Cimdara spļāviens sejā jeb - kas patiesībā notiek vēlēšanu iecirkņos
Nejauši sanāca noskatīties 26.maija LTV "Panorāma" raidījumu, kur Cimdars, atbildot uz jautājumu, kas tad atkal bija vainas balsu skaitīšanas programmatūrā, pašapzinīgi izmeta, ka programmai nebija nekādas vainas, bet cilvēkiem vajadzēja rūpīgāk gatavoties ar to strādāt, tad problēmu nebūtu (paši vainīgi, paši idioti).
Kā ilggadēja iecirkņa vēlēšanu komisijas darbiniece es paliku ar tādu rūgtuma sajūtu. Šī programma tiek mainīta katru reizi, kad ir kāds tautas balsojums (Saeima, pašvaldības, Eiropas parlaments utt.) un katru gadu cilvēku, kas ar to strādās, apmācībām tiek veltītas pāris stundas.
Protams, es piekrītu, ka dators dara tikai to, ko tam liek cilvēks.. taču arī programmatūra ir cilvēku radīts produkts, un ar katru gadu man šķiet, ka šo programmu (pirms to nodod ekspluatācijā) netestē cilvēki, kas reāli ar to strādās.
Šogad mēs gaidījām četras stundas, kamēr Rīgas vēlēšanu komisijā mūsu iecirkņa atbilstošais reģions apstiprinās, ka elektroniski iesniegtā dokumentācija ir pareiza, ka varam doties uz nodot visu klātienē Rīgas domē. Četras stundas. Citi iecirkņi gaidīja piecas stundas, citi mazāk, citi vairāk. Kāds cits iecirkņa vadītāju ar 20 gadu pieredzi teicās, ka kaut kādu tādu redzot pirmo reizi.
Es atzīstu, manā protokolā bija kļūdas, iespējams, ja uzmanīgāk pārskatītu, tad nebūtu vispār. Tomēr tās nebija būtiskas kļūdas, drīzāk nelielas, piecu-desmit minūšu laikā izlabojamas (tā tas arī beigās bija). Un pat tās nebūtu radušās, ja obligātie lauki būtu definēti kā obligātie (kas parasti nozīmē to, ka nevar darīt turpmākās darbībās, ja obligātie lauki nav aizpildīti) un tur, kur dati nav jāievada, nav arī piedāvāta šāda iespēja. Loģiski. Jebkurai programmai ir jābūt intuitīvai, lai var izdomāt; jo lielākoties tiešām var izdomāt.
Pirmo ziņu, ka ir kļūdas, saņēmām pēc aptuveni divām stundām, ka bijām nosūtījuši to, kas atbilstoši instrukcijai, bija jānosūta. Lai gan mācībās tika teikts, ka, kā allaž, visas elektroniskās dokumentācijas apstiprināšana būs aptuveni desmit minūtes.
Ja kāds domā, ka par darbu iecirknī (pirms tam ir sagatavošanās darbi, apmācības, dežūras iepriekšējā balsojuma laikā, pēc tam īstās balsošanas diena no 7.00 līdz 20.00 vai 22.00 un tad skaitīšana, pārbaudīšana, saiņošana utt.) maksā tā brangi, tad lai padomā vēlreiz; domāju, ka lielā mērā šo darbu dara entuziasti, kam ir pilsoniskā atbildība; ne jau naudā ir tā sāls, vismaz man ne. Līdz šim man ir bijis patiess gods būt klāt šādā valstiskā procesā, esmu bijusi pateicīga, ka man ir bijusi šāda iespēja.
Iecirkņa vēlēšanu komisijas darbinieki apkalpo klientus (vēlētājus), pacietīgi uzklausa viņu emocijas (piemēram, visu mūžu atcerēšos, kā savulaik māte pārdzīvoja, ieraugot sava ilgāku laiku mirušā bērna vārdu balsotāju sarakstā, tas nebija izņemts ārā), viedokļus utt., pacietīgi uzklausa augstāk stāvošo viedokļus, emocijas un tad skaita balsis.. plusiņus un mīnusiņus... manuāls darbs, starp citu, jo pat tad, ja visus biļetenus saskenē, katru no tiem ir jāizskata un jāpārliecinās, ka programma vēlētāja gribu ir sapratusi pareizi. Dators iecirknī ir viens, vismaz mums. Tātad faktiski pie datora sēž viens cilvēks, kuram blakus sēž vēl kāds, kas diktē.. pārējie skatās uz otra ekrāna, lai process būtu caurskatāms.. es negribu teikt, ka pēc tam acis tā nežēlīgi sāp. Un pēc tam vēl jābūt cilvēkiem, kas vēlreiz šo visu pārbauda, vai tie pirmējie ir visu ir korekti uzskaitījuši.
Tātad cilvēkiem, kas strādā iecirknī (a) jābūt ar attīstītu loģisko domāšanu un lielisku atmiņu, jo jāsaprot visas "skaidrā" valodā sarakstītās instrukcijas, jāzina un jāievēro likums utt., (b) ar attīstītu t.s. "people skills", lai nodrošinātu pozitīvu klientu-vēlētāju apkalpošanu, (c) tehnoloģiski advancētiem - katru reizi pāris stundu laikā jāsaprot, kā lietot jauno programmatūru, jāsaslēdz dators, skeneris, drukas iekārtas utt., (d) ar labām organizatora prasmēm, stresa noturīgam, ļoti precīzam, jo vēlēšanu aploksnes ir svētā govs, visiem cipariem jāsakrīt. Darba tirgū šādi darbinieki maksā dārgi. Reizēm pat ar uguni nesameklēsi.
Manuprāt, Cimdars ir lielu atvainošanos parādā visiem iecirkņu vēlēšanu komisiju darbiniekiem, un CVK nopietni jādomā, kā novērst to "pudeles kaklu", kas bija izveidojies šogad Rīgā (man ir grūti spriest par citiem reģioniem) un jādomā arī par datu drošību. Varbūt pārmaiņas pēc kā testerus jāpiesaista cilvēkus, kas gadu no gada ar šo nodarbojas un ir tā saucamie front line officers.
Savukārt, ja “pudeles kakls” pārbaudēm izveidojās zemās vēlētāju aktivitātes dēļ (iecirkņi ātri tika galā ar skaitīšanu), tad pietiktu ar vienkāršu e-pastu visiem iecirkņiem informējot, ka ir izveidojusies šāda situācija un ka lūdzam paciesties, aicinām uz sapratni utt.
Piebildīšu – es esmu par rūpīgu pieeju, par precizitāti, par darbu atbilstoši likumam un instrukcijām un pēc iespējas visa kā elektronizēšanu, bet es esmu pret nesakārtotību, acīmredzamu neintuitīvu programmatūru, pret to, ka darbiniekus, kas izdara lauvas tiesu darba, publiski nevis aizstāv, bet “pagrūž zem riteņiem”.