foto: REUTERS/SCANPIX
Lielākā aviācijas neatrisinātā mīkla. Kas pirms 9 gadiem notika ar joprojām pazudušo Malaizijas lidmašīnu un tās pasažieriem
Pazudušo pasažieru tuvinieki joprojām nespēj samierināties ar netaisnību
Pasaulē
2023. gada 8. marts, 06:02

Lielākā aviācijas neatrisinātā mīkla. Kas pirms 9 gadiem notika ar joprojām pazudušo Malaizijas lidmašīnu un tās pasažieriem

Jauns.lv

Šī gada 8. martā lielākajai mistērijai aviācijas vēsturē aprit deviņi gadi. 2014. gada 8. martā neilgi pēc pusnakts no Kualalumpuras lidostas Malaizijā naksnīgajās debesīs pacēlās "Boeing 777" lidmašīna ar 239 cilvēkiem. Jau pēc nepilnas stundas tā nozuda no radara.

Lidmašīnas reisa MH370 kapteinis bija 53 gadus vecais Zaharijs Ahmads Šahs, viens no "Malaysia Airlines" pieredzējušākajiem un cienījamākajiem pilotiem. Viņam asistēja otrais pilots, 27 gadus vecais Fariks Hamids, kuram līdz oficiālas pilota licences iegūšanai bija atlicis tikai viens mācību lidojums. Abi tonakt lidojumā uz Ķīnas galvaspilsētu Pekinu veda 10 malaiziešu stjuartus un 227 pasažierus.

Lielākā daļa no pasažieriem uz klāja bija ķīnieši. Starp viņiem arī 38 Malaizijas pilsoņi un Indonēzijas, Austrālijas, Indijas, Francijas, ASV, Irānas, Ukrainas, Kanādas, Jaunzēlandes, Nīderlandes, Krievijas un Taivānas pilsoņi.

Pirmās 40 lidojuma minūtes bija ierastas. Pulksten 1.19 MH370 tuvojās Malaizijas gaisa telpas robežai. "Ar labu nakti. Malaizijas trīs-septiņi-nulle” – tie bija pēdējie vārdi, ko dispečers dzirdēja no lidmašīnas kapteiņa Zaharija. Dažas sekundes pēc Vjetnamas gaisa telpas šķērsošanas lidaparāts pazuda no radara. Visi turpmākie mēģinājumi ar to sazināties bija nesekmīgi.

Tālāk sekoja pilnīgs apjukums, amatpersonām organizējot lidmašīnas meklēšanas darbus, kamēr pazudušo pasažieru tuvinieki Pekinā, stundām, dienām un mēnešiem ritot, zaudēja cerību.

Pazudušās Malaizijas lidmašīnas meklēšana un satrauktie tuvinieki

gallery icon

Lidmašīnas pazušana drīz vien piesaistīja arī starptautisku uzmanību, kam sekoja arī dažādu sazvērestības teoriju uzplaukums. Visus šos gadus aviācijas eksperti, inženieri, pētnieki un žurnālisti centušies gabaliņu pa gabaliņam likt kopā šo mulsinošo pierādījumu puzli, lai rastu kādu izskaidrojumu MH370 pazušanai.

"Tas ir visu laiku lielākais aviācijas noslēpums," stāsta filmas "MH370: Lidmašīna, kas pazuda" veidotāja Luīze Malkinsone. "'Mēs dzīvojam pasaulē, kurā mums ir mobilie tālruņi, radari, satelīti un izsekošanas ierīces. Tāpēc deviņus gadus vēlāk joprojām būt tur, kur mēs šobrīd esam, ir neparasti."

Daudzsēriju filmā vētī teorijas un pierādījumus

8. martā populārajā filmu un seriālu straumēšanas platformā "Netflix" pirmizrādi piedzīvo daudzsēriju filma "MH370: Lidmašīna, kas pazuda", kuras veidotāji trīs sērijās pēta, kā virzījušies lidmašīnas meklējumi, sākot no tās pazušanas brīža.

Zināms, ka Malaizijas gaisa spēku radars fiksējis, ka pēc ielidošanas Vjetnamas gaisa telpā lidmašīna veikusi strauju kreiso pagriezienu, dodoties atpakaļ dienvidrietumu virzienā pāri Malakas pussalai. Lidaparāts turpinājis virzīties uz ziemeļrietumiem augšup pa Malakas šaurumu un devies pāri Andamanu jūrai, kur nozudis no radara.

