500 kilometru ar vienu uzlādi: "Deviņvīri" testē "KIA EV6"
Pirms pāris mēnešiem "Deviņvīri" izmēģināja elektrisko "Hyundai IONIQ5", bet tagad kārta pienākusi tā tuvam radiniekam – elektromobilim "KIA EV6". Spānijā notikušajos testa braucienos šis auto mūs patiešām patīkami pārsteidza!
Prieks redzēt, ka pieaug to elektromobiļu pulks, kuri nav domāti tikai īsiem izbraucieniem pilsētā un tās tuvākajā apkaimē. Elektrisko automobiļu pirmais vilnis bija domāts lielākoties pilsētniekiem, jo tādām mašīnām kā "Nissan Leaf" vai "BMW i3" pieticīgā akumulatoru ietilpība pie labākās gribas neļāva nobraukt vairāk par 200 kilometriem. Turklāt arī šo mazmašīnu izmēri bija dēvējami par praktiskiem tikai no divu cilvēku ģimenes viedokļa, taču divus bērnus un suni tajās iepakot būtu diezgan mokoši. Jau pieminētais "Hyundai IONIQ5" vai "Škoda Enyaq" šajā ziņā ir daudz praktiskāki un latvieša dvēselei tuvāki, jo gabarītu ziņā ietilpst mums labi saprotamajā SUV kategorijā. Tagad izvēli papildina arī "KIA EV6".
500 kilometru ar vienu uzlādi
Interesanti, ka ražotāji diezgan apzināti izvairās no EV6 dēvēšanas par SUV, uzskatot, ka jaunais auto neiekļaujas šajā rāmītī un ievērojami paplašina tā robežas. Savā ziņā taisnība, jo vizuāli EV6 ir kaut kur pa vidu starp klasisku SUV un vieglo auto, visai elastīga ir arī piedziņas izvēle – var ņemt gan auto ar pilnpiedziņu, gan aizmugurējo piedziņu. Dinamiska braukšana garantēta abos gadījumos, to varu teikt no personīgās pieredzes. Par to jāpateicas elektromotoriem, kuri rada 229 zirgspēku (aizmugures piedziņas gadījumā) vai 325 “zirgu” jaudu (pilnpiedziņa).
Tomēr galvenais jautājums, kas visus interesē, ir par akumulatoru ietilpību un nobraucamo distanci. Te viss ir labi – cik nu tas pagaidām vispār ir iespējams. Ar standarta 58 kWh akumulatoriem bez īpašas domāšanas par taupību vajadzētu nobraukt līdz 400 kilometriem, bet ar 77,4 kWh akumulatoru līdz 500 kilometriem. Protams, ziemā vai vasaras tveicē, kad maksimālā režīmā darbojas klimatkontroles sistēma, tāpat arī uz ātrgaitas šosejas rādītāji kritīsies, taču kritumam nevajadzētu būt dramatiskam.
Izmantojot 800 V īpaši ātro uzlādi (kur tāda pieejama, protams), iespējams 18 minūšu laikā uzlādēt līdz 80 procentiem akumulatora. Citiem vārdiem sakot – lādēšanas laikā sanāk kafijas pauze. Taču var pieslēgties arī standarta elektrības tīklam un lādēt akumulatoru bez steigas pa nakti mājās. Pa bišķītim akumulatoru var uzlādēt arī brauciena laikā – tam domāta rekuperācijas sistēma, kas bremzēšanā iegūto enerģiju novada uz akumulatoru.
Luksusa sajūtas
Ražotāji darījuši visu, lai EV6 radītu luksusa auto iespaidu. Tas jūtams jau no pirmā acu uzmetiena automobilim – tā slaidās formas atsauc prātā "Tesla" vai "Porsche" ražojumus. Īpaši stilīga iznākusi auto aizmugure ar LED lampiņu virkni pāri visam bagāžniekam. Savukārt no sāniem un priekšas EV6 rada sportisku iespaidu, ko īpaši akcentē kosmiskā dizaina riteņu diski. Ir piedomāts pat pie sīkumiem – vāciņš, zem kura slēpjas uzlādes ligzda, ir tik eleganti iestrādāts aizmugurējā spārnā, ka uzreiz to pat nepamanīsi. Īpaša uzslava par to, ka KIA beidzot ir nomainījuši savu logo un tagad triju burtu kombinācija vairs neizskatās kā no astoņdesmito gadu krievu traktora paņemta – burti palikuši tie paši, taču noformēti daudz mūsdienīgāk.
Luksusa sajūta saglabājas arī auto iekšienē. Ārkārtīgi ērti sēdekļi, mūsdienīgs instrumentu panelis un mediju vadības centrs ar lieliem displejiem, bet klimatkontrole – paldies dizaineriem! – pa vecam ir atstāta atsevišķi viduskonsolē, atbrīvojot no nepieciešamības brauciena laikā bakstīt ekrānu, ja radusies vēlme pēc vēsuma vai siltuma. Kā jau elektroauto pienākas, akcents likts uz videi draudzīgiem materiāliem: sēdekļi ir no vegānu ādas (lai ko tas arī nozīmētu), bet paklājiņi izgatavoti no pārstrādātām plastmasas pudelēm. Reizēm šādi ekomateriāli rada lētuma iespaidu, taču KIA kaut kā izdevies no tā izvairīties. Protams, tas ir gaumes jautājums, taču personīgi man EV6 likās gandrīz stilīgāks par "Hyundai IONIQ5", kas būvēts uz tās pašas platformas un tehniskajā ziņā ir teju vai dvīņubrālis.
