Pogas varbūt piespieda bērni: ugunsdzēsēji aicina nespēlēties ar "eZvanu"
Pēdējās diennaktīs ugunsdzēsēji saņēmuši vairākus maldinošus izsaukumus ar "eZvana" sistēmas palīdzību. Bet kas tad īsti ir šis zvans un kā to aktivizē?
Kā Jauns.lv skaidro Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Prevencijas un sabiedrības informēšanas nodaļa vecākā inspektore Zemgales reģionā Viktorija Gribuste, "eZvans" ir Eiropas Savienības transportlīdzekļos iebūvēta automātiskā avārijas zvanu sistēma. Tā sniedz iespēju cilvēkam pēc ceļu satiksmes negadījuma operatīvi sazināties ar glābšanas dienestu, neizmantojot tālruni.
""eZvana" sistēmu ir iespējams aktivizēt divos veidos - manuāli, piespiežot automašīnas salonā iebūvēto pogu, un automātiski, notiekot sadursmei. Attiecīgi, šo trīs diennakšu laikā saņemtie 11 maldinošie eZvani tika aktivizēti manuāli. Tad, kad sistēma ir aktivizēta, 112 kontaktu centra dispečers dzird, kas notiek automašīnas salonā, un uzsāk sarunu, tāpēc mēs aicinām iedzīvotājus būt atbildīgiem un, izdzirdot, ka viņi tiek uzrunāti, atsaukties arī tajos gadījumos, kad šī sistēma ir aktivizēta nepamatoti vai nejauši. Gadījumos, kad cilvēks neatsaucas, dispečers pieņem, ka ir noticis smags ceļu satiksmes negadījums un uz notikuma vietu nosūta ugunsdzēsējus glābējus, policistus un mediķus," norāda Gribuste.
Trīs diennaktis = 1️⃣1️⃣ maldinoši eZvani par ceļu satiksmes negadījumiem❗
— VUGD (@ugunsdzeseji) November 25, 2024
☝🏻Esi atbildīgs! Ja sistēmu aktivizē nepamatoti vai nejauši, informē dispečeru. Ja neatbildēsi, tad tiks pieņemts, ka ir noticis smags ceļu satiksmes negadījums un Tev palīgā steigsies VUGD, VP un NMPD. pic.twitter.com/U16ddHUzOT
Viņa atzīst, ka nereti sistēma tiek aktivizēta nejauši vai pat neapzināti, piem., bērns spēlējoties nospiež transportlīdzeklī esošās pogas, "tāpēc mēs aicinām vecākus pārrunāt arī ar saviem bērniem - kad šo pogu drīkst spiest un kad nē."
"eZvana" sistēmai jābūt visās automašīnās, kas ražotas Eiropas Savienības tirgum kopš 2018. gada. Zvans darbojas ar transportlīdzeklī iebūvētas sistēmas starpniecību un tā norisei nav nepieciešams nedz mobilais tālrunis, nedz interneta savienojums. Ja "eZvans" aktivizēts nepamatoti vai nejauši, jāinformē dispečeru, ka palīdzība nav nepieciešama. Aizvadītajās dienās, ierodoties notikuma vietās, nevienā no reizēm netika konstatēta avārija vai transportlīdzeklis, no kura palīdzība tika saukta.
112 kontaktu centra dispečers uzsāk sarunu, lai noskaidrotu, kas ir noticis:
- ja cilvēks atbild, tad, pamatojoties uz saņemto informāciju, dispečers pieņem lēmumu par to, vai un kādi operatīvie dienesti jānosūta uz notikuma vietu;
- ja cilvēks neatbild, tad dispečers pieņem, ka noticis smags ceļu satiksmes negadījums un uz notikuma vietu nosūta ugunsdzēsējus glābējus, policistus un mediķus.