Kačiņskis draudējis pilotus atlaist no darba
Kamēr nav pilnībā atšifrēts avarējušās Polijas prezidenta Leha Kačiņska lidmašīnas „melnās kastes” teksts, ir grūti spriest par to, kas tad īsti sestdien noticis uz „TU 154” klāja. Taču ir zināms - prezidents agrāk ir mēdzis izrīkot pilotus un pat draudējis viņus atlaist no darba. Ļoti iespējams, ka arī ceļā uz Katiņu piloti bija situācijas ķīlnieki...
Liktenīgajā sestdienā bija migla, piloti ignorēja dispečeru piedāvājumus nolaisties Minskā, Maskavā vai Smoļenskas lidostas rezerves lidlaukā un trīs reizes mēģināja to darīt uz galvenā skrejceļa. Var tikai iedomāties, kāda drāma norisinājusies lidmašīnā, ja poļu piloti tomēr nolēma riskēt ceturto reizi... Vai to pilotiem licis darīt pats prezidents Kačiņskis? Atbildes uz šo jautājumu nav. Pagaidām.
Tikmēr arvien vairāk parādās ziņas, ka Kačiņskis nav bijis no tiem prezidentiem, kuram lidmašīnas salonā paticis klusēt un pakļauties pilotu profesionalitātei. Raidījumā „Nekā personīga” poļu prezidenta tulks Latvijā Roberts Sališka atzina, ka Kačiņskis mēdzis izrīkot pilotus. Un ne viņš viens to atzīst...
Godmanis poļu prezidenta lidmašīnā
Pirms pusotra gada ar Polijas prezidenta lidmašīnu „TU 154” vienlaikus lidoja triju Baltijas valstu, Polijas un Ukrainas līderi. 2008. gada augustā viņi visi devās uz Tbilisi atbalstīt Gruziju pret Krievijas iebrukumu.
2008. gada 12. augusta Polijas prezidenta lidmašīnas reiss bija izņēmums pasaules praksē, jo parasti ar vienu lidaparātu nelido vairāku valstu prezidenti. Tomēr toreiz uz klāja atradās četru valstu prezidenti (Lehs Kačiņskis, Tomass Hendriks Ilvess, Valds Adamkus un Viktors Juščenko), kā arī Latvijas premjers Ivars Godmanis.
12. augusta pusdienlaikā prezidenta lidmašīna ar Kačiņski un Baltijas valstu līderiem izlidoja no Varšavas, pa ceļam piezemējās Simferopolē, lai uzņemtu Ukrainas prezidentu un piezemējās Azerbaidžānas galvaspilsētā Baku. Sākumā gan bija domāts, ka lidmašīna nosēdīsies Gruzijas galvaspilsētā, bet vēlāk maršruts drošības apsvērumu dēļ tika mainīts. Prezidenti un Godmanis Tbilisi no Baku ieradās ar automašīnām. 2008. gada augustā Polijas un Baltijas valstu līderi ieradās Tbilisi, lai Gruzijas tautai izteiktu atbalstu laikā, kad Krievijas karaspēks iebruka Gruzijas separātiskajā Dienvidosetijas autonomajā republikā.
Kačiņskis draudēja pilotiem
Tikai pilotu profesionālās rīcības dēļ prezidenta lidmašīnai ar Kačiņski, Ukrainas, Lietuvas un Igaunijas prezidentiem, kā arī Godmani uz klāja izdevās, iespējams, izvairīties no katastrofas.
„TU 154” iesākumā bija paredzēts nolaisties Tbilisi, bet galvenais pilots pieņēma lēmumu piezemēties no karadarbības brīvajā teritorijā – Azerbaidžānā. Kačiņskis ar to esot bijis ļoti neapmierināts, raksta Komersant.ru. Polijas prezidents pat esot draudējis no amata atbrīvot lidmašīnas pilotus, ja viņi nenolaidīšoties Gruzijas galvaspilsētas lidlaukā. Galvenais pilots neņēma vērā prezidenta iebildumus un patstāvīgi pieņēma lēmumu nolaisties Azerbaidžānā. Par šādu rīcību Polijas aizsardzības ministrs „TU 154” pilotam pat piešķīra valsts apbalvojumu, vēstīja Polijas mediji. No tā izriet, ka Polijas aizsardzības resors ir apbalvojis prezidenta lidmašīnas pilotus par to, ka viņi ir ignorējuši Bruņoto Spēku virspavēlnieka, kurš ir Polijas prezidents, rīkojumu.
Ja runā par sestdienas traģēdiju, visticamāk, piloti bija situācijas ķīlnieki, pat gadījumā, ja prezidents viņiem neko neteica. Visiem bija skaidrs, ka uz svinīgo pasākumu Katiņā ir jāpaspēj laikus. No Minskas līdz Katiņai ir 304 kilometri. Ar automašīnām tas aizņemtu trīs, trīsarpus stundas. Maskava ir vēl tālāk – 397 kilometri. Reālākā iespēja – Vitebska, līdz kurai 111 kilometri. Tātad kā nolaišanās vietu izvēloties, piemēram, Vitebsku, Kačiņskis svinīgo pasākumu nokavētu apmēram par stundu.
Tiek pieļauts, ka prezidents nav gribējis kavēties. Un otrkārt, ņemot vērā visai sarežģītās Polijas un Baltkrievijas attiecības, nolaišanās Minskā vai Vitebskā no politiskā viedokļa izskatītos ne pārāk labi.