Ātrs un bez žēlastības - BMW jaunās 4. sērijas kupeja
Viens no skaistākajiem un vienlaikus nepraktiskākajiem vieglo automobiļu tipiem ir kupeja. Divas durvis, pilnīgs minimālisms otrajā sēdekļu rindā un neliels bagāžnieks – ar šiem parametriem vien jau vajadzētu būt gana, lai atteiktos no jebkādas domas par šāda auto iegādi. Taču, apsēžoties pie BMW jaunās 4. sērijas kupejas stūres, tu esi gatavs mašīnai piedot visus trūkumus, jo tos kompensē sportiskais gars.
Mūsdienu autobūves uzņēmumam gribot negribot nākas orientēties uz plaša patēriņa spēkratu ražošanu, jo peļņu nesošākie ir tie automobiļi, ko pērk vidējais statistiskais pircējs. Tātad vai nu kompakti un ekonomiski pilsētas vāģi, vai ietilpīgi un praktiski ģimenes auto. Taču paralēli šiem ikdienas braucamajiem lielās autokompānijas palaikam atļaujas uzbūvēt arī kaut ko tādu, par ko jau projekta stadijā ir skaidrs – šis auto nebūs masu produkts, taču tas nepieciešams kompānijas tēla veidošanai. BMW 4. sērijas kupeja ir no šīs kategorijas.
Sportiskās blaknes
Pirmsākumi 4. sērijai meklējami ne pārāk sen – pirms gadiem septiņiem, kad BMW mārketologi nolēma mazliet apšķibīt populāro 3. sēriju, noņemot tai nost kupejas un kabrioleta versijas un īpaši tām izveidojot jaunu, 4. sēriju. Jau kopš paša sākuma bija skaidrs, ka šī būs sportiska luksusa automobiļu klase, kas uzsvaru liks uz ātrumu, nevis uz ērtībām. Sērijas pirmajai paaudzei bija gana labi panākumi, tāpēc pērn klajā nāca otrā paaudze, kurai ir trīs versijas – divu durvju kupeja, četru durvju kupeja un divu durvju kabriolets. Deviņvīriem testam tika pati sportiskākā divu durvju kupeja BMW "M440i xDrive".
Glīts auto, par kura sportiskajām ambīcijām nav šaubu jau no pirmā acu uzmetiena – slaids siluets ar agresīvu radiatora resti uzskatāmi liecina, ka ar šo mašīnu nebūs nekādu joku. Radiatora reste ir lielāka nekā iepriekšējās paaudzes automašīnām, par ko daži BMW cienītāji mēdz šķobīties, taču patiesībā dusmīgā “sejas izteiksme” šim auto piestāv itin labi. Sportiskai mašīnai jau pa gabalu ir jāizstaro pašpārliecinātība un zināma agresivitāte – tā ir teju vai aksioma. Protams, ja vien plāns nav kaitināt citus jaudīgo automašīnu īpašniekus, kā to darīja Remarka romāna "Trīs draugi" kompānija, vizinoties vizuālajā ziņā briesmīgi sagrabējušā tarataikā, kurai vārds bija Kārlis; taču zem motora pārsega Kārlim bija ļoti ņipra sirsniņa, kas sagādāja nepatīkamus pārsteigumus visiem tiem, kuri gribēja ar necilo mašīnīti skrieties...
