Abonē 2025. gadam ar atlaidēm līdz 57% un saņem garantētas dāvanas 55€ vērtībā!

Abonēt žurnālu
Zinātnieki atrod milzīgu melno caurumu Piena Ceļa galaktikā
foto: NASA

Zinātnieki atrod milzīgu melno caurumu Piena Ceļa galaktikā

Ziņu nodaļa

Pēc pamatīgākas mūsu galaktikas - Piena Ceļa - izpētes astronomi ir atklājuši simtiem noslēpumainu kosmisko pavedienu, kas norāda uz supermasīvu melno caurumu tās centrā.

Zinātnieki atrod milzīgu melno caurumu Piena Ceļa ...

Kā zināms, 25 000 gaismas gadu attālumā no Zemes, kā sadrumstaloti spieķi uz milzīga riteņa no Piena Ceļa centra kosmosā iestiepjas tādi kā pavedieni, kas plašā mērogā vizuāli atgādina morzes koda punktus un domuzīmes.

Ziemeļrietumu universitātes Evanstonas, Ilinoisas štata astronoms Farhads Jusefs-Zadehs sacīja, ka ir ir manāmi izbrīnīts,  atklājot struktūrasar "MeerKAT" radioteleskopu Dienvidāfrikā iegūtajos datos.

Visjutīgākais radioteleskops pasaulē - observatorija - uzņēma ttēlus ar šiem pavedieniem 200 stundu ilgā galaktikas kodola izpētē. "Šķiet, ka tie visi meklējami melnajā caurumā. Tie mums kaut ko atklāj par melnā cauruma darbību," laikrakstam "The Guardian" pauda:zinātnieks Jusefs-Zadehs.

Pirms četrām desmitgadēm Jusefs-Zadehs atrada daudz lielākus, vertikālus pavedienus, kas ieskauj melno caurumu Piena Ceļa centr - Strēlnieku A* . Toreizējos datus ieguva cits teleskops, kas atrodas Ņūmeksikā un ko dēvē par "Very Large Array". Šīs struktūras karājas perpendikulāri pret Piena Ceļa diska plakni, kas, mērot virzienā no augšas uz leju, ir 150 gaismas gadi.

Joprojām nav skaidrs, kas radīja šos daudzos vertikālos pavedienus. Taču pētījumi ir atklājuši, ka tiem ir spēcīgi magnētiskie lauki un, paātrinot daļiņas kosmiskajos staros līdz gaismas ātruma robežai, tie izstaro radioviļņus.

Pēc Jusefa Zadeha teiktā, pētnieki, tostarp viņš pats, iepriekš ir bijuši ārkārtīgi aizņemti, izzinot milzīgos vertikālos pavedienus. Zinātnieki iepriekš koncentrējās uz vertikālo pavedienu izpēti un īsākie, horizontālie pavedieni, kas ved uz Piena Ceļa centru, gandrīz netika pamanīti. Atrodot atrast jaunas struktūras melnā cauruma virzienā, zinātnieki bija ārkārtīgi pārsteigti. Iepriekš viņi nevarēja veltīt tik daudz laika galaktikas centra izpētei. Ja nebūtu radioteleskopa "MeerKAT", jaunākie dati, visticamāk, vēl tagad nebūtu iegūti.

Īsākie, horizontālie pavedieni, kas nāca no Piena Ceļa centra, nonāca zinātnieku fokusā, kad viņi "MeerKAT" attēliem noņēma fonu un filtrēja troksni. Jusefs-Zadehs uzskata, ka "Astrophysical Journal Letters" aprakstītās struktūras veidojušās atšķirīgi nekā lielākie vertikālie pavedieni.

Viņam ir aizdomas, ka melnā cauruma uzliesmojuma materiāls apmēram pirms sešiem miljoniem gadiem ietriecās apkārtējās zvaigznēs un gāzes mākoņos, radot karstas plazmas svītras, kas pavērstas melnā cauruma virzienā, atgādinot krāsas plankumus uz audekla, kas izpūsti ar fēnu.

"Melnā cauruma izplūdes gāzes mijiedarbojas ar apkārtējiem objektiem, un izkropļo to formu," sacīja zinātnieks. Pētot kosmiskos pavedienus, astronomi cer vairāk izprast melnā cauruma griešanās mehānismus un krītošā materiāla akrecijas disku, kas virpuļo ap to. Zinātnieki gan tic, ka tiks rasti arvien jauni atklājumi.