Zemūdene "Titan" un tās glābšanas operācija
Glābēju komanda atzinusi par mirušiem piecus cilvēkus, kas svētdien ar dziļūdens zemūdeni "Titan" devās dzelmē Atlantijas okeāna ziemeļos, lai aplūkotu ...
"Titan" zemūdene salūza dažas dienas pirms liktenīgās niršanas, atklāj izmeklēšana
2023. gada 18. jūnijā pārtrūka sakari ar batiskafu "Titan". Vairākas diennaktis ASV Krasta apsardze nodarbojās ar kuģa meklēšanu, baidoties, ka uz kuģa beigsies skābeklis, taču vēlāk atklājās, ka pasažieri gājuši bojā neilgi pēc iegremdēšanas. Publiskajā izmeklēšanā tika noskaidrots, ka dažas dienas pirms liktenīgā notikuma zemūdene saskārusies ar bojājumiem.
ASV krasta apsardzes izmeklēšanā divas nedēļas tiek uzklausīti pierādījumi par 2023. gada jūnijā notikušo eksperimentālā zemūdens kuģa nāvējošo imploziju. Uz "Titan" klāja atradās pieci cilvēki: 61 gadu vecais "OceanGate" ģenerāldirektors Stoktons Rašs; 59 gadus vecais britu miljardieris un ceļotājs Hemišs Hārdings; kā arī pakistāniešu-britu uzņēmējs Šahzads Davuds un viņa 19 gadus vecais dēls Sulemans. Dziļūdens ekspedīcijas locekļi gājuši bojā acumirklī un nesāpīgi. Norādīts, ka viņu ķermeņus atrast nebūs iespējams.
Bijušais uzņēmuma "OceanGate", kas bija zemūdenes "Titan" ražotājs, zinātniskais direktors Stīvens Ross sacīja, ka dažas dienas pirms traģēdijas noticis negadījums, kura dēļ pasažieri “krituši” un kuģis ietriecies starpsienā, atstājot vienu pasažieri “karājamies ar galvu uz leju”, bet pārējie turējās pieķērušies. Ross piebilda, ka viņš nezina, vai pēc šīs epizodes tika pārbaudīts, vai ir bojāts "Titan" korpuss.
Ross norādīja, ka atbalsta komandai bija nepieciešama vairāk nekā stunda, lai zemūdeni izceltu no ūdens pēc avārijas, dažas dienas pirms tās pēdējā brauciena.
Savukārt vēl kāds cits misijas dalībnieks, kas atradās uz zemūdenes atbalsta kuģa, aprakstīja, kā pagājušā gada jūnijā vēroja, kā apkalpe un pasažieri dodas uz “Titan” vraku, sakot: “Es redzēju piecus cilvēkus, kas ceļā uz savu ceļojumu smaidīja. Viņi bija vienkārši laimīgi, ka dodas ceļā, tāda ir mana atmiņa,” liecināja Renata Rojasa, kura bija pievienojusies ekspedīcijai kā brīvprātīgā.
Rojasa, kura atradās uz virszemes atbalsta kuģa, teica, ka pirms zemūdenes nolaišanās sākuma viss “darbojās ļoti gludi”. Taču viņa pastāstīja, ka atceras, ka zaudējusi sakarus un jautājusi kolēģiem: “Mēs neesam no viņiem neko dzirdējuši, kur viņi ir?”.
Rojasa izmeklēšanai pastāstīja, ka viņa niršanas dienā bijusi “platformas palīgs”, “galvenokārt stāvot apkārt, līdz kādam bija vajadzīga palīdzība”. "Titan" implozija izraisīja jautājumus par zemūdens kuģa drošību un konstrukciju, kā arī par tā būvniecībā izmantotajiem materiāliem.
Šonedēļ izmeklēšanā tika ziņots par pēdējām ziņām, kas tika sūtītas no zemūdenes, tai nolaižoties - dažas minūtes pirms implozijas apkalpe paziņoja, ka “šeit viss kārtībā”.
Rojasa sacīja, ka viņa atradās uz sava kuģa tiltiņa, jo sakari bija pazuduši. Lai arī glābšanas protokolā bija ieteikts pagaidīt stundu, jo pasažieri, iespējams, pavadīja papildu laiku, pētot galamērķi, saruna pēkšņi strauji pagriezās.
Viņa sacīja, ka bija pieejamas vairākas glābšanas iespējas, ja zemūdene būtu iestrēgusi okeāna dibenā, tostarp uzsākt atbrīvošanas manevru vai gaidīt, kad mainīsies paisums. Viņa piebilda, ka “Titan” bija 96 stundu dzīvības uzturēšanas sistēma, tomēr viņa sacīja, ka neviens zemūdenē nevarēja neko darīt, ja kuģa korpuss būtu sabojājies.
Rojasa aprakstīja 2021. gada ekspedīciju, kurā viņa atcerējās, kā no zemūdenes nokrita kupols, kad to izvilka no ūdens. “Domāju, ka uz kupola bija tikai divas vai četras skrūves,” viņa teica. “Tas sāka pilēt, nokrist,” viņa piebilda. Incidenta dēļ apkalpes turpmākajām ekspedīcijām uz kupola uzstādīja 18 skrūves.
Jau vēstīts, ka 2023. gada 18. jūnijā Atlantijas okeāna ziemeļos, netālu no Ņūfaundlendas pazuda privātais zemūdens peldlīdzeklis "Titan", ko izmantoja, lai aizvestu tūristus aplūkot okeāna dzelmē nogrimušā pasažieru kuģa "Titāniks" vraku. Kuģis nolaidās okeāna dzelmē agri no rīta un pēc nepilnām divām stundām izpētes kuģis, kas pavadīja peldlīdzekli, zaudēja ar to kontaktu.