Edvīna Bauera krietni atšķirīgais tūrisms: ieskatāmies aizmirsto vilcienu valstībā
foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Lokomotīves un vagoni pamesta depo teritorijā.
Vīru pasaule

Edvīna Bauera krietni atšķirīgais tūrisms: ieskatāmies aizmirsto vilcienu valstībā

Sandris Metuzāls

9vīri

Kamēr lielum lielais vairums tūristu Grieķijā stāv rindā pie Akropoles, 4x4 automašīnu pasākumu rīkotājs Edvīns Bauers meklē pavisam citus maršrutus. Tādus, kas ir nomaļus no tradicionālajām tūrisma takām. Cita starpā viņš atklājis veselu pamesto vilcienu pasauli, par kuras eksistenci Eiropas civilizācijas šūpulī diez vai kāds te Latvijā vispār nojauta.

Bezceļu autobraucienu cienītājiem Latvijā Edvīns Bauers jau sen ir zināms kā viens no labākajiem 4x4 izbraucienu rīkotājiem. Par šo viņa darbības virzienu pirms vairākiem gadiem rakstīja arī "Deviņvīri", taču kopš tiem laikiem Edvīns savu darbības loku ir paplašinājis un nopietni pievērsies arī tālāku zemju izpētei. Zinot, ka viņš ar mašīnām ir uz "tu", laikam jau nav pārsteidzoši, ka Bauera interešu lokā nonākušas tieši ar tehniku saistītas lietas – un te mēs nonākam pie vecām lokomotīvēm un pamestām dzelzceļa līnijām.

foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Vienkārši skaista bilde ar pamestiem vagoniem un ziedošām magonēm.
Vienkārši skaista bilde ar pamestiem vagoniem un ziedošām magonēm.

Sapnis par lokomotīvi

"Kaut kāda romantika taču tajās vecajās dzelzceļa līnijās ir – mūsu pašu šaursliežu bānītis, kas kursē no Gulbenes uz Alūksni, ir tam labs piemērs," saka Edvīns. Savu tiesu valdzinājuma dzelzceļam, pēc viņa domām, piešķir tam raksturīgais pamatīgums – dzelzs sliedes un milzīgas tvaika lokomotīves. Tas viss ir taustāms un īsts.

foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Sirreāla aina – pamests depo ar pamestu tvaika lokomotīvi.
Sirreāla aina – pamests depo ar pamestu tvaika lokomotīvi.

Latvijā atrodamās kādreizējās dzelzceļa līnijas Edvīns jau lielā mērā ir izpētījis, talkā ņemot kartes, no kurām par noderīgāko sauc "LVM Geo" karti, kurā pamestās līnijas ir labi iezīmētas. Tiesa, vairumā gadījumu gan nekas daudz vairāk par uzbērumu pāri nav palicis. Latvieši ir saimnieciska tauta, un tās dzelzceļa līnijas, kas savulaik tika likvidētas, vairākumā gadījumu ir nojauktas. Tas pats attiecas uz lokomotīvēm un vagoniem – tos var atrast vairs tikai Dzelzceļa vēstures muzejā, bet tas gluži nav tas, kas redzēt brīvā dabā. "Mans sapnis ir kaut kur atrast vecu tvaika lokomotīvi. Zinu, ka tas izklausās nereāli, taču brīnumi reizēm notiek – tankus taču reizēm purvos atrod! Kaut gan skaidrs, ka lokomotīve vienmēr ir bijusi pietiekami vērtīga lieta, lai to tā vienkārši kaut kur nepamestu, tāpēc tas tiešām ir tikai sapnis," smej Edvīns.

foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Grūti pat noticēt, ka šis kadrs uzņemts Grieķijā, nevis kaut kur Indijā.
Grūti pat noticēt, ka šis kadrs uzņemts Grieķijā, nevis kaut kur Indijā.

Grieķu brīnumi

Pavisam citāda attieksme pret vecām dzelzceļa līnijām ir grieķiem. "Viņiem laikam metāls nav tādā vērtē kā pie mums, tāpēc Grieķijā var atrast brīnumu lietas. Kad pirmo reizi tur ieraudzīju pamestu tvaika lokomotīvi, nespēju noticēt, ka Eiropā kaut kas tāds vispār ir iespējams. Varētu būt Āzijā vai Āfrikā, bet ne jau Eiropas vidū! Es pats apceļoju Peloponēsas pussalu, kur līdz 2010. gadam pastāvēja dzelzceļa tīkls ar sliežu platumu, kas bija kaut kur pa vidu starp Latvijā esošo un šaursliežu dzelzceļu. Bet tad to slēdza un visu infrastruktūru vienkārši pameta. Pirms tam gan diezgan daudz laika pavadīju pie datora, pētot Google kartes un mēģinot saprast, kurā vietā varētu būt kaut kas interesants. Gan jau tur vēl ir daudz pētāma. Atradu, piemēram, pamestu depo, piedzītu pilnu ar vecām lokomotīvēm," stāsta Bauers.

foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Pamesta stacija Grieķijā un palma sliežu ceļa vidū. Kopš 2018. gada, kad Edvīns tur viesojās pirmoreiz, palma esot krietni paaugusies.
Pamesta stacija Grieķijā un palma sliežu ceļa vidū. Kopš 2018. gada, kad Edvīns tur viesojās pirmoreiz, palma esot krietni paaugusies.

