
Vairs nekādas politiskās reklāmas! "Meta" platformās Eiropas Savienībā tās pazudīs no oktobra

ASV tehnoloģiju uzņēmums "Meta" savās pārvaldītajās platformās "Facebook" un "Instagram" no oktobra Eiropas Savienībā (ES) aizliegs politisko reklāmu, jo bloka noteikumi neesot izpildāmi. ES cenšas iegrožot lielo tehnoloģiju kompāniju patvaļu, pret ko "Meta" ar ASV prezidenta Donalda Trampa administrācijas atbalstu iebilst.
"Tas ir grūts lēmums. Esam to pieņēmuši, reaģējot uz ES gaidāmo regulu par politiskās reklāmas pārredzamību un mērķorientēšanu (TTPA)," paziņoja "Meta".
Tādējādi no oktobra ES teritorijā "Meta" platformās vairs netiks atļauta politiskā, vēlēšanu un sociālā reklāma, jo ES jaunie noteikumi neesot izpildāmi, paskaidroja kompānija.
"Diemžēl TTPA ievieš būtiskus papildu pienākumus mūsu procesiem un sistēmām, kas nepanesami sarežģī un rada juridisku neskaidrību reklāmdevējiem un platformām, kas strādā ES," norādīja "Meta".
ES uzstāj, ka noteikumi politiskajai reklāmai pieņemti, lai palielinātu tiešsaistes reklāmas pārredzamību pēc "Facebook" un "Cambridge Analytica" skandāla 2018.gadā.
Tolaik atklājās, ka konsultāciju kompānija "Cambridge Analytica" nelikumīgi piekļuvusi miljoniem "Facebook" lietotāju personas datiem mērķtiecīgas politiskās reklāmas vajadzībām, jo īpaši 2016.gada ASV vēlēšanās un referendumā par Lielbritānijas izstāšanos no ES.
Izmaiņas ietekmēs "Meta" lielākās platformas "Facebook" un "Instagram", kā arī "WhatsApp", kas lielākoties ir bez reklāmām, taču jūnijā tika paziņots, ka dažās lietotnes daļās ieviesīs jaunas reklāmas funkcijas.
"Meta" piebilda, ka tā "nav vienīgais uzņēmums, kas ir spiests nonākt šādā situācijā".
Arī "Google" pagājušajā gadā paziņoja, ka no 2025.gada oktobra ES teritorijā aizliegs politisko reklāmu "ievērojamu jaunu darbības problēmu un juridiskās nenoteiktības" dēļ.
"Meta" vadītājs Marks Zakerbergs jau iepriekš kritizējis Eiropas noteikumus. Janvārī viņš vainoja Briseli cenzūrā un pielīdzināja ES naudas sodus muitas tarifiem uzņēmumam.
Pēdējais strīds starp "Meta" un ES ir par uzņēmuma sistēmu "maksā vai piekrīti", kas lietotājiem liek piekrist personas datu ievākšanas vai izmantot maksas pakalpojumu.
Aprīlī ES noteica 200 miljonu eiro sodu, jo secināja, ka "Meta" platformās "Facebook" un "Instagram" pārkāpti personas datu izmantošanas noteikumi.
Kompānijai draud ikdienas soda nauda, ja tā neveiks atbilstošas izmaiņas. Brisele pagaidām nav izlēmusi, vai "Metas" veiktās izmaiņas ir pietiekamas, lai izvairītos no turpmākiem sodiem.
Pret "Facebook" un "Instagram" sākta izmeklēšana arī par ES Digitālo pakalpojumu akta noteikumu iespējamu pārkāpumu.