Portāls ielādēsies pēc 15 sekundēm
Uz Jauns.lv
ddp/abaca press/ Vida Press

Miljardieru nedienas! Kādas krievu oligarhu superjahtas mēs jau gaidām tirdzniecībā 5

9vīri
24. jūnijā 05:36 2022. gada 24. jūnijā 05:36
  Sandris Metuzāls | 9vīri
Superjahtu tirgum draud krīze un cenu kritums, jo brīvajā tirgū var nonākt krievu oligarhiem piederošās un sankciju dēļ arestētās jahtas. "Deviņvīri" nolēma veikt oligarhu peldlīdzekļu inventarizāciju, palūkoties, kas ar tiem patlaban notiek, un noskaidrot, kuri Putina draugi ir lielākie cietēji.

Sākoties karam Ukrainā, Rietumi uz to reaģēja, pieņemot vairākus sankciju sarakstus, kuros iekļāva Krievijas prezidenta Vladimira Putina tuvākos līdzgaitniekus. Tika iesaldēti viņu banku konti un arestēti dažādās pasaules malās esošie īpašumi. Lielāko publikas interesi izraisīja arestētās krievu oligarhu jahtas, jo tas, cik viņi ir kāri uz luksusa kuģiem, visiem bija zināms jau kopš laikiem, kad Londonas futbola kluba "Chelsea" bijušais īpašnieks Romāns Abramovičs sāka vienu pēc otras būvēt superdārgas jahtas. Starp citu, Abramovičs Rietumu izsludinātajās oligarhu jahtu medībās pagaidām izrādījies visviltīgākais: viņam piederošā 600 miljonus dolāru vērtā jahta "MY Solaris" jau 8. martā atstāja Barselonu, pēc tam uz brīdi piestāja Melnkalnē, taču, padzirdot par Eiropas Savienības sankcijām, nekavējoties aizbēga uz Turciju; otra Abramoviča jahta, 700 miljonus dolāru vērtā un 162 metrus garā (trešā garākā pasaulē) "Eclipse" marta sākumā pameta Nīderlandei piederošo Karību jūras salu Senmartēnu un arī aizkuģoja uz Turciju, kur pagaidām vēl krievu bagātniekiem pāri nedara.

Līdzīgu numuru izstrādāja Krievijas "VTB bankas" prezidentam Andrejam Kostinam piederošā 65 miljonus dolāru vērtā jahta "Sea Rhapsody", kas, sākoties sankciju vilnim, atradās Indijas okeānā un nolēma piestāt Seišelu salās, līdz kurām pagaidām sankcijas nesniedzas. Maldivu salās ārpus sankciju sniedzamības robežām ir noparkojusies oligarha Oļega Deripaskas 65 miljonus dolāru vērtā jahta "Clio". Savukārt 140 miljonus vērtā jahta "Graceful", kas, kā tiek uzskatīts, pastarpināti pieder pašam Putinam, miera ostu atradusi pavisam drošā vietā – Krievijai piederošajā Kaļiņingradā. Taču ne visām biezo krievu superjahtām tā paveicās, jo tās, kuras nebija paspējušas laikus pamest Eiropu, tika arestētas.

Valerie

Foto: action press/ Vida Press

Īpašnieks: Sergejs Čemezovs, korporācijas "Rosteh" vadītājs

Foto: ddp/abaca press/ Vida Press

Cena: 89 miljoni eiro

Foto: The Grosby Group / BACKGRID/ Vida Press

Garums: 85 metri

Sergejs Čemezovs ir sens Putina čoms vēl no laikiem, kad abi astoņdesmitajos strādāja Austrumvācijā un pat dzīvoja vienā mājā. Putinam nākot pie varas, Čemezovam izdevās strauja karjera dažādos valsts uzņēmumos, bet patlaban viņš vada korporāciju "Rosteh" – milzīgu konglomerātu, kurā apvienoti gan autobūves, gan elektronikas, gan militārā aprīkojuma ražošanas uzņēmumi. Savā ziņā par to, ka Krievijas rīcībā nav tik daudz moderna bruņojuma kā tagad gribētos, Putins var pateikt paldies tieši savam draugam Čemezovam.

