valstīm bija salīdzinoši bieži 2022. gada beigās, pirmās pāris nedēļas pēc ierobežojumu ieviešanas, jo daudzas aviokompānijas (arī "Ryanair") sākotnēji tos traktēja paplašinoši - jo gadījumā, ja pasažierim tiek atteikta iebraukšana valstī, tām ir pienākums uz sava rēķina to atgriezt atpakaļ un samaksāt soda naudu. Taču kopš tā laika par masveida atteikumiem iekāpt reisos nav ziņots.