Lidmašīnu periodiski turpmākās sešas stundas piefiksējis ģeostacionārs Indijas okeāna satelīts, ko pārvalda Londonas uzņēmums "Inmarsat". Saskaņā ar "Inmarsat" datiem, lidmašīna MH370 pagriezusies uz dienvidiem pēc Andamanu jūras sasniegšanas, un tad vairākas stundas lidojusi taisni, līdz, iespējams, tai beigusies degviela. Tiek uzskatīts, ka lidmašīna nogāzusies Indijas okeāna dienvidu daļā, kaut kur starp Austrālijas dienvidrietumiem un Antarktīdu.

Eksperti lēš, ka, iespējams, lidmašīnas salonā vēl pirms avarēšanas samazinājies gaisa spiediens, nogalinot kā apkalpi, tā pasažierus.

Pilota masu pašnāvība?

Kā vēl viena no lidmašīnas pazušanas teorijām tiek skatīta iespējamā lidmašīnas kapteiņa pašnāvība.

2019. gadā amerikāņu aviācijas rakstnieks Viljams Langevičs ziņojumā žurnālam "The Atlantic" pauda, ka Malaizijas valdība, kurā valda korupcija un kas nepazīst caurspīdīgumu, par Zaharija personīgo dzīvi zinājusi vairāk, nekā vajadzētu.

foto: EYEPRESS/SIPA
Lidmašīnas reisa MH370 kapteinis bija 53 gadus vecais Zaharijs Ahmads Šahs

Arī oficiālais Malaizijas lidmašīnas avārijas ziņojums, kas tika publicēts 2018. gada jūlijā, nesniedza galīgus avārijas iemesla secinājumus un neizslēdza "trešās puses nelikumīgu iejaukšanos".To apstiprinot arī fakts, ka Reinjonas salas, Madagaskaras un Mozambikas piekrastē 2015. gadā atrastas atlūzas, kas saistītas ar pazudušo lidmašīnu MH370.

Arī filmas "MH370: Lidmašīna, kas pazuda" pirmajā epizodē skatīta tieši šī teorija: lidmašīnas kapteiņa Zaharija masveida slepkavības un pašnāvības sižets, jo lidojumu simulatorā viņa mājās esot atrasts līdzīgs lidojuma maršruts.

Joprojām daudz neatbildētu jautājumu

Nākamajās epizodēs tiek izteiktas pretrunīgas teorijas, kurās paustas aizdomas par iepriekš minēto pierādījumu nepareizu interpetēšanu vai safabricēšanu. Starp tām arī ideja, ka lidmašīnu nolaupījuši Krievijas algotņi, lai novērstu uzmanību no Krimas kara, kā arī uzskats, ka lidmašīnu virs Dienvidķīnas jūras notriekušas ASV militārpersonas, lai novērstu noslēpumainas kravas nokļūšanu Ķīnā.

Pati filmas veidotāja Malkinsone norāda, ka, viņasprāt, ticamākais ir pieņēmums, ka lidmašīna nogāzusies Indijas okeāna dienvidu daļā. Tomēr tas, kā un kāpēc tā tur nokļuvusi, joprojām nav saprotams.

foto: EPA/Scanpix
Aviolaineris MH370 pazudis jau deviņus gadus

Sērijā uzrunāti arī vairāki pazudušo pasažieru tuvinieki no septiņām dažādām valstīm. Daži pēc notikušā pievērsušies politiskai darbībai, publiski protestējot pret Malaizijas valdības bezdarbību. Citi meklējuši atbildes pludmalē izskalotajās lidmašīnas atlūzās. Daudzu pazudušo ģimenes savā starpā satuvinājušās un uztur kontaktus viena ar otru.

"Mūsu uzrunāto cilvēku lielākās bailes ir tapt aizmirstiem, šis ir ārkārtīgi traģisks notikums, ar kuru viņiem ir jāsadzīvo," stāsta Malkinsone.

2017. gadā Austrālijas Transporta drošības birojs apturēja MH370 meklēšanu Indijas okeāna dienvidu krasta ūdeņos.