Nākotnē pieaugs pieprasījums pēc veselīgākiem šokolādes izstrādājumiem
Nākotnē arvien pieaugs pieprasījums pēc veselīgākiem šokolādes izstrādājumiem, liecina biznesa konsultāciju kompānijas "KPMG" veiktais šokolādes tirgus nākotnes tendenču pētījums.
"KPMG Baltic" partnere Armine Movsisjana atzina, ka šokolādes cienītāji nākotnē var sagaidīt veselīgās šokolādes bumu, iespēju iegādāties šokolādi ar personīgi izvēlētu garšu un iepakojumu, kā arī augstās temperatūrās nekūstošu šokolādi. Savukārt šokolādes ražotājiem, lai piesaistītu pircējus, būs jādomā par jauniem inovatīviem risinājumiem, sākot ar dažādu jaunu garšu kombinācijām līdz pat drosmīgiem piedāvājumiem veselīgas pārtikas izstrādes virzienā, tāfelīšu un batoniņu izmēru izmaiņām, kā arī šokolādes izstrādājumu personalizācijas iespējām.
Movsisjana norādīja, ka pasaules šokolādes patēriņa tirgū patlaban vēl joprojām dominē Rietumeiropa un Ziemeļamerika, tomēr lielākās nākotnes attīstības iespējas paveras tādos jaunos izaugsmes tirgos kā Brazīlija, Indija, Krievija, Ķīna un Meksika. "Piemēram, 2011.gadā četras valstis – Brazīlija, Krievija, Indija un Ķīna – nodrošināja 55% no pasaules konditorejas izstrādājumu mazumtirdzniecības izaugsmes. Šī tendence turpinās palielināties, pateicoties salīdzinoši lielākam jaunu cilvēku īpatsvaram izaugsmes valstu kopējā iedzīvotāju struktūrā, kā arī augošam vidusslānim šajās valstīs," sacīja "KPMG Baltics" partnere.
Viņa arī minēja, ka nākotnē šokolādes cienītāji var sagaidīt lielāku šokolādes izstrādājumu daudzveidību ar jaunām, oriģinālām garšām, mazākas šokolādes tāfelītes un batoniņu izmērus ar mazāku kaloriju daudzumu. "Ņemot vērā jauno tirgu specifiku, ražotāji piedāvās šokolādi, kas nekusīs arī trīsdesmit grādu temperatūrā. Šokolāde kļūs personiskāka, un būs iespējams pasūtīt individualizētus šokolādes produktus ar paša izvēlētu iepakojumu un garšu. Tāpat prognozējams, ka šokolādes piedāvājums kļūs veselīgāks, bez e-piedevām, bet ar dažādu augļu un augu valsts piedevām," teica Movsisjana, taču atzina, ka izmaksu dēļ kakao īpatsvars piena šokolādēs nākotnē varētu samazināties.
Savukārt ražotājiem jārēķinās, ka augošais vidusslānis kāpinās pieprasījumu pēc "premium" segmenta produktiem un pircēji dos priekšroku veselīgākiem šokolādes izstrādājumiem. "Līdz ar to būs jākoncentrējas uz investīcijām jaunos produktos, lai radītu jaunas garšas, kas atbilstu noteiktās valsts reģiona iedzīvotāju gaumei, jauni tāfelīšu un batoniņu izmēri, jaunas tehnoloģijas, kas novērsīs šokolādes kušanu lielā karstumā, un jauniem veselību veicinošiem produktiem," pastāstīja Movsisjana un prognozēja, ka sagaidāms arī ārpakalpojumu īpatsvara pieaugums, tāpēc daudzi no veiksmīgākajiem šokolādes ražotājiem plaši nemaz nebūs pazīstami, jo ražos šokolādi starptautiski plaši atpazīstamu šokolādes zīmolu kompānijām.
Tāpat paredzams, ka lielveikali un zemo cenu veikali turpinās dominēt tirdzniecības apmēru ziņā, bet iespējama arī specializētu šokolādes zīmolu veikaliņu plašāka attīstība, pieļāva uzņēmuma partnere un piebilda, ka, pieaugot ražošanas izmaksām, palielināsies izaicinājums, kā piedāvāt šokolādi par atbilstošu cenu. Iespējama arī mākslīgā kakao izmantošana, sacīja Movsisjana.
