Sadarbību ar Krieviju turpina Latvijā populārs kosmētikas zīmols
Pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā pērnā gada februārī vairāki uzņēmumi paziņojuši, ka partrauks savu darbību agresorvalstī. Arī starptautiskais kosmētikas zīmols “Avon” pirms pusotra gada vēstīja, ka “apturēs savas investīvijas Krievijā”, tomēr, par spīti kompanijas paustajai nostājai tās produkti vēl aizvien pieejami Krievijas patērētājiem.
"Kopš Krievijas uzsāktā kara Ukrainā agresorvalstī vēl aizvien darbojas aptuveni 1400 starptautiski uzņēmumi," vēsta medijs “The Conversation”.
Liela daļa uzņēmumu valstī aizkavējušies nevēloties zaudēt peļņu. Kā liecina “Novaya Gazeta Europa” pētījums, 100 lielākās Rietumvalstu kompānijas pērn Krievijā nopelnījušas 12.3 miljardus eiro. Savukārt, atsevišķi uzņēmumi norādījuši, ka turpina savu darbību agresorvalstī ētisku apsvērumu dēļ. Piemēram, Šveices pārtikas un dzērienu ražotājs "Nestle" vēsta, ka tā darbība Krievijā ir "vērsta uz pirmās nepieciešamības un pamata pārtikas produktu piegādi vietējiem iedzīvotājiem".
Tomēr arī uzņēmējiem, kuri plāno slēgt savu uzņēmējdarbību Krievijā un pārdot sev piederošos aktīvus valstī, šis process nav izrādījies vienkāršs - viņiem draud uzņēmējdarbības un peļņas konfiskācija.
Medijs “The New York Times” vēsta, ka "11 dienas pēc kara uzsākšanas Vladimirs Putins izveidojis īpašu apakškomisiju, kuras vadība uzticēta valsts finanšu ministram Antonam Siluanovam. Tās uzdevums ir izvērtēt kuri uzņēmumi un uz kādiem nosacījumiem drīkst valsti pamest".
“Krievijas uzņēmēji ar prieku pārņems starptautiskus uzņēmumus, turklāt paveiks to par ļoti izdevīgam cenām,” medijam apstiprinājis Kremļa runasvīrs Dmitrijs Peskovs.
Kā norāda “Kommersant”, 2023. aprīlī "Avon" uzsāka sarunas par savas ražotnes pārdošanu ar potenciāliem pircējiem - kompānijām "Natura Siberica" un "Arnest Group of Companies". Tomēr novembrī darījums pajucis, jo par ražotni piedāvāta cena, kas ir par 50% zemāka kā tās tirgus vērtība.
"Avon" ir ASV bāzēts uzņēmums, kas kopš 2020. gada pieder Brazīlijas uzņēmumam “Natura & Co.”. Tas ir otrs lielākais skaistumkopšanas zīmols Krievijā, un tā ienākumi agresorvalstī pērn sasnieguši 136.36 miljoni eiro.
Uzņēmums jau 2022. gada martā paziņoja, ka "aptur savas investīcijas Krievijas biznesā", tomēr līdz šim brīdim tā piedāvātie skaistumkopšanas līdzekļi vēl aizvien pieejami Krievijas pircējiem.
Patlaban savu darbību Krievijā slēguši vai ierobežojuši aptuveni 600 Eiropas uzņēmumi. Kā liecina medija "The Financial Times" veiktā uzņēmumu gada pārskatu analīze, šo darbību rezultātā uzņēmumi cietuši vismaz 100 miljardus eiro lielus zaudējumus.
Kā norādījis Jeila Universitātes profesors Džefrijs Sonenfelds: "Uzņēmumi, kas paliek Krievijā ne vien palīdz uzturēt Krievijas ekonomiku, bet ar savu klātbūtni arī piebalso Krievijas prezidenta Vladimira Putina mierinājumiem sabiedrībai, ka patiesībā valstī viss ir kārtībā."