Vai tiešām neviens visu to neapsargā? Vai vismaz apkārt nav sēta? Izrādās, nē. Gadās, ka vecās stacijas ēkā dzīvo cilvēki, taču viņus retie tūristi, kas te ieklīst, neinteresē. Vismaz tikmēr, kamēr Bauera pēdās nesāks iet tūkstošiem interesentu un pamestās stacijas neiekļaus tūrisma ceļvežos. Taču šķiet, ka vēl kādu laiku tas nedraud.

foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Aizmirstībā grimusi dzelzceļa līnija Grieķijā.
Aizmirstībā grimusi dzelzceļa līnija Grieķijā.

Ne jau tikai depo un stacijas vien ir interesanti apskates objekti. Tāds pats ir lielais dzelzceļa tilts, ko grieķi pēc daudzu gadu mocīšanās, manevrējot dzelzceļa sastāvus apkārt kādai gravai, beigu beigās uzbūvēja – un pēc dažiem gadiem slēdza. Tagad tas stāv kā savdabīgs piemineklis nesaimnieciskumam un tālredzīgas plānošanas trūkumam. Bet tā pakājē palikušas atliekas no vecās dzelzceļa līnijas, kuras galā mētājas nevienam nevajadzīga lokomotīve ar vagonu.

foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Krūmos noslēpusies lokomotīve.
Krūmos noslēpusies lokomotīve.

Pievienotā vērtība šādai specifiskai dzelzceļa tematikas ekskursijai pa Peloponēsu ir Grieķijas vēstures pieminekļi. Atšķirībā no Atēnām, kur ap senajām drupām klīst tūristu bari, Peloponēsā līdzīgas vēstures liecības var aplūkot lepnā vientulībā.

foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Ja ir vēlēšanās, var iejusties mašīnista lomā.
Ja ir vēlēšanās, var iejusties mašīnista lomā.

Bauers ir pētījis dzelzceļa infrastruktūru arī citās valstīs, kuru vidū viena no interesantākajām ir Slovākija. Tur vietām vēl darbojas šaursliežu dzelzceļa līnijas un, lai arī pamestas lokomotīves apkārt nemētājas, interesantu lietu tāpat netrūkst – piemēram, stadions, kurā starp laukumu un skatītāju sēdekļiem stiepjas sliedes. Vai Rumānija, kur izdevies uziet pamestu dzelzceļa tuneli, pa kuru iespējams izbraukt ar automobili.

foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Galapunkts. Vilciens tālāk nekursē.
Galapunkts. Vilciens tālāk nekursē.

Piedzīvojumi un atklājumi

Ja ir interese, ikviens var piedalīties kādā no Edvīna Bauera rīkotajiem piedzīvojumu braucieniem gan tepat pa Latviju, gan arī pa Rumāniju, Grieķiju un Poliju. Programma, ko var atrast lapā "4x4centrs.lv", izklausās interesanta, un mums pašiem radās vēlme izbraukt kādu no maršrutiem, kas atšķiras no parastajiem tūristu ceļiem. Un nebūt nav tā, ka tur būtu tikai dzelzceļi vien.

foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Vairs nefunkcionējošs dzelzceļa tilts.
Vairs nefunkcionējošs dzelzceļa tilts.
foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Lokomotīve Grieķijā, vai tas, kas no tās palicis pāri.
Lokomotīve Grieķijā, vai tas, kas no tās palicis pāri.
foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Sirreāla aina – automašīnu izbrauciens pamestā dzelzceļa tunelī Rumānijā.
Sirreāla aina – automašīnu izbrauciens pamestā dzelzceļa tunelī Rumānijā.
foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Kādreizējais dzelzceļa turnelis Slovākijā.
Kādreizējais dzelzceļa turnelis Slovākijā.
foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Šajā Slovākijas namiņā laikam dzīvo bagāts cilvēks – pašam savs dzelzceļš un lokomotīve! Maziņa, bet tomēr!
Šajā Slovākijas namiņā laikam dzīvo bagāts cilvēks – pašam savs dzelzceļš un lokomotīve! Maziņa, bet tomēr!
foto: no Edvīna Bauera privātā arhīva
Viens no savdabīgākajiem futbola stadioniem – ar sliedēm gar malu. Atrodas Slovākijā.
Viens no savdabīgākajiem futbola stadioniem – ar sliedēm gar malu. Atrodas Slovākijā.