Etiopija liek ārzemju diplomātiem pārsēsties elektroauto
Etiopijas valdība aizliegusi visām diplomātiskajām pārstāvniecībām un starptautiskajām organizācijām ievest ar benzīnu un dīzeļdegvielu darbināmus transportlīdzekļus.
Ārlietu ministrija savā paziņojumā norāda, ka šis solis ir daļa no Etiopijas plašākas stratēģijas pārejai uz tīru enerģiju un vides ilgtspējas veicināšanai, ņemot vērā klimata pārmaiņu radītos izaicinājumus.
Etiopija šā gada janvārī paziņoja par pilnīgu ar fosilo degvielu darbināmo automašīnu importa aizliegumu, ievērojami apsteidzot Eiropas Zaļā kursa plānus. Patlaban šajā Austrumāfrikas valstī ir aptuveni 100 000 elektroauto, un tiek prognozēts četrkārtīgs pieaugums līdz 2032. gadam.
Eiropas Savienība nolēmusi aizliegt pārdot jaunus auto ar iekšdedzes dzinēju tikai no 2035. gada. Etiopija pērn iztērēja sešus miljardus dolāru par importēto fosilo degvielu, no kā vairāk nekā puse izmantota automobiļiem.
Šogad jūnijā Amharas reģionā atklāta elektroauto rūpnīca, kuru uzbūvēja Etiopijas uzņēmējs Belainehs Kinde, ieguldot ap 52 miljoniem ASV dolāru. Gadā plānots saražot ap 1000 auto. Valdības plāns paredz arī desmit gadu laikā importēt 5000 elektrisko autobusu un vairāk nekā 148 000 elektroauto.
Tomēr Etiopijas centieni pāriet pilnībā tikai uz elektroauto sastopas ar jaunu izaicinājumu – tos jāvar uzlādēt. Tikai aptuveni 40 procentiem no valsts 110 miljoniem iedzīvotāju ir pieejama elektrība. Valdībai tagad jāgādā, lai uzlādes stacijas būtu pieejamas ne tikai Adisabebā, pērn visā valstī to bija tikai ap 40.
Etiopija toties pati ar savām hidrospēkstacijām nodrošina 96% no patērētās elektrības, turklāt iecerēts būvēt vēl jaunas, tostarp Āfrikā lielāko ar 6500 megavatu jaudu.