foto: LETA
Lietuvā sākti demontētās dzelzceļa līnijas Mažeiķi-Reņģe atjaunošanas darbi
Dzelzceļa stacija "Reņģe" Saldus novada Rubā.
2019. gada 10. jūnijs, 20:12

Lietuvā sākti demontētās dzelzceļa līnijas Mažeiķi-Reņģe atjaunošanas darbi

Jauns.lv / LETA

Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa līnijas demontēšana savulaik nodarīja nopietnu kaitējumu Lietuvas, Latvijas un Polijas attiecībām, bet tās atjaunošana simbolizē arī triju valstu attiecību atjaunošanu, pirmdien oficiālajā atjaunošanas darbu atklāšanā žurnālistiem sacījis Lietuvas satiksmes ministrs Roks Masjulis.

"Šis īsais dzelzceļa posms nodarījis tik daudz slikta mūsu valstu attiecībām, bet tā atjaunošana simbolizē gan šo attiecību atjaunošanu, gan turpmāku ekonomisko perspektīvu mūsu valstīm. Tas vēlreiz apliecina, ka Lietuva pilda savas saistības - ne tikai šīs, bet arī citas," viņš uzsvēris.

Kā savukārt pastāstījis Latvijas Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP), sāktas diskusijas par to, kad atjaunotajā dzelzceļa posmā varētu sākt arī pasažieru pārvadājumus.

"Šīs dzelzceļa līnijas izbūve palīdzēs pārcelt kravas no autoceļiem uz dzelzceļiem. Ticu, ka šī līnija palīdzēs veidot labākas saites starp mūsu tautām. Šodien jau sākām diskusijas ar [Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumu] "Lietuvos geležinkeliai" par to, kad un kā pa šo līniju varētu sākt braukt pasažieru vilcieni," viņš piebildis.

foto: LETA
Robežstabs uz Latvijas un Lietuvas robežas pie nepabeigtā sliežu ceļa Reņģe-Mažeiķi.

Reņģes posma nozīmību uzsvēris arī Polijas infrastruktūras ministrs Andžejs Adamčiks.

"Šķiet, ka garuma ziņā šis dzelzceļš nav īpaši svarīgs, bet, ņemot vērā tā devumu mūsu ekonomikā, mūsu attīstībā, tas ir ļoti nozīmīgs," izteicies ministrs.

19,5 kilometrus garais dzelzceļa posms Mažeiķi-Reņģe tika negaidīti slēgts 2008.gadā "Lietuvos geležinkeliai" un Polijas naftas koncernam "Orlen" piederošā naftas pārstrādes uzņēmuma "Orlen Lietuva" konflikta dēļ, skaidrojot to ar sliežu ceļu slikto stāvokli un steidzamu remontdarbu nepieciešamību, bet vēlāk viens sliežu ceļa posms šajā līnijā tika demontēts. Naftas pārstrādes kompānijai līdz ar to nācās izmantot garāku un dārgāku eksporta maršrutu uz Rīgas ostu.

foto: LETA
Nepabeigtais sliežu ceļš Reņģe-Mažeiķi.

Eiropas Komisija (EK) pēc Latvijas un "Orlen Lietuva" pieprasījuma 2013.gadā sāka izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai "Lietuvos geležinkeliai" tādējādi nav ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū un pārkāpis Eiropas Savienības (ES) monopoldarbības uzraudzības noteikumus, kas aizliedz dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu.

2017.gada oktobrī EK paziņoja, ka noteikusi Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū.

Tā paša gada nogalē Lietuvas valdība nolēma atjaunot dzelzceļa posmu starp uzņēmumam "Orlen Lietuva" piederošo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu Lietuvā un Reņģi Latvijā.

foto: LETA
Dzelzceļa stacija "Reņģe" Saldus novada Rubā.

Pērn augustā Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmums izsludināja konkursu par šā posma atjaunošanu, bet 2019.gada martā parakstīja 11,35 miljonu eiro līgumu ar konkursā uzvarējušo Lietuvas kompāniju "Vitras-S", kas ietilpst Igaunijas uzņēmēja Oļega Osinovska kompānijas "Skinest Rail" grupā.

Dzelzceļa posmu paredzēts atjaunot līdz šā gada beigām, tādējādi izpildot Lietuvas doto solījumu EK.

"Vitras-S" atjaunos dzelzceļu, saremontēs vai atjaunos piecas pārbrauktuves, sešus tiltus, trīs caurtekas un veiks citus darbus, bet dzelzceļa satiksmes kontroles un enerģijas piegādes sistēmu šai posmā ierīkos inženierrisinājumu kompānija "Fima", kas maija sākumā ar "Vitras-S" parakstīja līgumu par summu, kas netiek publiskota.