To, ka BMW "M440i xDrive Coupe" ir sportisks auto, īpaši labi saproti brīdī, kad mēģini tajā iesēsties. Tas ir ļoti zems, un mašīnā ielocīties nav nemaz tik viegli. Īpaši to der likt aiz auss pusmūža krīzes mocītiem džentlmeņiem, kuri gadu nastu mēģina kompensēt ar košas krāsas sporta auto. Kungi, ja kaulos ir jau iemeties stīvums, tad rēķinieties, ka iekāpšanu un izkāpšanu no sportiskās kupejas pavadīs vairāk vai mazāk skaļa šķendēšanās! Toņkārtā to pārspēs tikai to ļaužu lādēšanās, kuriem piedāvāsiet iekārtoties sēdekļu otrajā rindā, jo tikšana tur ir vēl mokošāka par ielocīšanos priekšējos sēdekļos. Vispirms jāatloka priekšējā sēdekļa atzveltne (sēdeklis tad automātiski pabīdīsies uz priekšu) un pēc tam jāmēģina iebīdīt savu rumpi aizmugurē. Tad jāapsēžas un jāizliekas, ka jūties ērti. Patiesībā tas tā nav – to es pārbaudīju uz savas ādas un sapratu: ja man būtu jāizvēlas doties uz Daugavpili kupejas aizmugurējā sēdeklī vai arī neapkurinātā vilciena vagonā, es nešauboties izvēlētos otro variantu. Ar vienu mēģinājumu man pilnīgi pietika. Taisnību sakot, īsti nesaprotu, kādēļ konstruktori vispār šajā automašīnā paredzējuši otro sēdekļu rindu, labāk būtu to atvēlējuši bagāžai. Daudzmaz komfortabli tur varētu justies vienīgi pirmsskolas vecuma bērni, taču arī viņi droši vien sāktu protestēt drīz vien pēc skolēna apliecības saņemšanas un runāt kaut ko par jauno pilsoņu tiesību pārkāpšanu. Kā jau teicu, šī nav pati praktiskākā mašīna. Pat neraugoties uz to, ka jaunās paaudzes 4. sērijas kupeja ir mazliet garāka par savu priekšgājēju.
Taču patiesībā tas nav svarīgi, jo domas par praktiskām lietām pazūd tajā mirklī, kad esi apsēdies pie stūres un iedarbinājis motoru. Bez sešcilindru benzīna motora auto ir arī neliels elektromotors, kas nodrošina vēl dinamiskāku paātrinājumu, un – kopējā jauda ir 374 zirgspēki. Sajūta, piespiežot gāzes pedāli, ir elpu aizraujoša – ar vienu rūcienu esi garām apdzenamajam kravas automobilim. Par to, kurš būs priekšā visiem pārējiem, startējot pie luksofora, nav pat jautājumu. Tādiem gājieniem efektīvākais (un arī efektīgākais), protams, ir sporta režīms, taču arī komforta režīmā mašīna nezaudē neko no sava spriganuma. Ir pieejami arī ne tik jaudīgi četrcilindru dzinēji ar 258 un 184 zirgspēku jaudu modeļiem "430i Coupe" un "420i Coupe", pavasarī būs arī divi dīzeļi, tomēr, ja jau izvēlēties kaut ko sportisku, tad uz visu banku! Zinu, ka te prasītos kaut ko pateikt par degvielas patēriņu, taču uzreiz atzīstos godīgi – es pat nemēģināju braukt ekonomiskā režīmā, tāpēc man nav ne jausmas, cik šis auto patērētu, ja šoferis pie katras izdevības nespaidītu gāzes pedāli. Specifikācijā kaut kas rakstīts par nepilniem septiņiem litriem, bet kuru gan tas interesē – šis taču ir sporta auto!
Pārsteidzošā kārtā piekare ir samērā mīksta. Galvenais vārds te ir “samērā”. Skaidrs, ka mīksta tā tik sportiskam vāģim nevar būt, taču, sēžoties tāda stila automašīnā, biju rēķinājies ar cietāku braukšanu un to, ka ar sēžamvietu izjutīšu katru ceļa nelīdzenumu. Tik traki nav, un pat pa bruģi un grubuļainu lauku ceļu var pārvietoties bez diskomforta sajūtas. Jā, arī uz dubļaina zemes ceļa auto, pateicoties pilnpiedziņai, jūtas labi un stabili, taču skaidrs, ka tā īstā stihija ir asfalts.
Vadītāja vietā viss ir labi saprotams un pazīstams jau no iepriekšējiem BMW modeļiem. Tas pats digitalizētais instrumentu panelis, pie kura nu jau būšu pieradis, kaut gan sākumā man tas nepatika. Tā pati multimediju sistēma, kurā viss ļoti loģiski izkārtots, tā pati klimatkontroles vadība. Ir pieejams uz priekšējā stikla projicējams displejs ar pašreizējo braukšanas ātrumu un ceļa zīmju informāciju – diezgan noderīgi. Protams, ir atpakaļskata kamera, ar kuru gan Latvijas apstākļos var būt neliela ķibele – braucot pa dubļainu ceļu, kameras actiņa ātri nosmērējas, kas apgrūtina redzamību. Labā ziņa ir tā, ka šādā gadījumā izlīdz panorāmas skata kamera.
