“Titānika” režisors Kamerons: batiskafa īpašnieki ignorēja brīdinājumus
Kulta filmas “Titāniks” režisors Džeimss Kamerons teic, ka kompānija “OceanGate”, kas organizēja traģisko zemūdens ekspedīciju uz leģendārā kuģa vraku, saņēma daudz brīdinājumu par lielo risku.
Kamerons pats ir ieniris pie Titānika 33 reizes un nolaidies arī Marianas dziļvagā Klusajā okeānā, pasaules dziļākajā vietā, kas sasniedz 11 kilometru.
Intervijā BBC viņš stāsta, ka uzreiz sajutis, ka noticis kas slikts, kad uzzinājis par sakaru pārtrūkšanu ar batiskafu “Titan”. “Ja nedarbojas zemūdenes elektronika, izgājusi no ierindas tās sakaru sistēma un vienlaikus izsekošanas transponders – zemūdene ir pazudusi,” saka Kamerons.
Zemūdene "Titan" un tās glābšanas operācija
Glābēju komanda atzinusi par mirušiem piecus cilvēkus, kas svētdien ar dziļūdens zemūdeni "Titan" devās dzelmē Atlantijas okeāna ziemeļos, lai aplūkotu ...
Režisors sazvanījies ar sev pazīstamajiem zemūdens aparātu speciālistiem un pēc stundas viņam bijusi skaidra traģēdijas aina: “Viņi nira, viņu mērķis bija 3800 metru dziļums, pie 3500 metriem ar viņiem pazuda sakari un atslēdzās sekošanas sistēma. Es uzreiz sacīju, ka abu sistēmu zaudējums var būt tikai kādas kolosālas katastrofas rezultāts.”
Kamerona pirmā doma bijusi, ka batiskafu saspiedis ūdens spiediens, kas šobrīd arī ir galvenā versija – notikusi implozija jeb uz iekšieni vērsts sprādziens.
Režisors stāsta, ka viņa aizvadītā nedēļa “atgādinājusi ieilgušu šausmu teātri, kad turpinās jezga ar bezgalīgām sarunām par klaudzieniem, skābekli un visu pārējo”. “Es zināju, ka batiskafs atrodas tieši virs vietas, no kuras pēdējo reizi pienāca dati par tā dziļumu un atrašanās vietu. Tieši tur to arī atrada,” saka Kamerons.
Pēc viņa vārdiem, te saskatāma “baisa ironija” – arī “Titānika” kapteini pirms katastrofas brīdināja par aizbergiem, bet viņš to ignorēja. Tagad vesture atkārtojusies, jo arī “OceanGate” saņēma brīdinājumus, ka tā “ir ceļā uz katastrofu”.
“New York Times” rīcībā ir Jūras tehnoloģiju biedrības vēstule, adresēta “OceanGate”, kurā teikts, ka “kompānijas eksperimenti var novest pie negatīvām sekām”.
Kamerons zina teikt, ka pēdējā laikā “OceanGate” pameta vairāki darbinieki. No tiesvedības dokumentiem, saistītiem ar citu, lietu, izriet, ka viens no viņiem brīdinājis par batiskafa drošības problēmām jau 2018. gadā. Satraukums par “OceanGate” tehniskajiem kritērijiem pausts arī kādā inspekcijas atskaitē, ko parakstījis kompānijas jūras operāciju direktors Deivids Lohridžs.