Jauniem tankiem naudas nepietika, taču vairāk nekā 120 miljonu eiro vērtai jahtai gan – to Čemezovs iegādājās jau 2011. gadā. Tiesa, diezgan ātri saprata, ka tādas rotaļlietas uzturēšana ir dārgs prieks, tādēļ sāka to iznomāt turīgiem ļaudīm, kuri varēja atļauties par luksusa brīvdienām samaksāt pusmiljonu dolāru. Nevarētu gluži teikt, ka no klientiem nevarēja ne atkauties, taču laiku pa laikam kāds jahtu patiešām noīrēja, piemēram, aktieri Bens Afleks un Dženifera Lopesa. Ņemot vērā, ka jahta bija izlikta publiskā īres piedāvājumā, tā ir viena no nedaudzajām krievu oligarhu jahtām, kurai pieejami arī iekštelpu attēli.

Sākoties Krievijas iebrukumam Ukrainā, Čemezovs tika iekļauts sankciju sarakstā, bet Valerie arestēta Barselonas ostā, kur tobrīd atradās. Jahtām veltītais interneta izdevums Superyacht Times ziņo, ka patlaban jahta ir izlikta pārdošanā par 89 miljoniem eiro, tātad par vismaz 30 miljoniem lētāk, nekā to savulaik iegādājās pats Čemezovs.

Lena

Foto: AFP/Scanpix

Īpašnieks: Genādijs Timčenko

Foto: REUTERS/SCANPIX

Cena: 7,5 miljoni eiro

Garums: 38 metri

Savu bagātību, ko pirms kara lēsa 22 miljardu dolāru apmērā, Genādijs Timčenko sapelnījis, darbojoties enerģētikas jomā un draudzējoties ar Putinu – abi ir lieli hokeja cienītāji, bet Timčenko ir arī viens no KHL vadītājiem. Viņam piederošā jahta Lena, ko marta sākumā Sanremo ostā arestēja Itālijas policija, uz oligarhu kuģu kopējā fona liekas maza un smieklīgi lēta, taču te jāņem vērā, ka oficiāli pasludinātā cena var atšķirties no reālās – itāļu likuma sargi to ir novērtējuši par 50 miljoniem eiro. Zināms, ka jahtā var dzīvot desmit pasažieri, kuriem domātas piecas ērti iekārtotas kajītes.

Sailing Yacht A

Foto: imago/Peter Seyfferth

Īpašnieks: Andrejs Meļņičenko

Foto: BlackMamba/ MEGA / Vida Press

Cena: 530 miljoni eiro

Garums: 142 metri

Andreja Meļņičenko darbības lauks ir minerālmēslojuma ražošana un akmeņogļu ieguve, bet viņa īpašumu vērtība pirms Ukrainas kara tika lēsta 24 miljardu dolāru apmērā. Lai arī Meļņičenko nepieder Putina tuvāko draugu lokam, tomēr sankcijas skāra arī viņa uzņēmumus un miljardierim piederošo jahtu, ko arestēja Itālijas varas iestādes. No aresta neglāba pat tas, ka pirms trim gadiem Itālija Meļņičenko bija apbalvojusi ar ordeni par Krievijas un Itālijas ekonomisko sakaru veicināšanu.

Melņičenko jahtai ir neizteiksmīgs nosaukums – "Sailing Yacht A" –, toties ļoti izteiksmīgs dizains ar trim milzīgiem mastiem. Šī ir pasaulē lielākā jahta, ar ko var kuģot, izmantojot buras – buru kopējais laukums ir 3700 kvadrātmetru, bet masti sniedzas 60 metru augstumā. Protams, šim inženiertehniskās domas šedevram ir arī motori, tāpēc bezvējš to nebiedē. Taču tagad kādu laiku vējš Sailing Yacht A burās nepūtīs, tā vienkārši stāvēs Triestes ostā.