No ekstrām pieejamas teju visas, ko vien var iedomāties: sākot no spoguļos iestrādātām videokamerām, kas apdzīšanas laikā displejā rāda sānos notiekošo, beidzot ar joslu un parkošanās asistentiem, kā arī automātiskās bremzēšanas sistēmu, lai izvairītos no sadursmes ar citu auto vai gājēju. Tas viss tiešām darbojas nevainojami.
Grūti pat saprast, kā inženieri to dabūjuši gatavu, taču aizmugurējā sēdekļu rindā vietas ir pietiekami. It kā no ārpuses auto neizskatās liels, taču ir apbrīnojami ietilpīgs – pat divmetrīgs džentlmenis diez vai aizmugurē varēs sūdzēties par šaurību. Arī bagāžnieks ir gana liels, turklāt, tā kā šis ir elektromobilis, mazliet vietas bagāžai ir arī priekšpusē, kur “normāliem” auto atrodas motors.
Gāzi grīdā!
Kā jau elektroauto pieklājas, par dinamikas trūkumu te grēks žēloties. Pat pieticīgākajā versijā ar aizmugures piedziņu mašīna ir gana sprigana, nerunājot nemaz par jaudīgāko pilnpiedziņas versiju. Taču, ja gribat īstu sporta auto garšu, tad jāņem pati dārgākā EV6 GT versija ar 585 zirgspēkiem un 740 Nm griezes momentu, kas līdz 100 km/h ļauj ieskrieties 3,5 sekundēs; tas ir sporta auto cienīgs rādītājs. Testa laikā to bija iespēja izmēģināt, un jāatzīst, ka sajūta no tāda uzrāviena ir apdullinoša. Turklāt auto ir negaidīti stabils, un tā gaita nav cieta, kas parasti raksturīgs sportiskiem vāģiem.
Lai stāsts par EV6 neizklausītos pārlieku jau saldens, nedaudz arī par to, kas dara uzmanīgus. Pirmais – durvju rokturi. Izbīdāmi rokturi, ko pirmie, šķiet, ieviesa Tesla inženieri, no malas izskatās stilīgi, taču no praktiskā viedokļa rada tramīgu jautājumu – kas notiks, ja Latvijas nepastāvīgajā ziemā tajos iekļūs mitrums un uznāks sals? Rokturi iesals vai arī tomēr izbīdīsies? Un, ja ne, tad kā risināt šo problēmu? Jācer, ka pat to ir padomāts. Otrs – mazliet kaitina pie vadītāja labās rokas izvietotā garenā konsole ar ātrumu pārslēgu. Izskatās tā forši, taču, kad pastiep roku, lai paregulētu klimatkontroli, ar apakšdelmu regulāri pieskaries izbīdījuma galā esošajām skārienjutīgajām pogām, kas ieslēdz sēdekļa apsildi. It kā jau sīkums, tomēr ir mazliet kaitinoši ik pēc brīža sajust zem dibena negribētu siltumu. Bet var jau būt, ka ar laiku var iemanīties veikt viltīgas roku kustības tā, lai nepieskartos nelaimīgajām pogām.
Cik tad maksās iespēja piespraust pie savas rozetes EV6? Lēti nebūs – pagaidām šādas klases elektromobiļu vidējā komplektācijā cenas grozās ap 50 000 eiro. Vienkāršākā modifikācija ar aizmugurējo piedziņu un 58,0 kW akumulatoru maksās ap 45 000 eiro, par pilnpiedziņu un “lielo” akumulatoru nāksies šķirties no mazliet virs 50 000 eiro.
KONKURENTI
"Hyundai IONIQ5"
Izmēru un dizaina filozofijas ziņā tuvs EV6 radinieks. Stilīgs un mazliet kosmisks. Ja jāizvēlas starp diviem “korejiešiem”, tad te nu atliek paļauties tikai uz savu gaumi un izjūtām, jo tehniskajā ziņā abas mašīnas ir diezgan līdzīgas. Cena: no 50 līdz nepilniem 60 000 EUR.
"Škoda Enyaq"
Diezgan droši var prognozēt, ka vidējais latvietis, izvēloties starp “korejieti” un “čehu”, priekšroku dos pēdējam, jo šis zīmols taču mums tik tuvs un saprotams! Enyaq dizains ir klasiskāks, taču daļu pircēju tas pilnībā apmierina. Cena – no 40 līdz 60 000 EUR, atkarībā no izvēlētajiem labumiem.
FAKTI
"KIA EV6"
Dzinējs: viens vai divi elektromotori
Jauda / griezes moments: 229 ZS /350 Nm vai 325 ZS / 605 Nm
Paātrinājums no 0 līdz 100 km/h: 6,2 vai 5,2 sek.
Akumulatori: 58,0 vai 77,4 kWh
Distance ar vienu uzlādi: līdz 520 km ar 77,4 kWh akumulatoru
Cena: no 44 990 EUR