foto: no Kārļa Bardeļa arhīva
Pāri okeāniem noairēts, tagad ar divriteni pāri Āfrikai
Tagad Kārlim priekšā ir 5000 kilometru ar divriteni no viena Āfrikas krasta uz otru.
Vīru pasaule
2024. gada 11. februāris, 07:59

Pāri okeāniem noairēts, tagad ar divriteni pāri Āfrikai

Māris Puķītis

Kas Jauns Avīze

Pasaules apceļotājs Kārlis Bardelis veiksmīgi pabeidzis airēt ar laivu apkārt pasaulei. Pēdējais gabaliņš gar Kenijas un Somālijas krastu ir pieveikts, tagad atlicis ar divriteni nomīties ap 5000 kilometru pāri visai Āfrikai. Un ne tikai tādēļ, lai pierādītu savus spēkus, bet arī – vācot ziedojumus svarīgam un cēlam mērķim.

Kārļa mērķis ir apbraukt apkārt pasaulei, izmantojot tikai roku un kāju spēku. Viņš ir pirmais pasaulē, kurš vienatnē pārairējis Kluso okeānu no Dienvidamerikas līdz Āzijai. Kopumā Kārļa kontā ir ap 28 200 kilometru ar laivu un 6750 kilometru ar divriteni, kopš 2016. gadā sākās lielais piedzīvojums, toreiz kopā ar Gintu Barkovski no Namībijas Rietumāfrikā pāri Atlantijas okeānam uz Brazīliju.

Izbailes Somālijā

2022. gada februāra beigās  Kārlis startēja no Maldīvām Indijas okeānā ar plānu piestāt Āfrikas austrumkrastā, Kenijā vai Tanzānijā, taču straumes aiznesa uz Somālijas ūdeņiem, turklāt pie teroristu kontrolētās teritorijas.

Kārli savāca zvejnieki, sākumā gan bija pamatīgas izbailes – ja nu pārdos “Al-Shabaab”, kas pēc tam prasīs izpirkuma maksu. Tomēr viss beidzās labi, iesaistījās Latvijas Ārlietu ministrija, Itālijas vēstniecība, un Kārli laimīgi pārņēma Somālijas armija. Laiva palika Somālijā un pēc gara, līkumaina ceļa pērn februārī ieradās ar kuģi Tanzānijā, kur Kārlis Daresalāmas jahtklubā jau gaidīja.

Turpmāko ceļojumu krietni aizkavēja muitas formalitātes, pusotrs mēnesis pagāja, līdz izdevās dabūt jau atvesto laivu. Kārlis vienīgi maijā aizairējās uz Keniju, Kilifi jahtklubu. Muitas noteikumi laivu traktējuši kā importa preci, ko atļauts Tanzānijā glabāt tikai trīs mēnešus, pēc tam jāmaksā ievedmuita. “Pašam aizairējot, ir kā transportlīdzeklis, līdzīgi kā ar jahtu pārburāt uz citu valsti, un varēju turēt šeit gadu. Mājās aizlidoju no Kenijas un atgriezos 10. janvārī,” “Kas Jauns Avīzei” teic Kārlis.

Gaismiņu labāk izslēgt

Nākamais solis bija aizvest laivu iespējami tuvu Somālijas robežai un ievilkt okeānā 133 kilometrus no krasta – līdz vietai, kur 2022. gada 22. jūnijā ceļojumā iestājās pauze. “Mans mērķis bija atairēt līdz Kilifi, turoties gar krastu – 385 kilometrus, kā no Rīgas līdz Stokholmai,” lēš Kārlis. “Sākām astoņos vakarā, jau tumsā, pieveicām trīsarpus diennaktīs.”

foto: no Kārļa Bardeļa arhīva
Visā pasaulē ir tikai divas koka laivas, ar kurām pārairēts pāri trim okeāniem. Varam būt lepni, ka viena ir no Latvijas.

Šajā airējienā viņam pievienojās Artūrs Skroderis. “Mans čoms no burāšanas, kurš no jūras nebaidās un zina, ko darīt uz ūdens. Bija izaicinoši, vajadzēja uzmanīties, lai straumes neievelk okeānā. Līdzko noāķējāmies no zvejnieku laivas nost, bija žiperīgi jāķeras pie airiem, turoties, cik vien var, tuvāk krastam. Atradāmies starptautiskajos ūdeņos, bet tie ir tieši Somālijas pusē. Man bija ieslēgta kompasa gaismiņa, lai redzētu tumsā, Artūrs teica, ka labāk izslēgt, lai somāļi mūs neredz,” stāsta Kārlis.