Braukšanas drošības un palīdzības sistēmas nu jau ir sasniegušas teju vai pilnību. Par aklās zonas sensoriem un braukšanas joslu ievērošanas asistentu jau sen viss skaidrs, un nekā īpaši jauna te nav, tas pats ar distances ievērošanas sistēmu, taču kopā tas viss ir izveidojies par visīstāko autopilotu. Apmēram desmit kilometrus nobraucu, atstājis automobili pilnīgi savā vaļā – iestatījis braukšanas ātrumu, noņēmis kāju no pedāļiem un atlaidis rokas no stūres. Un viss notiek! Auto stabili turas joslā un pats piebremzē, ja tuvojas priekšā braucošajai mašīnai. Ņemot vērā, ka ar likumu uz Eiropas ceļiem autopilota sistēmas vēl nav atļautas, ik pa laikam instrumentu panelī parādās aicinājumus vadītājam pieskarties stūrei, tā apliecinot, ka arī viņš tomēr piedalās braukšanas procesā, taču patiesībā dators ar visu galā tiek pats. Progress, kas panākts dažu gadu laikā, kopš parādījās pirmās šādas sistēmas, ir ievērības cienīgs.
Kam un par cik?
Kas tad varētu būt šāda automobiļa mērķauditorija? Ņemot vērā jau pieminētos praktiskās dabas mīnusus, tās noteikti nav ģimenes ar bērniem. Ja uzmetam aci cenas zīmei, tad automātiski no potenciālo pircēju loka varam izslēgt arī cilvēkus, kuru mēneša ienākumi rakstāmi ar trim cipariem. Tātad atliek turīgi vecpuiši vai arī kungi, kuri var atļauties vairākas mašīnas. Sev BMW 4. sērijas sporta kupeju, bet sievai un bērniem lielu apvidus auto. Kaut gan nebūtu nekāds brīnums, ja drīz vien sieva sarīkotu nelielu rekvizīciju un kupeju pievāktu sev, bet apvidnieku atstātu vīram. Un diez vai kāds viņai to varētu pārmest...
Mūsu testētais 4 sērijas automobilis bija ļoti sportiskā un bagātīgā komplektācijā, tāpēc cena ir diezgan “kodīga” – ap 80 000 eiro. Taču ne tik jaudīgo četrcilindru versiju iespējams iegādāties mazliet lētāk – par 50–60 000 eiro, skatoties pēc komplektācijas. Protams, arī tas nav lēti, taču kurš gan teicis, ka visām spēļmantiņām jābūt lētām?
FAKTI
BMW "M440i xDrive Coupe"
Dzinējs: sešcilindru benzīna turbomotors
Jauda/griezes moments: 374 ZS/500 Nm
Paātrinājums no 0 līdz 100 km/h: 4,5 sek.
Degvielas patēriņš: ap 7 l/100 km
Cena: ap 80 000 EUR
KONKURENTI
"Mercedes Benz C-Class Coupe"
Tuvākie BMW konkurenti ražo glītas C klases kupejas. Varētu iet pie sirds tiem, kam nepatīk BMW agresīvā radiatora reste. Jaudīgākā versija ir C 63 "AMG S Coupe" ar 510 ZS jaudu (87 000 EUR), taču kaut ko ar 300 un vēl mazliet zirgspēkiem var dabūt arī par nepilniem 60 000 EUR.
"Audi S5 Coupe"
Vēl viena Vācijā tapusi kupeja. Audi liek uzsvaru uz dīzeļdzinējiem ar 347 zirgspēku jaudu. Maksā šis prieks nepilnus 70 000 EUR. Ja gribas kaut ko vairāk, var izvēlēties "Audi RS 5 Coupe" ar 450 “zirgiem” par 84 000 EUR.
"Lexus RC"
Japāņi kupeju parādei piedāvā "Lexus RC" – izteikti sportiska dizaina automobili. Vienkāršākā versija ir RC 300h hibrīds ar 178 ZS par apmēram 50 000 EUR, taču mūs šoreiz interesē ugunīgais RC F ar V8 piecu litru dzinēju un 472 zirgspēkiem. Par cik? 87 000 EUR.