Afgāņu meitenēm un sievietēm liedz iegūt izglītību, UNESCO stingri pret to iestājas
foto: CHINE NOUVELLE/SIPA/Shutterstock/ Vida Press
2021. gada 14. septembris. Afgāņu meitenes apmeklē mācību stundu vietējā skolā Mazarišarīfā, Balhas provinces galvaspilsētā Afganistānā, 2021. gada 14. septembrī.
Pasaulē

Afgāņu meitenēm un sievietēm liedz iegūt izglītību, UNESCO stingri pret to iestājas

Jauns.lv/LETA

UNESCO, atgādinot, ka izglītība ir universālas cilvēktiesības, iestājas pret liegumu afgāņu meitenēm un sievietēm iegūt izglītību, informēja UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas konsultante Kitija Balcare.

Afgāņu meitenēm un sievietēm liedz iegūt izglītību...

Starptautiskajā izglītības dienā, 24. janvārī, UNESCO atgādina, ka izglītība ir jānosaka par prioritāti, lai globālās ekonomikas lejupslīdes, pieaugošās nevienlīdzības un klimata krīzes apstākļos paātrinātu virzību uz Ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanu, un vienlaikus iestājas pret liegumu afgāņu meitenēm un sievietēm iegūt izglītību.

"Nevienai valstij pasaulē nevajadzētu aizliegt sievietēm un meitenēm iegūt izglītību. Izglītība ir universālas cilvēktiesības, kas ir jāievēro. Starptautiskās sabiedrības pienākums ir nekavējoties atjaunot afgāņu meiteņu un sieviešu tiesības. Karam pret sievietēm ir jābeidzas," uzsver UNESCO ģenerāldirektore Odrija Azulē.

Atzīmējot Starptautisko izglītības dienu, UNESCO rīkos īpašu pasākumu ANO galvenajā mītnē Ņujorkā, kur viena no paneļdiskusijām tiks veltīta meiteņu un sieviešu izglītībai Afganistānā, kā arī atklās globālo ziņojumu - rādītāju karti - par dalībvalstu sasniegto ceļā uz 4. Ilgtspējīgas attīstības mērķi, kas nosaka kvalitatīvas izglītības pieejamību visiem.

Kā norāda UNESCO, pašlaik 80% jeb 2,5 miljoni skolas vecuma afgāņu meiteņu un jaunu sieviešu ir ārpus skolas, jo varas iestādes ir nolēmušas liegt viņām pieeju vidusskolām un universitātēm. Tas draudot iznīcināt pēdējos 20 gados gūtos panākumus izglītības pieejamībā. No 2001.gada līdz 2021.gadam Afganistānā ar starptautiskās sabiedrības, tostarp UNESCO, atbalstu bija vērojams desmitkārtīgs izglītojamo pieaugums visos izglītības līmeņos no aptuveni viena miljona skolēnu un studentu līdz aptuveni desmit miljoniem. Šajā laikā sākumskolā meiteņu skaits pieaudzis no gandrīz nulles līdz divarpus miljoniem.

Arī sieviešu līdzdalība Afganistānas augstākajā izglītībā palielinājās gandrīz 20 reizes - no 5000 studentēm līdz vairāk nekā 100 000 studentēm. Sieviešu rakstpratības līmenis gandrīz divkāršojies - no 17% sieviešu, kas 2001.gadā varēja lasīt un rakstīt, līdz gandrīz 30% visās vecuma grupās.

Kā vēsta UNESCO ziņojums "Pārdomas par mūsu kopīgo nākotni", kopš izglītība noteikta par cilvēktiesībām ar dažādu pasākumu palīdzību tās pieejamība visā pasaulē ir ievērojami pieaugusi. 1948.gadā, kad tika pieņemta Vispārējā cilvēktiesību deklarācija, pasaules iedzīvotāju skaits bija 2,4 miljardi. Tikai 45% no šiem cilvēkiem bija apmeklējuši skolu.

Mūsdienās, kad pasaules iedzīvotāju skaits ir sasniedzis astoņus miljardus, skolā ir mācījušies vairāk nekā 95%. Kaut arī pēdējo desmitgažu laikā izglītības ieguves iespējās panākts ievērojams progress, augstas kvalitātes izglītības pieejamība joprojām ir nepietiekama un nevienlīdzīga. Atstumtība izglītības ieguves iespēju ziņā joprojām ir ļoti izteikta.