Lai lieki nepievērstu ne Somālijas pirātu, ne “Al-Shabaab” teroristu uzmanību, ceļotāji līdz pat finišam ievēroja konspirāciju – krastā lieki nerunāja un sociālajos tīklos nedalījās par saviem plāniem.

“Forši, ka bijām divatā, varējām mainīties, jo guļot dreifēšana piekrastes ūdeņos tomēr ir bīstama. Arī Kenijas pusē var uzskriet zvejniekiem, kas neskatās, kur brauc, var iepīties tīklos. Divatā visu laiku kāds uzmana, kas notiek, un arī ātrāk tiek uz priekšu,” saka Kārlis.

Atgriešanās starta punktā

“Linda” dosies konteinerā uz Rīgu, tikmēr Kārlis mīsies ar divriteni. Pērn viņš to atstāja jahtklubā Dāresalāmā, bet laimīgā kārtā pazīstams burātājs no turienes lidoja uz Kilifi un atgādāja Kārlim.

Uz divriteņa varēs paļauties tikai uz savu spēku. Plānotais maršruts vedīs no Kenijas cauri Tanzānijai, Zambijai, Botsvānai līdz Lidericai Namībijā. Visas šīs valstis ir itin drošas, lielākās grūtības varētu sagādāt Āfrikas ceļi un bezceļi. Kārlis spriež, ka diez vai mīsies pa satiksmes noslogotākajām šosejām, labāk pa mazākiem ceļiem, kas visdrīzāk būs bez asfalta.

“Vidēji rēķinu 100 kilometru dienā, tātad 50 dienas no starta brīža,” domā Kārlis. Droši vien gan būšot mazliet ilgāk, jo jāizmet līkums, lai iebrauktu Dāresalāmā satikt cilvēkus, ar kuriem pusgads pavadīts kopā, vismaz diena jāvelta Namībijas galvaspilsētai Vindhukai, kur viss piedzīvojums sākās. “Namībijas Olimpiskā komiteja mums daudz palīdzēja ar kontaktiem, būs interesanti satikties pēc gandrīz astoņiem gadiem,” pasmaida Kārlis.

foto: no Kārļa Bardeļa arhīva
Tas ir paveikts! Piedaloties Artūram Skroderim, Kārlis Bardelis (priekšplānā) ir noairējis atlikušos 385 kilometrus.

Aicina ziedot svarīgam mērķim

Šis ceļojums nav tikai Ginesa rekordiem, kopā ar organizāciju Hospiss.lv Kārlis rīko akciju “Airē māju”. “Tu ziedo, Kārlis airē, mēs ceļam!” skan aicinājums. Vietnē Airemaju.lv var ziedot desmit eiro par katru Kārļa noairēto vai ar divriteni nomīto kilometru, pretim saņemot īpašu sertifikātu.

Mērķis ir izveidot Latvijā pirmo hospisa aprūpes namu, kur pavadīt cilvēcīgas vecumdienas, ja mūža nogalē nevar atrasties mājās, taču nav nepieciešama arī aprūpe slimnīcā. Līdz februāra sākumam saziedots 691 kilometrs jeb nepilni 7000 eiro, vēl vajadzīgi 6809 kilometri.

Atgriežoties Latvijā, Kārlis noteikti sarīkos stāstu vakaru, un goda vietā tajā būs “Lindai”. Tādas koka laivas, ar kurām pārairēts pāri trim okeāniem, pasaulē ir tikai divas. Viena ir šī, otra ir ASV dzīvojošajam Turcijas pilsonim Erdanam Erudžam, kurš tagad sūta laivu muzejam Turcijā.

Kārļa Bardeļa Ginesa rekordi

* Pirmais vienatnē pārairējis pāri Klusajam okeānam no Dienvidamerikas uz Āziju.

* Pirmais vienatnē pārairējis pāri Indijas okeānam no Āzijas uz Āfriku.

* Pirmā komanda, kas pārairēja pāri Dienvidatlantijas okeānam. Rekords sasniegts kopā ar Gintu Barkovski.

* Divi vienā: lielākais vienā ekspedīcijā noairētais attālums Klusajā okeānā un okeānā vispār – 21 010 kilometri.

Vienā airēšanas ekspedīcijā visvairāk pavadīto dienu skaits – 493, no Peru uz Malaiziju.