Latvijas noslēpumi: pirmais masu teātra uzvedums "Vaidelote" Esplanādē
foto: Rakstniecības un mūzikas muzeja krājums / Eduards Kraucs
Skats no Aspazijas lugas "Vaidelote" brīvdabas izrādes Esplanādē 1927. gada 31. jūlijā. "Vaidelote" ir viena no populārākajām un vairāk iestudētajām Aspazijas lugām. Tās pirmizrāde notika Rīgas Latviešu biedrības teātrī 1894. gada 14. janvārī, kostīmu skices gatavoja jaunie mākslinieki Janis Rozentāls un Arturs Baumanis, Jāzeps Vītols komponēja arī mūsdienās tik iemīļoto "Mēness starus stīgo", galveno varoņu lomā – latviešu teātra granddāmas Jūlija Skaidrīte un Dace Akmentiņa. Pēc pirmizrādes, kur plūca laurus gan jaunā dzejniece Aspazija, gan viss Rīgas Latviešu biedrības teātra iestudējums, to līdz sezonas slēgšanai izrādīja vēl astoņas reizes, kas tolaik skaitījās neredzēti daudz. Vaidelote turpināja dzīvot gan šajā, gan citos Latvijas teātros, un ar zināmu regularitāti tā tiek izrādīta arī mūsdienās.
Vīru pasaule

Latvijas noslēpumi: pirmais masu teātra uzvedums "Vaidelote" Esplanādē

Signe Šēnfelde

"100 Labi Padomi"

Leģendāra izrāde, pirmais masu teātra uzvedums, 800 dalībnieku, 18 tūkstoši skatītāju un milzīgs režisora honorārs – tā dažos vārdos var raksturot Aspazijas lugas "Vaidelote" brīvdabas iestudējumu 1927. gada 31. jūlijā pašā Rīgas centrā Esplanādē.

1. augustā laikrakstā "Pēdējā Brīdī" Jānis Sudrabkalns aprakstīja notikušo: “Īsti tautas svētki. Pilna Esplanāde publikas, kurā pavisam nav lepnās ziemas sabiedrības, totiesu visi dzīvi klausītāji, kuri ar sevišķu labpatiku uzņem vietas, kur var pasmieties.” Uzvedumu organizēja Latvijas kara invalīdu savienība, par režisoru pieaicinājusi Voldemāru Ābramu, galvenās lomas atveidoja Mirdza Šmidhene un Alise Brehmane, iestudējumā piedalījās 800 Nacionālā, Dailes, provinces teātru un Operas aktieri, vairāku koru koristi, kā arī Vidzemes un smagās artilērijas pulku kareivji. Arī nepieciešamās dekorācijas un kostīmi bija aizlienēti no lielākajiem teātriem.

foto: Rakstniecības un mūzikas muzeja krājums / Leonhards Viržikovskis
Dace Akmentiņa Mirdzas lomā Rīgas Latviešu biedrības teātrī 1894. gadā izrādītajā "Vaidelotē".
Dace Akmentiņa Mirdzas lomā Rīgas Latviešu biedrības teātrī 1894. gadā izrādītajā "Vaidelotē".

Pirms izrādes dalībnieki, pārtapuši savu varoņu tēlos, proti, 14. gadsimta Lietuvas augstmaņos (kuri pārvietojās zirgos), karaspēkā, zemniekos, priesteros un priesterienēs (tās savukārt vestas ar auto) devās gājienā, kura dēļ slēdza satiksmi. Tas, kā liecina dalībnieku atmiņas, gan nevienu nav saērcinājis, tieši otrādi – pilsētnieki ar prieku un patikšanu noskatījušies šajā procesijā.

foto: Rakstniecības un mūzikas muzeja krājums / Eduards Kraucs
"Vaidelotes" brīvdabas uzveduma dalībnieki pēc izrādes. Vidū ar ozola vainagu galvā – viens no koru diriģentiem Jānis Grienfelds. Starp citu, Vaideloti operas libretam izmantojis komponists Jāzeps Mediņš, tās pirmizrāde notika 1927. gada 18. novembrī.
"Vaidelotes" brīvdabas uzveduma dalībnieki pēc izrādes. Vidū ar ozola vainagu galvā – viens no koru diriģentiem Jānis Grienfelds. Starp citu, Vaideloti operas libretam izmantojis komponists Jāzeps Mediņš, tās pirmizrāde notika 1927. gada 18. novembrī.

Arī Esplanādē skatītājiem nav piedāvāta tīra māksla vien, viņi īpaši ierīkotās teltīs varējuši baudīt uzkodas un dzērienus. Izrādē bija klāt arī lugas autore Aspazija ar kungu dzejnieku un tā brīža izglītības ministru Raini, pēc izrādes cienījamā dzejniece saņēma pateicīgo skatītāju no sirds dāvātu rožu klēpi. Savukārt Voldemārs Ābrams kļuva par pirmo latviešu režisoru, kura uzvedumu vienā reizē noskatījās tik daudz skatītāju, un pirmais, kurš saņēmis tik amerikānisku honorāru: apaļos skaitļos – 150 000 rubļu.