Dilbar

Foto: Shutterstock

Īpašnieks: Ališers Usmanovs

Foto: REUTERS/SCANPIX

Cena: 750 miljoni eiro

Garums: 156 metri

Ar "Gazprom" cieši saistīto Ališeru Usmanovu uzskata par vienu no bagātākajiem cilvēkiem Krievijā, un viņa īpašumu vērtība tuvojas 20 miljardiem – tiesa, tas bija pirms sankciju viļņa. Skaidrs, ka tik turīgam vīram jahta ir absolūti nepieciešama – un tā Usmanovs 2016. gadā tika pie "Dilbar", kas skaitās sestā lielākā jahta pasaulē. Pirms tam Usmanovam jau bija jahta ar tādu pašu nosaukumu, taču tā bija nepiedienīgi maza – tikai 33 metri. Tādēļ to Usmanovs pārdēvēja par "Ona" un par 250 miljoniem dolāru nopārdeva kādam Centrālāzijas uzņēmējam.

Kaut gan Usmanovs jahtu tālredzīgi bija reģistrējis uz savas māsas vārda, tas viņu neglāba – Ukrainas kara izraisītais sankciju vilnis bija tik spēcīgs, ka noslaucīja arī oligarhu radiniekus, bet "Dilbar" Hamburgā arestēja Vācijas policija.

Lady M

Foto: IMAGO/TheYachtPhoto.com

Īpašnieks: Aleksejs Mordašovs

Foto: Kommersant/ Vida Press

Cena: 25 miljoni eiro

Garums: 56 metri

Krievijas lielākā tērauda ražošanas uzņēmuma "Severstaļ" īpašnieks Aleksejs Mordašovs ļoti lepojās ar savu ASV būvēto jahtu "Lady M" – uz daudzu citu fona tā tiešām jau pa gabalu izskatās stilīgi, jo tās dizainu izstrādājis itāļu uzņēmums "Nuvolari & Lenard". Itāļu varas iestādes, kas jahtu martā arestēja, uzskata, ka tā ir divreiz dārgāka par oficiāli minētajiem 25 miljoniem eiro.

"Nav šaubu, ka Mordašovs par "Lady M zaudējumu ir bēdīgs, taču nav jau tā, ka dzīve viņam būtu tikai melnā krāsā vien krāsojama – viņam pieder vēl viena jahta, 142 metrus garā un apmēram 500 miljonus eiro vērtā "Nord". Sankciju izsludināšanas brīdī tā atradās Seišelu salās, no kurienes straujā tempā devās uz drošāku vietu – Vladivostoku, kur tad arī patlaban atrodas.

Amore Vero

Foto: AFP/Scanpix

Īpašnieks: Igors Sečins

Foto: ddp/abaca press/ Vida Press

Cena: 110 miljoni eiro

Garums: 82 metri

Lai gan pēc izglītības Igors Sečins ir – tikai nesmejieties! – filologs, kurš specializējies viduslaiku literatūrā, kā arī portugāļu un franču valodā, miljonus viņš sapelnīja ne jau arī šīm zināšanām. Laimīgā loze viņam krita tādēļ, ka savulaik Sečins kopā ar Putinu bija strādājis Sanktpēterburgas mērijā, bet pēc tam, kad draugs Vladimirs kļuva par prezidentu, darbojās viņa administrācijā. 2004. gadā Sečinu iecēla par valsts naftas kompānijas "Rosneftj" direktoru padomes priekšsēdētāju, un tad jau, kā saka, dzīve sakārtojās – jau pēc deviņiem gadiem Sečins varēja atļauties iegādāties jahtu par vismaz 110 miljoniem eiro, kuras uzturēšana ik gadu izmaksāja vēl vismaz desmit miljonus.

Sākotnēji gan jahta saucās citādi – "St. Princess Olga", par godu Sečina jaunajai sievai Olgai Rožkovai. Tieši Olga arī bija vainīga pie tā, ka atklātībā parādījās ziņas par Sečina jahtu, jo pārāk aizrautīgi lika bildes ar to savā Instagram kontā, tā pievēršot žurnālistu uzmanību. Kad Igora un Olgas laimīgā kopdzīve pajuka, tad jahtai tika mainīts nosaukums. Sākoties Ukrainas karam, Sečins nonāca sankciju sarakstā, bet jahtu arestēja Francijas policija. Ja jau neveicas, tad neveicas – vēl pēc brīža Spānijas policija arestēja jahtu ''Crescent", kuras vērtība ir apmēram 600 miljoni eiro, un tiek uzskatīts, ka arī tā pastarpināti pieder Sečinam.