Pēc viņas paustā, četri galvenie faktori, kas nākotnē būtiski ietekmēs šokolādes tirgu, ir ilgtspēja, inovācijas, veselība un svētki. "Ilgtspēja – šokolādes pircēji visā pasaulē, jo īpaši Eiropā un ASV, kļūst sociāli apzinīgāki un iepērkoties arvien lielāku uzmanību pievērš produktu izcelsmei un izmantotajām sastāvdaļām. Līdz ar to šokolādes ražotāji arvien plašāk sāk izmantot "godīgās tirdzniecības" ("Fairtrade") kakao pupiņas," paskaidroja "KPMG Baltics" partnere un piemetināja, ka godīgās tirdzniecības kakao standarti ir izveidoti, lai novērstu dabas nesaudzīgu izmantošanu un cilvēku prettiesisku ekspluatāciju, tostarp bērnu un vergu darba izmantošanu kakao pupiņu ražošanā. Pašlaik jau praktiski visi lielākie pasaules šokolādes ražotāji lielākā vai mazākā mērā ir ieviesuši godīgās tirdzniecības standartus, viņa informēja.
Savukārt, runājot par inovācijām, Movsisjana atzina, ka šokolādes lietotāji kļūst arvien prasīgāki un ražotājiem jāspēj uz to reaģēt ar inovatīviem produktiem un tehnoloģijām. Tostarp viens no šokolādes tirgus nākotnes izaicinājumiem ir produktu personalizācija. "Piemēram, Spānijas "Diselo con Chocolate", kas pieder starptautiskajai kompānijai "Nestle", ir izveidojis elektronisku platformu, ar kuras palīdzību pircēji var nokomplektēt paši savu sortimentu," klāstīja uzņēmuma partnere.
Bet, skaidrojot, kāpēc veselība būs viens no galvenajiem faktoriem, kas ietekmēs šokolādes tirgu nākotnē, Movsisjana norādīja, ka cilvēku aptaukošanās un liekais svars kļūst par arvien nopietnāku problēmu visā pasaulē, tāpēc uz to sava atbilde būs jādod arī šokolādes ražotājiem. "Dažas valstis jau tagad ir sākušas ieviest papildu nodokļus neveselīgai pārtikai, piemēram, Dānija un Ungārija. Japāna ir gājusi pat vēl tālāk un apliek ar nodokļiem uzņēmumus, kuros ir liels darbinieku īpatsvars ar pārāk lielu svaru. Starptautiskie pētījumi liecina, ka apmēram 21% vecāku jau pašlaik maina savu bērnu ēdienkarti, dodot priekšroku veselīgām uzkodām. Līdz ar to šokolādes ražotājiem nākotnē lielāks uzsvars būs jāliek uz šokolādes pozitīvo īpašību izcelšanu, piemēram, tumšās šokolādes antioksidanta īpašībām. Tāpat palielināsies šokolādes savienošana ar dažādiem veselīgiem augļiem, riekstiem un sēklām, kā arī kaloriju daudzuma samazināšana šokolādes tāfelītēs un batoniņos," pavēstīja "KPMG Baltics" partnere.
Tāpat viņa norādīja, ka šokolāde ir būtiska svinību un svētku, kā arī reliģisku pasākumu sastāvdaļa un tās izstrādājumiem dāvanas statusā arī nākotnē tiek prognozēta tirgus izaugsme, jo īpaši "premium" segmentā. "Starptautiski lielākie "šokolādes svētki" ir Lieldienas, kad jo īpaši liels pieprasījums visā pasaulē ir pēc šokolādes zaķiem un olām, kā arī citiem šokolādes izstrādājumiem. Kā svētku un svinību dāvanai šokolādei arī nākotnē ir drošas izaugsmes iespējas," prognozēja Movsisjana.
Saskaņā ar sniegto informāciju "KPMG" pētījumā izdalītas trīs vadošās šokolādes pircēju kategorijas, kas nākotnē noteikts arī šokolādes tirgus attīstību: tradicionālie pircēji, izdevīguma meklētāji, luksusa pircēji.
Movsisjana pastāstīja, ka tradicionālie šokolādes pircēji šokolādi pērk daļēji impulsīvi, daļēji pēc ieraduma, pērkot šokolādi kārtējā iepirkšanās reizē. "Ieradums un ērtība ieņem arvien lielāku lomu starp pircējiem, kuri izjūt nemitīgu laika trūkumu. Tāpēc arvien populārākas kļūs gan mazās šokolādes tāfelītes, kuras var apēst vienā paņēmienā pa ceļam, gan arī lielāki iepakojumi ar mazām šokolādes tāfelītēm, lai varētu pacienāt citus vai arī pamieloties ar šokolādi vēlāk, kad būs brīvs brīdis," sacīja uzņēmuma partnere.
