Batiskafs saspiedies kā skārda bundža: uzmodelēta katastrofa, kas varēja notikt ar "Titan"
Uz batiskafa "Titan" klāja, kas bija ceļā uz "Titāniku", notika sprādziens. ASV krasta apsardze visus piecus zemūdenes apkalpes locekļus oficiāli pasludinājusi par bojāgājušiem.
Visi, kas atradās uz klāja, gāja bojā implūzijas dēļ – sprādziens, kas vērsts uz iekšu, kura dēļ batiskafs saspiedies kā skārda bundža.
Uz "Titan" klāja atradās pieci cilvēki: 61 gadu vecais "OceanGate", kompānijas, kas izstrādājusi un izmēģinājusi batiskafu, ģenerāldirektors Stoktons Rašs; 59 gadus vecais britu miljardieris un ceļotājs Hemišs Hārdings; kā arī pakistāniešu-britu biznesmenis Šahzads Dauds un viņa 19 gadus vecais dēls Sulemans.
Atzīmēsim, ka niršanas dalībnieku nāve iestājās acumirklī. Līdz ar to nav pārliecības, ka varētu atrast viņu ķermeņus.
Praktiski tūlīt pēc informācijas parādīšanās par sakaru zaudēšanu ar "Titan" apkalpi batiskafā sāka ieklausīties ASV Jūras kara flotes pārstāvji. Savukārt pēc dažām stundām superslepenā akustiskā atklāšanas sistēma, kas bija paredzēta ārvalstu zemūdeņu meklēšanai, fiksēja dīvainu skaņu, kas atgādina zemūdens sprādzienu.
"ASV Jūras kara flote analizēja akustiskos datus un atklāja implozīvu vai sprādzienveidīgu anomāliju tās vietas tiešā tuvumā, kur atradās "Titan" sakaru zaudēšanas brīdī," Rietumu medijiem pavēstīja avots ASV Jūras kara flotes rindās.
"Titan" bija kā cilindrs ar ārējo oglekļa šķiedras korpusu un iekšējo titāna korpusu. Batiskafs ir aptuveni 6,5 metrus garš un 2,8 metrus plats. Zemūdenes radītāji, kompānija "OceanGate", apgalvoja, ka zemūdens aparāts ir paredzēts, lai izturētu ūdens spiedienu lielos dziļumos, bet "Titāniks" atrodas gandrīz 4 kilometru dziļumā.
Praktiski tūlīt pēc incidenta daudzi atcerējās, ka "Titan" nebija pienācīgas ASV vai Kanādas klasifikācijas. Kompānijā to skaidroja ar to, ka ierīce ir tik inovatīva, ka neatbilst šodienas standartiem.
Lai nomierinātu potenciālos klientus par kuģa drošību, "OceanGate" norādīja, ka uz "Titan" ir uzstādīta monitoringa sistēma, kas ļauj sekot korpusa stāvoklim iegremdēšanas laikā reālā laika režīmā.
Tomēr jebkurš korpusa bojājums vai defekts varēja izraisīt traģēdiju un kuģa tūlītēju eksploziju. Zinātniskā žurnāla "Journal of Physics: Conference Series" eksperti secinājuši, ka šādās situācijās zemūdenes sprādzienam jānotiek gandrīz acumirklī un jāilgst tikai milisekunde. Līdzīgs incidents notika 1961. gadā ar "USS Thresher." "Pilnīga sabrukšana notiek 1/20 sekundēs, kas ir pārāk ātri, lai cilvēki zemūdenē to spētu atpazīt," teikts pētījumā.
Tikmēr Vācijas interneta izdevums BILD uzmodelējis batiskafa imploziju Atlantijas okeānā.