Maroka plāno kļūt par Āfrikas dzelzceļa līderi
Maroka apņēmusies līdz 2040. gadam kļūt par dzelzceļa līderi Āfrikā. Valstī jau ir vienīgā ātrgaitas dzelzceļa līnija kontinentā, un tās transporta aģentūra "ONCF" plāno paplašināt šo tīklu līdz 1287 kilometriem nākamo 16 gadu laikā.
Plāns paredz savienot galvenās pilsētas, modernizēt arī pārējo dzelzceļu un veicināt ekonomikas attīstību. Ieceres pamatakmens ir pagarināt 2018. gadā atklāto Al Boraq – “spārnotā zirga” – ātrvilcienu līniju, kas savieno Kasablanku un Tanžeru pretim Gibraltāram. Brauciens 323 kilometru garumā ilgst divas stundas, kamēr pa parasto dzelzceļu piecas.
Nākamais solis ir savienot Kasablanku ar Kenitru un Marākešu līdz 2030. gadam, kad līdztekus Spānijai un Portugālei arī Maroka uzņems Pasaules kausu futbolā.
Tam sekos tālāka dzelzceļa izbūve, sasniedzot 1287 kilometru kopgarumu un ievērojami samazinot brauciena laiku. Turklāt "ONCF" mērķis ir pievienot 3700 kilometru papildu līniju, savienojot 43 pilsētas pašreizējo 23 vietā.
Aplēsts, ka ieguvēji būs 87% valsts iedzīvotāju, salīdzinot ar 51% tagad, tiks apkalpotas 12 ostas un 15 starptautiskās lidostas, salīdzinot ar attiecīgi sešām un vienu pašlaik. Projekts radīs ap 300 000 darbavietu, un Maroka apņēmusies kļūt par preču loģistikas centru starp Āfriku un Eiropu.
Un tas nav viss – Spānijas un Marokas transporta nozares amatpersonas rīkojušas augsta līmeņa diskusijās par plānu būvēt zem Gibraltāra šauruma zemūdens dzelzceļa tuneli, kas savienotu Eiropu un Āfriku.