Savukārt izdevīguma meklētāji ir tipiskie atlaižu mednieki un lielveikalu auditorija. Pēc Movsisjanas teiktā, viņi meklē iespējami labāko produktu par izdevīgāko cenu. "Šiem šokolādes pircējiem patīk lielu izvēles iespēju un zemas cenas apvienojums. Jo īpaši liels spektrs izdevīguma meklētāju ir attīstības valstīs, kur stabils vidusslānis vēl tikai veidojas. Piemēram, pircējiem ASV un Rietumeiropā 45 gramu šokolādes tāfelīte 2010.gadā vidēji izmaksāja mazāk nekā 1% no nedēļas pārtikas budžeta, savukārt Indijā šīs pašas šokolādes tāfelītes izmaksas sasniedza līdz pat 18% no nedēļas pārtikas budžeta un līdzinājās vienas dienas maltītes izmaksām," paskaidroja "KPMG Baltics" partnere.
"Bet luksusa pircēju psiholoģijas pamatā ir uzskats, ka dārga šokolāde ir luksusa prece, ko ikviens tomēr var atļauties," viņa uzsvēra. "Ja ikdienā gribi sevi palutināt ar kaut ko "glamūrīgu", nopērc dārgu šokolādi. "Premium" šokolādes tirgus segmenta pieaugums ir arī viena no ekonomiskās lejupslīdes īpatnībām, ko mēdz dēvēt arī par lūpukrāsas efektu, jo iedzīvotāji ekonomikas krīzes apstākļos tiecas iegādāties izmaksu ziņā salīdzinoši nedārgas luksusa preces, piemēram, kosmētiku un šokolādi. Luksusa šokolādes segments paver iespējas arī mazajiem šokolādes izstrādātājiem, kas var piedāvāt augstu kvalitāti un unikalitāti. Tāpēc arī starptautiskas kompānijas, iegādājoties mazos šokolādes ražotājus, nākotnē centīsies saglabāt šo šokolādes zīmolu patstāvību," prognozēja Movsisjana.
Savukārt Latvijas šokolādes ražotāja "Pure Chocolate" izpilddirektors Pēteris Žimants atzina, ka šokolādes tirgus Latvijā atšķiras, piemēram, no Skandināvijas, ar lielo piedāvājumu šokolādes kastēs. "Mums ir tradīcija, ejot ciemos vai pateicoties par kādu pakalpojumu, dāvināt saldumus, un tās ļoti bieži ir šokolādes tāfelītes vai kastes. Šokolādes tāfelīte vai kaste kā papildu pateicība par labi paveiktu darbu ir tradīcija, kas Latvijā iesakņojusies jau no padomju laikiem. Līdz ar to Latvijā šokolādes kastu patēriņš ir stabils visu gadu ar tendenci pieaugt Ziemassvētkos. Savukārt citās valstīs kastu tirgus atveras tikai Ziemassvētkos un arī beidzas pēc Jaunā gada," pastāstīja Žimants.
Vienlaikus viņš apliecināja, ka, tāpat kā citur pasaulē, arī Latvijā krīzes laikā izjusts šokolādes patēriņa pieaugums. "To var izskaidrot ar divām lietām – pirmkārt, cilvēki ekonomisko grūtību laikā tiešām izvēlas gardumus un grib sevi palutināt, otrkārt, šajā laikā uzdrošinājāmies piedāvāt daudzus jaunumus, ko cilvēki vēlējās nogaršot," paskaidroja Žimants.
Tāpat viņš klāstīja, ka Latvijā patlaban novērojams kvalitatīvas šokolādes patēriņa pieaugums, jo cilvēki paliek arvien izglītotāki un līdz ar to pieaug informācija par veselīga uztura nozīmi, konservantu kaitīgumu utt. "Cilvēki vairāk pēta sastāvu, kakao daudzumu šokolādē. Sāk saprast, kas ir šokolādes izstrādājums, bet kas ir īsta šokolāde. Daudz lielāka uzmanība nekā agrāk tiek pievērsta uztura veselīgumam. Te labas pozīcijas ir arī šokolādei, jo cilvēki jau saprot, ka šokolāde saprātīgā daudzumā ir pat vēlama organismam. Tomēr svarīgas ir arī pārējās izejvielas, kas tiek izmantotas šokolādes produktu ražošanā," teica "Pure Chocolate" izpilddirektors.
"KPMG" ir starptautisks biznesa konsultantu kompāniju tīkls, kas sniedz audita, revīzijas, nodokļu un konsultāciju pakalpojumus. "KPMG" darbojas 152 valstīs un visā pasaulē nodarbina 145 tūkstošus strādājošo.
BNS