Abonē 2025. gadam ar atlaidēm līdz 57% un saņem garantētas dāvanas 55€ vērtībā!

Abonēt žurnālu
Satiksmes ministrija sniedz komentāru par pretrunīgi vērtēto Ceļa nodevu likumprojektu. "Tas veicinās taisnīgāku pieeju un videi draudzīgāku transportlīdzekļa lietošanu!"
foto: Paula Čukrste/LETA
Satiksmes ministrija norāda, ka pašlaik netiek izskatīti likuma grozījumi vieglajiem transportlīdzekļiem.
Sabiedrība

Satiksmes ministrija sniedz komentāru par pretrunīgi vērtēto Ceļa nodevu likumprojektu. "Tas veicinās taisnīgāku pieeju un videi draudzīgāku transportlīdzekļa lietošanu!"

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Satiksmes ministrija (SM) norāda, ka tautā pretrunīgi vērtētais Ceļu nodevu likuma projekts, kurā autovadītājiem būs jāmaksā par katru kilometru, ko spēkrats nobraucis veicinās taisnīgāku pieeju un videi draudzīgāku transportlīdzekļu lietošanu.

Satiksmes ministrija sniedz komentāru par pretrunī...

Jau ziņots, ka sagatavots ceļu infrastruktūras maksas vai nodevas likums, kas tiks iekasēts nevis par periodu, kā tas ir šobrīd, bet par katru kilometru, ko automašīna nobraukusi atkarībā no tās lieluma, dzinēja ekoloģiskuma un citiem parametriem. Tā "LSM+" raidījuma "Keiss" ēterā pastāstīja Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns. "Mums ir jāievieš princips - kas piesārņo dabu, tas maksā. Tas, kurš vairāk brauc - vairāk piesārņo, tātad vairāk arī maksā," norādīja Vectirāns. 

Satiksmes ministrija pavēstījusi, ka šāda nodeva "veicinās taisnīgāku pieeju un atbildīgāku un videi draudzīgāku tranportlīdzekļu lietošanu". Tāpat SM uzsvērusi, ka ar Ceļu nodevu likuma projekts ir nācis no Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasības dalībvalstīm no 2030. gada ieviest ceļu infrastruktūras nodevu" un "šobrīd netiek plānotas izmaiņas, kas attiektos uz vieglajām automašīnām".

"Ceļu nodevu likuma projekts paredz, ka no 2030.gada tiks ieviesta ceļu infrastruktūras nodeva, kas transportlīdzekļa īpašniekam jāmaksā par valsts autoceļu infrastruktūras izmantošanu atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis un no transportlīdzekļa veida, nodrošinot principa "lietotājs maksā" un "piesārņotājs maksā" piemērošanu, tādējādi aizstājot līdzšinējo autoceļu lietošanas nodevu par laiku (vinjeti)," norāda ministrija.

Saskaņā ar direktīvu ceļu infrastruktūras nodeva sastāv no šādām maksām – infrastruktūras lietošanas maksas,  maksas par satiksmes sastrēgumiem, kā arī maksa par satiksmes radītu gaisa, trokšņa un CO2  emisiju piesārņojumu.

"Šobrīd Latvijā vinjete ir obligāta kravas auto, kas smagākas par 3 tonnām un tā ir jāmaksā neatkarīgi no nobrauktā attāluma. Izmaiņas, ko plāno ieviest no 2030. gada, attieksies uz kravas auto virs 3 tonnām, vienlaikus pašreiz netiek izskatītas izmaiņas, kas attiektos arī uz vieglajām automašīnām. Nodevas likmju aprēķini tiks veikti balstoties uz konkrētiem datiem," skaidro ministrija.

Likuma projektā noteikti ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas pakalpojuma veidi un maksāšanas kārtība, kā arī prasības ceļu infrastruktūras nodevas iekasēšanas pakalpojuma sniedzējam. Tāpat normatīvā noteikti ceļu infrastruktūras nodevas aprēķināšanas kritēriji, kārtība un apmērs, kā arī ceļu infrastruktūras nodevas iekasēšanas un administrēšanas kārtība.