foto: unsplash.com
Slaidāks viduklis, palielinātas lūpas un izteiktāki muskuļi; norvēģu influenceriem turpmāk būs jānorāda, ka foto ticis "uzlabots"
Pasaulē
2021. gada 7. jūlijs, 06:01

Slaidāks viduklis, palielinātas lūpas un izteiktāki muskuļi; norvēģu influenceriem turpmāk būs jānorāda, ka foto ticis "uzlabots"

Jauns.lv

Cīņā ar skaistuma standartiem Norvēģijā ieviesta jauna regula, kas norvēģu influenceriem liks norādīt, ka viņu publicētie foto ir retušēti.

Ikvienai reklāmai, kurā redzamās personas ķermeņa aprises, izmērs vai āda ir mainīta, būs jāpievieno īpašs uzraksts, ko radījusi Norvēģijas Bērnu un ģimenes ministrija. Šis attiecas arī uz foto, kas jau uzņemti ar filtru. 

Jaunais likums attiecas arī uz influenceriem un slavenībām, kas publicē fotogrāfijas, par kurām tiek saņemta samaksa vai kādi citi labumi. 

Slaidāks viduklis, palielinātas lūpas un izteiktāki muskuļi - šie ir daži no uzlabojumu piemēriem, par kuriem auditorija būs jābrīdina. Pagaidām vēl nav skaidrs, vai regulējums attieksies arī uz apgaismojuma un krāsu piesātinājuma pielāgošanu. 

Likums attiecas arī uz publikācijām soctīklos, tostarp vietnēs "Instagram", "TikTok", "Snapchat" un "Twitter". 

Par likuma neievērošanu paredzēti sodi un nopietnāku pārkāpumu gadījumos pat ieslodzījums. 

Norvēģijas karalim vēl jāizlemj, kad jaunais likums stāsies spēkā. 

Jaunais regulējums ieviests laikā, kad Norvēģijā norisinās publiska diskusija par skaistuma standartiem. Norvēģijas Bērnu un ģimenes ministrija likumu pamatojusi ar vairākiem pētījumiem, kas rāda, ka skaistuma standarti nelabvēlīgi veicina zemu pašvērtējumu jaunu cilvēku vidū. 

Ministrija atsaukusies uz pētījumiem, kas rāda, ka vairāk nekā puse no 10. klases meitenēm skolā Oslo cīnās ar mentālās veselības sarežģījumiem un ka anoreksija ir trešais visizplatītākais nāves iemesls starp jaunām meitenēm. 

"Skaistuma standarti ir klātesoši darba vietās, publiskajā telpā, mājās, dažādos medijos un citur," paudusi Bērnu un ģimenes ministrija. "Ķermeņa standarti vienmēr pastāv, lielākoties nemanāmi, tādēļ ar tiem ir grūti cīnīties. Prasība atzīmēt, ka reklāmas fotogrāfija ir retušēta vai citādi manipulēta, ir viens solis cīņā ar skaistuma standartiem."

"Cerams, ka šis regulējums būs noderīgs un nozīmīgs, lai mazināto reklāmu radīto negatīvo ietekmi, it īpaši uz bērniem un jauniem cilvēkiem," komentēja ministrija. 

Ministrija atzinusi, ka būs sarežģīti šo regulējumu realizēt, jo ne vienmēr var pateikt, vai fotogrāfija ir tikusi manipulēta. Turklāt regula varētu radīt spiedienu starp influenceriem veikt kosmētiskas operācijas, lai sasniegtu skaistuma ideālus.

Vairāki norvēģu influenceri ir pozitīvi noskaņoti par pārmaiņām likumdošanā. 

"Man ir bijis grūti pieņemt savu ķermeni "Instagram" dēļ," atzinusi 26 gadus vecā norvēģu influencere Madelīna Pedersena. "Pats sliktākais ir tas, ka es nezinu, vai meitenes, kam es kādreiz vēlējos līdzināties, uzlaboja savas bildes. Tādēļ mums vajag atbildes. Mums vajag šo likumu."

Influenceriem būs kauns atzīt, ka viņi retušē savus foto, tādēļ viņi to darīs aizvien mazāk, uzskata Pedersena. 

Savukārt influencere Erīna Kristiansena uzskata, ka likums ir solis pareizajā virzienā, tomēr tas nav gana pārdomāts. 

"Mentālās veselības sarežģījumus izraisa daudz kas vairāk par rediģētiem foto, un, manuprāt, zīmogs uz reklāmas neizmainīs daudz jaunu meiteņu un zēnu pašvērtējumā," paudusi 26 gadus vecā Kristiansena.