Amadea

Foto: imago images/Peter Seyfferth

Īpašnieks: Suleimans Kerimovs

Foto: REUTERS/SCANPIX

Cena: 300 miljoni eiro

Garums: 107 metri

Suleimanam Kerimovam piederošo jahtu "Amadea" likuma garā roka sasniedza otrā pasaules malā – Fidži. Izrādījās, ka arī turienes varas iestādēm nepatīk sankciju sarakstos iekļautie krievu oligarhi, tāpēc jahta tika bez žēlastības arestēta. Šī gan nav pirmā reize, kad Kerimovam radušās nesaprašanās ar ārvalstu likuma sargiem – 2017. gadā viņu par nodokļu nenomaksāšanu pēc nekustamā īpašuma darījumiem aizturēja Francijas policija un viņam tika noteikta policijas uzraudzība pēc 40 miljonu eiro lielas drošības naudas iemaksas. Lietas izskatīšana vilkās vairākus mēnešus, taču beigās visas apsūdzības tika atsauktas.

Kerimovs darbojas dažādos biznesa lauciņos – naftas tirdzniecība, metāla apstrāde, zelta ieguve, celtniecība, banku bizness. Īpašumu kopējā vērtība – ap 15 miljardiem dolāru. Kā gan tāds cilvēks var iztikt bez jahtas? Īpaši jau ņemot vērā, ka Kerimovs lielu daļu laika pavada Francijas dienvidos, kur 2006. gadā piedzīvoja smagu avāriju ar citu savu rotaļlietu – automobili "Ferrari Enzo".

Royal Romance

Foto: imago images / Peter Seyfferth

Īpašnieks: Viktors Medvedčuks

Foto: AFP/Scanpix

Cena: 200 miljoni dolāru

Garums: 92 metri

Latvijā daudzi Viktora Medvedčuka vārdu pirmo reizi droši vien izdzirdēja šopavasar, kad viņu apcietināja Ukrainas drošības iestādes un vēlāk piedāvāja Putinam apmainīt pret ukraiņu karagūstekņiem. Piedāvājums bija visai loģisks, ja zinām, ka vēl no jaunības laikiem Putins ar Medvedčuku ir labos draugos. Taču šoreiz Krievijas prezidents nesteidzās sniegt senajam čomam palīdzīgu roku, jo, kā izskatās, ir uz viņu pamatīgi apvainojies. Un ir par ko – tieši Medvedčuks bija Putina galvenais cilvēks Ukrainā, kuram visu vajadzēja sakārtot tā, lai ukraiņi krievu tankus sagaidītu ja ne gluži ar ziediem, tad vismaz bez šaušanas. Šim mērķiem Krievija bija tērējusi astronomiskas summas, kuras Medvedčuks, pēc visa spriežot, bija izlietojis pēc saviem ieskatiem.

Piemēram, nopircis 200 miljonus vērtu jahtu, ko reģistrējis uz sievai piederošas kompānijas vārda. Šāds gājiens gan neko daudz nelīdzēja, jo šā gada martā pēc sankciju saraksta paplašināšanas "Royal Romance" tika aizturēta Horvātijā. Līdzīgs liktenis piemeklēja arī citus Medvedčuka īpašumus: 23 mājas, 32 dzīvokļus un 26 luksusa automašīnas. Nav brīnums, ka prokrieviska apvērsuma rīkošanai neko daudz naudas nebija palicis pāri...

