“Te ir pavērsieni, kuri nebūtu pieļaujami” Arnim Blodonam ir ko teikt par jauno kārtību ar OCTA
Ar likuma grozījumiem, kas skar OCTA, ir sadusmoti ļoti daudzi no tiem, kuriem ir tiesības vadīt transportlīdzekli un kuriem tāds pieder. Īpaši daudz sakāmā par nosacījumu, kas paredz apdrošināt transportu, neatkarīgi no tā, vai tas tiek lietots, ir motociklistiem.
Saeima šā gada 14. novembrī pieņēma, un Valsts prezidents izsludināja grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības OCTA likumā, kas paredz vairākas būtiskas izmaiņas, piemēram, to, ka OCTA polise turpmāk obligāti būs jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, ja vien nav pārtraukta to reģistrācija uz laiku.
Līdz šim spēkā esošais normatīvais regulējums paredzēja, ka transportlīdzeklim, ja tas netika izmantots ceļu satiksmē, un vienlaikus nebija pārtraukta tā reģistrācija, OCTA polises iegāde nebija obligāta.
turpmāk OCTA polise būs jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem neatkarīgi no tā, vai transportlīdzeklis piedalās ceļu satiksmē, ja vien uz laiku nav pārtraukta tā reģistrācija valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā.
Vai tiešām sodīt varēs visus?
Savas dusmas par jaunajiem noteikumiem sociālajos tīklos pauž daudzi, lielākoties minot situāciju ar motocikliem, kurus rudens, ziemas mēnešos parasti neekspluatē.
Par izmaiņām likumā sakāmais ir arī Latvijas Motoklubu Asociācijas pārstāvim, sekretāram Arnim Blodonam: “Paužu pārliecību, ka normāla prakse ir tā, ka OCTA ir nepieciešama transportlīdzeklim atrodoties uz ceļu, bezceļu seguma, kur tas var nodarīt kaitējumu trešajai personai. Pilnīgi nepieņemami būtu sodīt par transportu, kurš gan ir uzskaitē – piemēram, motocikli ziemas sezonā –, bet glabājās telpās un novietnēs vai privātās teritorijās.”
Blodons norāda, ka šādā gadījumā piespiedu apdrošināšana varētu tikt uztverta kā nevainīguma prezumpcijas pārkāpums jau apriori piespiežot privātām struktūrām maksāt naudu. Šāds pavērsiens, viņaprāt, nebūtu pieļaujams.
Blodons arī norāda, ka, lai arī grozījumu teksts ir interpretējams visādi, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins apliecinājis – likums attiektos tikai uz to transportu, kurš atrodas uz koplietošanas ceļu un neceļu infrastruktūras un ir uzskaitē CSDD. Garāžās un glabātuvēs novietotos neviens neaiztikšot un nesodīšot.
Grozījumi spēkā stāsies jau decembrī
Līdz šim spēkā esošais normatīvais regulējums paredzēja, ka transportlīdzeklim, ja tas netika izmantots ceļu satiksmē, un vienlaikus nebija pārtraukta tā reģistrācija, OCTA polises iegāde nebija obligāta.
Saeimas pieņemtie grozījumi likumā paredz, ka turpmāk OCTA polise būs jāiegādājas visiem transportlīdzekļiem, neatkarīgi no tā vai transportlīdzeklis piedalās ceļu satiksmē, ja vien uz laiku nav pārtraukta tā reģistrācija valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā.
Minētie grozījumi veikti saskaņā ar Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasībām, un tie paplašina cietušo personu aizsardzību.
"Tādējādi arī transportlīdzekļa īpašniekam samazinās risks, ka ar tā īpašumā vai valdījumā esošo neapdrošināto spēkratu apzināti vai netīši tiks nodarīti zaudējumi citas personas mantai vai veselībai, par kuru regresa kārtībā nāksies maksāt no savas kabatas," stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs, piebilstot, ka šāda kārtība jau darbojas dažās kaimiņvalstīs, piemēram, Igaunijā. Šīs direktīvas prasība būs jāievēro arī pārējām ES dalībvalstīm, kas to vēl nav ieviesušas. Jaunie likuma grozījumi stāsies spēkā šī gada 10. decembrī.