NASA kapsula ar paraugiem no asteroīda

Septiņus gadus pēc misijas uzsākšanas ASV Jūtas tuksnesī svētdien nosēdās ASV Nacionālās aeronautikas un kosmosa pārvaldes (NASA) kapsula ar paraugiem ...

gallery icon
2023. gada 25. septembris, 10:25

FOTO: zinātnieki sagaida zondi ar vērtīgiem paraugiem no asteroīda

Jauns.lv/LETA

Septiņus gadus pēc misijas uzsākšanas ASV Jūtas tuksnesī svētdien, 25. septembrī, nosēdās ASV Nacionālās aeronautikas un kosmosa pārvaldes (NASA) kapsula ar paraugiem no asteroīda. Kapsulu ar paraugiem uz Zemi palaida NASA zonde "OSIRIS-REx".

NASA lēš, ka paraugs, kas 2020.gadā tika ņemts no asteroīda "Bennu", satur aptuveni 250 gramus materiāla, kas ir krietni vairāk nekā divos iepriekšējos asteroīdu paraugos, ko atveda Japānas misijas.

"OSIRIS-REx" 2020.gada oktobrī pēc četru gadu lidojuma nosēdās uz asteroīda "Bennu", kur tā savāca akmeņu un putekļu paraugus.

Zonde bija saskarsmē ar asteroīda virsmu tikai dažas sekundes, veicot tā saukto "Touch-And-Go" (TAG) manevru.

OSIRIS-REx savu paraugu savāca pirms trim gadiem no Bennu, maza, ar oglekli bagāta asteroīda, kas tika atklāts 1999. gadā. Kosmosa iezis ir klasificēts kā "Zemei tuvu objekts", jo tas ik pēc sešiem gadiem šķērso mūsu planētu salīdzinoši tuvu, lai gan sadursmes iespēja ar planētu ir maza.

Bennu diametrs ir tikai 500 metri. Bennu ir agrīnās Saules sistēmas relikts. Tā kā tās mūsdienu ķīmija un mineraloģija ir praktiski nemainīgas kopš Saules sistēmas veidošanās pirms aptuveni 4,5 miljardiem gadu, tajā ir vērtīgas norādes par tādu planētu kā, piemēram, Zemes, izcelsmi un attīstību.

Bennu var saturēt organiskas molekulas, kas ir līdzīgas tām, kas nepieciešamas mikrobu rašanās procesam.

Japāņu misijas "Hayabusa2" pirms trim gadiem uz Zemi nogādāja paraugus no cita asteroīda, un tajos tika atklāti divi organiski savienojumi , kas apstiprina hipotēzi, ka debess objekti, piemēram, komētas, asteroīdi un meteorīti, kas bombardēja agrīno Zemi, bija svarīgs posms pirmatnējās dzīvības izcelsmei uz Zemes.