Starptautiskajā skolēnu kompetenču novērtēšanas pētījumā piedalīsies 286 Latvijas skolas
foto: Ivars Soikāns / LETA
Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas 2025. gada pamatpētījums (PISA 2025). Pētījuma izlasi Latvijā veido 286 izglītības iestādes.
Sabiedrība

Starptautiskajā skolēnu kompetenču novērtēšanas pētījumā piedalīsies 286 Latvijas skolas

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

0

No 2025. gada 18. marta līdz 12. maijam Latvijā norisināsies nozīmīgākais Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) izglītības pētījums – Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas 2025. gada pamatpētījums (PISA 2025). Pētījuma izlasi Latvijā veido 286 izglītības iestādes.

Starptautiskajā skolēnu kompetenču novērtēšanas pē...

PISA ir viens no nozīmīgākajiem izglītības kvalitātes novērtējumiem pasaulē, kas sniedz iespēju starptautiski salīdzināt piecpadsmitgadīgu skolēnu zināšanas un prasmes. Latvija piedalās šajā novērtējumā jau kopš 2000. gada, un šogad kopā ar vairāk nekā 90 valstīm notiks jau devītais pētījuma cikls. Izmēģinājuma pētījums notika 2024. gada pavasarī. 

Pētījumā aicinātas piedalīties 286 Latvijas izglītības iestādes, kas pētījuma izlasē iekļautas atbilstoši starptautiski apstiprinātai metodoloģijai, nodrošinot pētījuma datu reprezentativitāti. Izvēlētās skolas precīzi atspoguļo Latvijas skolu profilu gan urbanizācijas (pilsēta/lauki), gan skolu tipu (pamatskola/vidusskola/ģimnāzija) ziņā un sniegs pilnīgu ainu par skolēnu prasmēm pētījuma jomās.

PISA 2025 pētījuma galvenā satura joma ir dabaszinātnes, bet līdzās tradicionālajām jomām– lasīšanai un matemātikai – tiks vērtēta arī jauna, inovatīva joma “Mācīšanās digitālajā pasaulē”. OECD uzsver, ka šo datu analīze sniegs vērtīgu informāciju par skolēnu gatavību nākotnes darba tirgum un sabiedrības izaicinājumiem.
Iepriekšējais PISA pētījums, kas notika 2022. gadā, rāda, ka matemātikā un dabaszinātnēs Latvijas skolēnu sniegums ir augstāks, nekā OECD valstīs vidēji. Dabaszinātnēs Latvija ir starp 20 valstīm ar augstāko sniegumu (2022. gadā pētījumā piedalījās 81 valsts). PISA 2022 pētījumā pirmo reizi tika mērīta skolēnu radošā domāšana – te Latvijas skolēnu sniegums ir augstākā snieguma valstu desmitniekā (no 64 valstīm, kas piedalījās radošās domāšanas testā). Turklāt, Latvijā 92% skolēnu sasniedza vismaz pamata līmeni vai augstāku radošajā domāšanā, kas ir otrs lielākais īpatsvars aiz Singapūras (94%).

Pētījumu Latvijā organizē Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes Izglītības pētniecības institūtu (LU IPI).

OECD PISA pētījums sniedz ieguldījumu izglītības politikas pilnveidē un palīdz Latvijai novērtēt un attīstīt izglītības sistēmu atbilstoši starptautiskajām tendencēm. Dalība pētījumā tiek īstenota ar Eiropas Savienības fondu finansiālu atbalstu.