Skandāls Lietuvā: valsti godinošā reklāmas kampaņā izmantoti lēti foto no citām zemēm
Lietuvā piektdien atkāpusies no amata Valsts tūrisma departamenta vadītāja Jurgita Kazlauskiene, reaģējot uz portāla "15min.lt" izpētīto, ka jaunajā valsts finansētajā tūrisma nozares reklāmas kampaņā ar saukli "Lithuania. Real is beautiful" ("Lietuva. Patiesais ir skaists") izmantoti fotoattēli, kas patiesībā uzņemti citās zemēs.
Tūrisma departaments atzinis, ka daļa kampaņā izmantoto fotogrāfiju patiesībā tapušas Somijā un Slovākijā, tikmēr zobgaļi jau pārplūdinājuši sociālos tīklus ar neskaitāmām parodijām par šo tēmu.
Premjerministrs Sauļus Skvernelis savā "Facebook" profilā ievietojis attēlu, kurā redzama Eiropas Komisijas ēka Briselē, ar smaidiņu un parakstu "No rītdienas sāksim strādāt jaunajā valdības ēkā Karolinišķēs", proti, vienā no Viļņas mikrorajoniem.
Vienlaikus premjers devis Ekonomikas ministrijai rīkojumu veikt izmeklēšanu gan par šo, gan citiem pirkumiem un norādījis, ka reklamēt Lietuvu ar citās valstīs uzņemtiem attēliem ir "vienkārši krāpšana".
"Tēvzemes savienības-Lietuvas kristīgo demokrātu" līderis Gabrieļus Landsberģis kādam Donalda Trampa portretam pievienojis tekstu "Mirklis no mūsu partijas priekšsēdētāja vēlēšanām".
Vēl kāds zobgalis attēlu, kurā redzamas Kolizeja drupas, tēmturī #realisbeautiful papildinājis ar parakstu "Lietuvas nacionālais stadions", paužot lietuviešu sāpi par senloloto projektu, kuru valstij joprojām nav izdevies īstenot, bet cits asprātis zem Tadžmahala attēla norādījis, ka tā ir Viļņas Sv.Annas baznīca.
Departamenta vadītāja paziņojusi par atkāpšanos pēc tikšanās ar ekonomikas ministru Mindaugu Sinkeviču, norādot, ka šāds lēmums briedis jau sen, bet notikums ar ārvalstu attēliem pamudinājis beidzot spert šo soli. "Negribu, ka Tūrisma departaments un tajā strādājošie mani kolēģi, sirsnīgi un apdāvināti cilvēki, saņemtu uzbrukumus. Ļoti ceru, ka mana atkāpšanās ļaus departamentam (..) efektīvi paveikt visu iecerēto," viņa uzsvērusi.
Sinkevičs paziņojis, ka ministrija sāks izmeklēšanu par šo tūrisma mārketinga projektu, tiks veikts arī iekšējais audits, lai noskaidrotu situāciju šai iestādē kopumā.
"Ja jau mēs iepazīstinām ar savu valsti - un mums patiešām ir ko rādīt -, tad tas arī jārāda," uzsvēris ministrs.
Pērn notikušajā konkursā par reklāmas un mārketinga pakalpojumiem uzvarēja uzņēmumu "Open Agency" un "Turinio rinkodara" konsorcija piedāvājums 140 000 eiro vērtībā.
Valsts tūrisma departamenta interneta vietnē lasāms, ka jaunais nozares zīmols "Lithuania. Real is beautiful" prezentēts pērn oktobrī un pašlaik jau tiek aktīvi izmantots tūrisma mārketinga programmās, starptautiska un vietēja mēroga pasākumos, izstādēs un sociālo tīklu profilos "Lietuva. Vai jau esi te bijis?" un "Lithuania. Real is Beautiful".
"15min.lt" rakstā bija norādīts, ka "Facebook" konta "Lithuania. Real is beautiful" veidotāji izmanto lētas ilustrācijas no fotogrāfiju koplietošanas vietnēm "Shutterstock" vai "Flickr".
"Turinio rinkodara" vadītājs Toms Nemūra piektdien sarunā ar ziņu aģentūru BNS atzinis, ka svešzemju attēlu izmantošana bijusi kļūda, un solījis, ka tas vairs neatkārtosies. "Atvainojamies gan cilvēkiem, kuri jūtas apkrāpti, gan klientam," viņš piebildis.
Vienlaikus Nemūra izteicies, ka šo attēlu banku lietošana ir normāla prakse, jo no 700 gada laikā iesniedzamajām fotogrāfijām 350 ir jābūt vai nu oriģināliem uzņēmumiem vai arī jāiegādājas visas autortiesības.
"Vienīgais apstāklis, kas padara šo jautājumu jutīgu, ir tas, ka dažas fotogrāfijas nav uzņemtas Lietuvā. Tās tika lietotas kā asociatīvi uzņēmumi, nenorādot uz konkrētu objektu, kas būtu jāapmeklē Lietuvā. Meklējot attēlus par izklaidēm ziemā, kas pēc iespējas atbilstu vēlamajam noskaņojumam, un fotobankās neatrodot tādus, kas būtu tapuši Lietuvā, izraudzījāmies tādu, kas izskatītos estētiski," viņš skaidrojis.