Tallinā digitālās reklāmas kļūst par draudu autovadītājiem - kāda ir situācija Rīgā?
Digitālo reklāmu ekrāni un to spilgtums kļūst par aktuālu diskusiju tēmu daudzās pilsētās. Tallina apsver radikālus ierobežojumus LED reklāmu izvietošanai ielu malās, uzsverot to potenciālo apdraudējumu satiksmes drošībai. Tikmēr Rīga jau preventīvi risina šo jautājumu, pievēršot uzmanību gaismas spilgtuma regulācijai, it īpaši tumšajā sezonā. Rīgas dome portālam Jauns.lv skaidro, vai reklāmas patiesi novērš autovadītāju uzmanību, un kā Latvija risina šo problēmu.
Lai gan Rīga, gan Tallina risina digitālo reklāmu ietekmes jautājumu, Latvijas pieeja ir mērķtiecīgāka un elastīgāka, balstoties uz preventīvu spilgtuma regulēšanu un sadarbību ar reklāmas devējiem. Tallina apsver radikālus aizliegumus, kas būtiski ietekmētu pilsētas vizuālo ainavu un reklāmas nozari.
Rīgā reklāmu spilgtums tiek regulēts
Latvijā jebkuras reklāmas izvietošanu nosaka vairāki normatīvie akti. Īpaši svarīgi ir Ministru kabineta noteikumi, kas skaidri nosaka, ka reklāmas objekti nedrīkst apžilbināt transportlīdzekļu vadītājus un pārsniegt pieļaujamo gaismas spožumu.
Rīgas pašvaldība rīkojas preventīvi, aicinot reklāmas devējus:
- Aprīkot reklāmas objektus ar gaismas spilgtuma regulēšanas iespējām.
- Samazināt spilgtumu tumšajā diennakts laikā un rudens/ziemas periodā.
Lai arī sūdzības par reklāmu spilgtumu Rīgā nav bieži saņemtas, problēma aktualizējas tieši gada tumšajos mēnešos. Gadījumos, kad tiek saņemtas iedzīvotāju sūdzības, pašvaldības speciālisti nekavējoties sazinās ar reklāmas devējiem, kuri līdz šim vienmēr ir bijuši atsaucīgi un samazinājuši spilgtumu.
Rīgas pašvaldība uzskata, ka nesen grozītie normatīvie akti būs efektīvi, taču to ietekme būs skaidri novērtējama tikai pēc šīs ziemas sezonas.
Tallinā iespējami radikāli ierobežojumi
Tikmēr Tallinā diskusijas ir daudz asākas. Pilsēta apsver iespēju aizliegt LED reklāmas ekrānus ceļmalās 12 metru attālumā no ceļa, lai mazinātu satiksmes negadījumu risku. Tallinas transporta departamenta vadītājs Indreks Gailans uzsvēr: "Ikviens ir piedzīvojis situāciju, kad LED ekrāns apgrūtina redzamību pie luksofora, radot bīstamas situācijas."
Reklāmas uzņēmumi, savukārt, iebilst, norādot, ka negadījumu skaita pieaugums korelē ar automašīnu skaita palielināšanos, nevis reklāmām. "D Screens Estonia" vadītājs Mihkels Lukss brīdina, ka jaunie noteikumi varētu iznīcināt 95% no esošajām reklāmas konstrukcijām.
Vienlaikus arhitekti Tallinā norāda uz vizuālās vides ieguvumiem, ja reklāmas tiktu samazinātas. Viņuprāt, publiskajai telpai jābūt brīvai no pārmērīgas komercializācijas.