Scheherazade

Foto: ddp/abaca press/ Vida Press

Īpašnieks: Vladimirs Putins

Foto: ddp/abaca press/ Vida Press

Cena: 700 miljoni eiro

Garums: 136 metri

Ziņas par šo superjahtu atklātībā parādījās jau pēc Ukrainas kara sākuma. Kaut gan reālais tās īpašnieks ir pamatīgi konspirējies, masu mediji uzskata, ka tas varētu būt Krievijas prezidents Vladimirs Putins. Katrā ziņā ir pilnīgi skaidrs, ka "Scheherazade" saimnieks ir ļoti cieši saistīts ar Kremli, jo gandrīz visa jahtas apkalpe ir komplektēta no Federālā apsardzes dienesta virsniekiem, bet tieši šis dienests ir atbildīgs par Putina drošību. Vēl viena pazīme, kas liek domāt par saistību ar Putinu – jahtas iekštelpas ir tik bagātīgi apdarinātas ar zeltu, ka atsauc atmiņā bēdīgi slaveno Putina pili Gelendžikā. Un vēl viens interesants fakts – "Scheherazade" ir būvēta tajā pašā kuģu būvētavā un pēc gandrīz līdzīga projekta kā Putina drauga Sečina "Amore Vero", tikai izmēros lielāka. Te ir gan divi (!) helikopteru nosēšanās laukumi, gan milzīga ēdamistaba, gan sauna, turku pirts un pat danču placis. Viss augstākajā līmenī. Jādomā, ka šo apzeltīto brīnumu pēc konfiscēšanas būs grūti kādam pārdot, vienīgā cerība uz arābu šeihiem. Starp citu, likteņa ironijas dēļ ziņas par Putina jahtu atklātībā parādījās apmēram tajā pašā laikā, kad ukraiņi nogremdēja krievu kreiseri "Moskva", un izrādījās, ka jahta maksā apmēram tikpat, cik kreiseris – 700 miljoni pret 750 miljoniem. Tiesa gan, daži skeptiķi saka, ka 750 miljonus kreiseris varētu būt maksājis vēl pirms modernizācijas, bet vēlāk tā cena pieaugusi. Lai vai kā, šis ir labs piemērs, kas liecina, ka korupcija un militāra varenība ir divas nesavienojamas lietas. Naudas pietiek vai nu kara flotei, vai superjahtu flotei – abām nekādi nesanāk.

Kur atrast pircējus?

Vai un cik ātri oligarhu superjahtām izdosies atrast pircējus – tas ir ļoti grūti atbildams jautājums. Problēma tā, ka dārgo jahtu tirgus arī bez oligarhiem konfiscētajām ir ļoti piesātināts – patlaban pasaulē pārdošanā ir vairāk nekā 2300 jahtu, kuru garums pārsniedz 24 metrus. 69 no tām cena pārsniedz 25 miljonus eiro – tātad bagātniekiem ir no kā izvēlēties. Jāņem vērā, ka nemaz jau pasaulē nav tik daudz cilvēku, kuriem būtu klikšķis uz ārprātīgi dārgām jahtām – ja paskatāmies, kam tad pieder pasaulē dārgākās jahtas, tad pirmajā desmitniekā ir tikai krievi un arābu naftas šeihi un sultāni. Divdesmitniekā ir tikai viens Rietumu pasaules pārstāvis – amerikāņu izklaides jomas biznesmenis Deivids Gefens ar savu 590 miljonus dolāru vērto "Rising Sun". Ja krievu bagātniekus uz kādu laiku varam izsvītrot no potenciālo pircēju sarakstiem, tad atliek vien cerēt uz šeihiem vai īpaši ekscentriskiem rietumniekiem, kuri ir gatavi šķiesties ar naudu, lai nopirktu ne pārāk praktisku rotaļlietu. Ne pārāk praktisku tāpēc, ka jahtas uzturēšana ir ļoti dārga, piemēram, milzīgā "Eclipse" tās īpašniekam Romānam Abramovičam izmaksā ap 50 miljoniem gadā, vismaz tikpat Ališers Usmanovs tērē savai "Dilbar".

