Atklāts, kā izdevās izglābt visus pasažierus no degošās lidmašīnas Tokijas lidostā
foto: AP/Scanpix
"Japan Airlines" lidmašīna, kas pēc nosēšanās saskrējās ar apsardzes lidmašīnu un aizdegās.
Pasaulē

Atklāts, kā izdevās izglābt visus pasažierus no degošās lidmašīnas Tokijas lidostā

Jauns.lv

Skatoties kadrus, kuros redzama "Japan Airlines" lidmašīnu sadursme Tokijas Hanedas lidostā, šķiet brīnums, ka kāds no tās ir izkļuvis neskarts. Tomēr apkalpes tūlītēja reakcija spēja darīt brīnumus.

Atklāts, kā izdevās izglābt visus pasažierus no de...

Lai gan izmeklēšana par notikušo incidentu, kura laikā uzliesmoja lidmašīna, vēl turpinās, eksperti uzskata, ka veiksmīgā evakuācija notika, pateicoties mūsdienu drošības standartiem un "Japan Airlines" stingrajai drošības kultūrai.

"No tā, ko es redzēju filmētajā materiālā, es biju pārsteigts un atviegloti pārsteigts, ka visi izkļuva ārā," saka Grejems Braitvaits, Lielbritānijas Krenfīldas universitātes drošības un nelaimes gadījumu izmeklēšanas profesors.

"Tas ir tik spēcīgs trieciens, kāds ir jāiztur jebkurai lidmašīnai. Taču, zinot to, ko zinu par šo aviokompāniju, un to, cik daudz pūļu tā ieguldījusi drošībā un apkalpes apmācībā, tam, ka viņi veica tik labu darbu, nevajadzētu būt tādam pārsteigumam."

Patiesībā tieši katastrofāla avārija pirms gandrīz 40 gadiem palīdzēja "Japan Airlines" kļūt par tik drošu aviokompāniju, viņš saka.

1985. gada 12. augustā JAL 123. reiss no Tokijas uz Osaku avarēja, bojā gāja 520 no 524 lidmašīnā esošajiem pasažieriem pēc tam, kad "Boeing" tehniķi - nevis aviokompānijas darbinieki - pēc iepriekšēja incidenta nepareizi salaboja astes daļu.

Līdz pat šai dienai tā ir aviācijas vēsturē smagākā aviokatastrofa, kurā bojā gāja viens lidaparāts.

"Ir skaidrs, ka tas aviokompāniju ietekmēja ļoti smagi," saka Braitvaits. "Tādā kultūrā kā Japānā viņi kā grupa uzņēmās atbildību un vēlējās nodrošināt, lai nekas tāds vairs neatkārtotos. Tāpēc, kad kaut kas neizdodas, viņi uz to raugās, kā mācību stundu. Visu ir iespēja uzlabot."

2005. gadā, apzinoties, ka daudzi darbinieki pievienojas uzņēmumam bez atmiņām par šo negadījumu pirms 20 gadiem, JAL korporācijas galvenajā mītnē atvēra telpu, kurā bija izstādītas lidmašīnas vraka daļas, kā arī apkalpes un pasažieru stāsti.

"Sajūta bija tāda, ka mūsu uzņēmumā ir ienākuši cilvēki, kuri nezina, kā tas ir, kad notiek nelaime. Visiem ir jāsaprot, cik daudz pūļu tiek ieguldīts drošībā," saka Braitvaits.

Pēc gandrīz četriem gadu desmitiem avārija joprojām atstāj dziļu iespaidu uz uzņēmuma mentalitāti, viņš saka.

"Viņiem ir ļoti stingra kultūra, kas saistīta ar standarta darbības procedūrām un visu dara pareizi. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc šajā gadījumā, manuprāt, apkalpe, šķiet, ir tik labi veikusi savu darbu," viņš saka.

Lai gan nav skaidrs, kas bija vainojams otrdienas katastrofā, Braitvaits saka, ka veiksmīgā evakuācija ir "absolūti" pozitīvs faktors "Japan Airlines".

Interneta vietnes "Airlineratings.com" ikgadējā sarakstā JAL regulāri tiek ierindota starp pasaules drošākajām aviosabiedrībām.