Vispasaules pulksteņu ražotāju sazvērestība. "Da Vinči kods" nobāl!
Šādi tiek dēvēts dīvainais fenomens, kuru ik pa laikam apspriež presē un internetā jau vismaz piecpadsmit gadus.
Sazvērestības būtība ir apstāklī, ka jebkura rokas pulksteņa reklāmā, stundu un minūšu rādītāji vienmēr novietoti tā, lai rādītu desmit minūtes pāri desmitiem. Iemesli, kas ir šī fenomena pamatā, nav zināmi, bet ir neskaitāmas versijas: sākot ar psiholoģiskām, beidzot ar mistiskām.
Portāls AdMe.ru apkopojis izplatītākās no šim versijām un veicis izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai runas par sazvērestību ir pamatotas.
Mārketinga versija
Tirgus pētnieki un zīmolu veidotāji šādu laikrāžu izvietojumu skaidro kā vēlmi iespaidot pircējus zemapziņas līmenī. Pulksteņa rādītāji šādi imitē smaidu, tāpēc katram, kurš šādu reklāmu aplūko, nerodas nospiestības sajūta, kāda rastos gadījumā, ja pulkstenis rādītu 16:40 jeb bēdīgu grimasi. Šādi sanāk, ka pulksteņi it kā mundri smaida un sūta auditorijai pozitīvisma lādiņu.
Praktiskā versija
Daudzos gadījumos pulksteņa rādītāji jebkurā citā stāvoklī mūsdienu hronometros un pulksteņos aizsedz logotipu, papildus ciparnīcas un rotājumus. Savukārt, rādot 10:10, cilvēkiem ir iespēja saskatīt visas detaļas un ciparnīcas, kā arī pašus rādītājus.
Šai versijai ir tikai viens būtisks trūkums, proti, ne visiem pulksteņiem ir dažādas papildus opcijas, kuru aplūkošana būtu iespējama tikai tad, ja pulkstenis rādītu desmit pāri desmitiem.
„Kārtīgā” versija
Kad minūšu rādītājs novietots uz desmit minūtēm, stundu rādītājs atrodas precīzi virs stundu cipara. Tas piešķir pulksteņu izskatam kārtīgumu. Bet desmit stundas izvēlētas tikai tāpēc, lai tiktu ievērota simetrija.
Visi laikrāži reklāmās rāda vienu laiku
Ražošanas versija
Tieši šādā stāvoklī pulksteņu rādītāji tiek novietoti ražošanas laikā uz konveijeriem. Reklāmas materiālu vajadzībām parasti tiek ņemti jauni pulksteņi, kas ne reizi nav iedarbināti. Tomēr arī šai versijai ir būtiskas nepilnības, jo mehāniski uzvelkamo pulksteņu kļūst arvien mazāk, bet tie, kas darbojas ar bateriju palīdzību, rādītu citu laiku, jo baterijas pulksteņos tiek ievietotas ražošanas procesā.
Estētiskā versija
Daudzi uzskata, ka šādi novietotas pulksteņa rādītāju bultiņas izskatās vispievilcīgāk. Reklāmai jābūt skaistai, tāpēc arī visos reklāmas uzņēmumos tiek izmantots šis laiks. Šī versija neiztur kritiku, jo 10.10 neizskatās labāk kā, piemēram, 11.05 vai kāds cits laiks.
Sazvērestības teorijas
Šo versiju diapazons ir visai plašs un brīžiem robežojas ar veselo saprātu. Šo teoriju piekritēji uzskata, ka pastāv pasaules pulksteņražotāju sazvērestība. Saskaņā ar to, 10:10 ir slēpts ziņojums, ar kuru regulāri apmainās kādas slepenas kopienas biedri (acīmredzot, šajā kopienā ir visi pulksteņražotāji). Versija gan ir nepilnīga, jo neatklāj ziņojuma jēgu. Viena daļa uzskata, ka tas ir laiks, kad notiks kaut kas ievērojams, bet otra daļa uzskata, ka kamēr vien pulkstenis rāda 10:10, viss ir kārtībā, bet ja reklāmās parādīsies pulksteņi ar citu laiku, būs jāsāk rīkoties (tiesa, nav zināms kā).
Dena Brauna versija
Pēc rakstnieka un grāmatas „Da Vinči kods” autora domām, pulksteņu rādītāji reklāmās sevī slēpj vēstījumu no pasaulē vecākās antifašistiskās organizācijas. Tas vēstī, ka organizācija joprojām darbojas un cīņa turpinās. Brauna loģika ir sekojoša: pulksteņa rādītāji, kas novietoti desmit minūtes pāri desmitiem, veido 115 grādu leņķi. Savukārt, 115 grādi pēc Celsija ir pretaizsalšanas šķidruma jeb „Antifreeze” vārīšanās temperatūra. „Antifreeze”, savukārt, skan līdzīgi kā „Anti-Fritz” (Anti-friči), kas ir Austrumeiropas partizāņu organizācija, kura darbojās Otrā Pasaules kara laikā. Tajā esot darbojies liels daudzums pulksteņu meistaru. Brauns uzskata, ka šī organizācija darbojas joprojām. Rakstnieks arī uzskata, ka brīdī, kad „Anti-friča” vadītāji nolems, ka viņu misija ir pilnībā realizēta, reklāmās pulksteņi rādīs piecas minūtes pāri vienpadsmitiem, tādejādi veidojot burtu „V” – „Victory”, kas tulkojumā no angļu valodas nozīmē uzvaru.
Bet savā grāmatā „Da Vinči kods”, Dens Brauns raksta, ka pulksteņa rādītāji novietoti tā, lai simboliski veidotu „svētā grāla” formu.
Ekonomiskā versija
Šo versiju jāuztver ar humoru: daži uzskata, ka, Krievijā, reklamējot pulksteni, kurš rāda desmit pāri desmitiem, medijos iespējams saņemt „lojalitātes” atlaides, jo redaktori nevēlas konfliktēt ar valsts vadītājiem. Kāds tam sakars ar valdību? Teorijas autori apgalvo, ka premjers Vladimirs Putins desmit minūtes pāri desmitiem ved pastaigā savu suni un viņam ir patīkami vērot žurnālus, kuros pulksteņi viņam atgādina jaukās pastaigas.