Pārdot nedrīkst atdot

Diezgan droši var prognozēt, ka tuvākajos mēnešos diez vai sāksies masveidīgas arestēto jahtu izsoles. Galvenā problēma ir tā, ka no juridiskā viedokļa arestēts īpašums vēl nebūt nav konfiscēts, kas nozīmē, ka formāli jahtas vēl arvien pieder oligarhiem, taču viņiem ir aizliegts tās izmantot vai pārdot. Lēmumu par konfiskāciju var pieņemt tikai tās valsts tiesa, kurā jahta arestēta, taču vispirms vajag pierādīt, ka līdzekļi kuģa iegādei iegūti noziedzīgā ceļā vai arī jahtas īpašnieks ir iesaistīts kriminālos darījumos. Tāda tiesāšanās var ievilkties gadiem ilgi, bet visu šo laiku jahtas stāvēs ostā un lēnām sapūs.

Te rodas vēl viena problēma – kurš maksās par jahtu dīkstāvi un uzturēšanu? Jahta nav automašīna, ko var nolikt garāžā un tikai pāris reizes gadā iedarbināt, lai izmestu nelielu līkumu. Tai nepieciešama pastāvīga aprūpe, un, lai gan vismaz daļu apkalpes dīkstāves laikā var atlaist, tā ietaupot uz algu rēķina, pavisam novārtā kuģi pamest nedrīkst. Ja normālos apstākļos superjahtas apkalpē ir 30–50 cilvēku, tad ostā noenkurotai pietiktu ar ievērojami mazāku skaitu, taču kapteinis un pāris tehniskie speciālisti jebkurā gadījumā ir jāpatur, bet tas izmaksās pārdesmit tūkstošus mēnesī.

Saistītās ziņas

Uz tās atpūtusies gan Bejonse, gan Džeiks Pols. Sankcijām pakļauta arī amerikāņu slavenību iemīļota jahta
Hamburgas ostā arestēta Putina līdzgaitnieka luksusa jahta
"Viņi te dzēra, bet tad vienkārši pazuda." Žurnālisti parāda Putina jahtu no iekšpuses 3

Laiku pa laikam jāiedarbina dzinējus, bet pat tukšgaitā, nekur nebraucot, superjahta patērē līdz 500 litriem dīzeļdegvielas stundā. Braucot summas ir vēl lielākas, un zinātāji saka, ka tādā gadījumā tikai degvielai vien nākas tērēt ap 2000 eiro stundā. Arī par stāvēšanu ostā ir jāmaksā, jo piestātnes ir privātas, un līdz šim nav dzirdēts, ka arestētās jahtas būtu pārvietotas uz valstij piederošām militārām ostām. Bet Francijas un Itālijas populārākajās jahtu ostās dienas maksa ir no 500 līdz 2500 eiro.

Ja krievu oligarhi nav ar mieru segt šos izdevumus, tad to nāksies darīt tai valstij, kas peldlīdzekli arestējusi. Tādēļ nav brīnums, ka ASV kongresmeņi ir noskaņoti šo jautājumu atrisināt pēc iespējas ātrāk un apsver domu pieņemt likumu, kas ļautu  vienkārši konfiscēt sankcijām pakļauto oligarhu īpašumu, kura vērtība pārsniedz piecus miljonus dolāru, bet iegūto naudu novirzīt Ukrainas atbalstam. Taču, pat ja amerikāņi šādu likumu pieņems, tas nebūs saistošs Eiropai, tāpēc varam vien minēt, kas notiks ar Itālijā un Spānijā arestētajām jahtām. Patlaban izskatās, ka vēl kādu brīdi nebūs skaidrs, vai teikumā “pārdot nedrīkst atdot” komats jāliek pirms vai pēc vārda “nedrīkst”.

Citi šobrīd lasa

“10.klasē es gāju divus gadus, bet 11.klasē mācījos trīs gadus.” Inese atklāj savu neapskaužamo pieredzi
"Brīnišķīgs Jūrmalas saulriets!" Krievijas šovmenis Maksims Galkins jūsmo par vakara pastaigu Latvijā 3
VIDEO: ķīniešu pilots Džou piedzīvo smagu avāriju Silverstounas F-1 posma startā
Skatīt visus komentārus