Ķīna sagādājusi nepatīkamu "pārsteigumu" Krievijai
Ķīnas kompānija "Shandong Port Group" atteikusies pieņemt Krievijas sankciju tankkuģus, apliecinot Ķīnas atteikšanos no riskantās "partnerības" ar Maskavu. Par to raksta "Bloomberg".
Jaunās amerikāņu sankcijas pret Krievijas "ēnu floti" bija kārtējais trieciens Krievijas ekonomikai. Kā vēsta mediji, trīs tankkuģi ar vairāk nekā diviem miljoniem barelu naftas, kas nosūtīti no Krievijas ostām, iestrēguši ūdeņos pie Ķīnas austrumu piekrastes pēc ASV 10. janvāra sankciju ieviešanas.
Eksperti apgalvo, ka Ķīnas rīcība ir vēl viens apliecinājums tam, ka nav reālas sabiedrotības starp Maskavu un Pekinu. Krievijas ekonomikas analītiķis Anatolijs Ņesmijans uzsvēra: "Ķīnieši nekad nav riskējuši un neriskēs ar savu biznesu Krievijas "partneru" problēmu dēļ. Ja rodas risks, viņi nekavējoties atsakās no "partnerības". Ķīna balstās tikai uz peļņu, un tā nemaksās par citu problēmām." ASV sankcijas, pēc analītiķu teiktā, būtiski samazina Krievijas "ēnu floti", kas bija būtiska naftas un gāzes piegādēm, apejot ierobežojumus. Krievijai tas nozīmē papildu ienākumu zudumus, kas jau strauji samazinās uz eksporta samazināšanās un naftas cenu krituma fona.
Tankkuģim "Huihai Pacific", kas pārvadāja aptuveni 770 000 barelu ESPO šķirnes naftas, Šaņdunas provinces Dundzjakovas ostā bija jāierodas 15. janvārī, taču tā vietā dreifē jūrā. Arī divi citi tankkuģi - "Mermar" (755 000 barelu) un "Olia" (709 000 barelu) - atrodas Dzeltenajā jūrā. Ķīnas "Shandong Port Group", kas pārvalda reģiona ostas, atteikusies pieņemt sankcijām pakļautus kuģus, atsaucoties uz nepieciešamību ievērot starptautiskās normas. Vienlaikus pie Spānijas krastiem iestrēdzis gāzes tankkuģis "Cool Rover", kas pārvadāja sašķidrināto gāzi "Gazprom" vajadzībām. ASV sankcijas faktiski bloķējušas tā piekļuvi termināļiem, kas vēl vairāk ierobežo Krievijas energoresursu eksportu.
Tankkuģu bloķēšana pie Ķīnas krastiem grauj Krievijas ambīcijas saglabāt Āzijas energoresursu tirgu. Ķīna un Indija, lielākie Krievijas naftas pircēji, būs spiestas meklēt alternatīvas piegādes, kas paaugstinās to vērtību un samazinās Krievijas naftas pieejamību. Tas ir nelabvēlīgi Krievijas budžetam, kas ir kritiski atkarīgs no naftas un gāzes ieņēmumiem.