foto: VIA REUTERS
Zinātnieki pirmo reizi fotografē plazmas strūklu, kas izplūst no melnā cauruma
Mākslinieka priekštats par to, kā varētu izskatīties plazmas strūkla tuvumā.
2023. gada 28. aprīlis, 12:11

Zinātnieki pirmo reizi fotografē plazmas strūklu, kas izplūst no melnā cauruma

Pirmo reizi zinātnieki ir nofotografējuši kolosālu plazmas strūklu, kas izplūst kosmosā no supermasīvā melnā cauruma M87. Turklāt pirmo reizi zinātnieki ir redzējuši melnā cauruma ēnu un tā strūklu kopā vienā attēlā. Jaunajam pētījumam, kas publicēts žurnālā “Nature”, vajadzētu palīdzēt astronomiem saprast, kā tiek ģenerētas šīs milzīgās plazmas plūsmas.

"Mēs zinām, ka strūklas tiek izmestas no reģiona, kas ieskauj melnos caurumus," saka astronoms Ru-Sen Lu no Šanhajas Astronomijas observatorijas Ķīnā, "taču mēs joprojām pilnībā nesaprotam, kā tas patiesībā notiek. Lai to izpētītu tieši, mums ir nepieciešams lai novērotu strūklas izcelsmi pēc iespējas tuvāk melnajam caurumam."

Zinātnieki ir noskaidrojuši, ka galaktikas M87 melnajam caurumam radioviļņos ir 100 000 gaismas gadu gara strūkla, kas ir aptuveni mūsu pašu, Piena ceļa, galaktikas diametrā.

foto: VIA REUTERS
Zinātnieku notvertais melnais caurums un plazmas strūkla.

Galaxy M87 atrodas aptuveni 55 miljonu gaismas gadu attālumā, un tajā ir supermasīvs melnais caurums, kura masa aptuveni 6,5 miljardus reižu pārsniedz Saules masu.

Zinātnieki tāpat ir atklājuši vecāko supermasīvo melno caurumu. Tās masa ir 10 miljonus reižu lielāka par mūsu Saules masu, un tā joprojām aktīvi aug. Astronomi uzskata, ka šis melnais caurums izveidojās tikai 570 miljonus gadu pēc Lielā sprādziena.