Dīvaini līgumi ar "Rīgas satiksmi" dažiem domniekiem ļauj tikt pie prāvām summām
Valsts kontrole savā atzinumā norāda uz kopumā vienpadsmit pērn noslēgtiem uzņēmuma līgumiem par gandrīz 156 tūkstošiem eiro. Taču būtiskākais ir tas, ka revidentiem tā arī nav izdevies gūt pārliecību, ka vairākos līgumos paredzētie darbi patiešām būtu veikti. (Attēlā: Rīgas mērs un "Satiksmes" šefs Leons Bemhens.)
Sabiedrība
2014. gada 15. jūnijs, 21:58

Dīvaini līgumi ar "Rīgas satiksmi" dažiem domniekiem ļauj tikt pie prāvām summām

Jauns.lv

Rīgas sabiedriskā transporta uzņēmums "Rīgas satiksme" slēdzis apšaubāmus līgumus ar galvaspilsētā valdošās koalīcijas partiju - "Saskaņas centrs" un "Gods kalpot Rīgai" - deputātiem, atlīdzībā paredzot visai dāsnas summas, svētdien ziņoja Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums "de facto".

Tajā vēstīja, ka daudzi deputāti pēc aizvadītajām pašvaldību vēlēšanām bija spiesti izvēlēties - kļūt par deputātu vai saglabāt vadošu amatu pašvaldībai piederošā uzņēmumā. "Rīgas satiksmes" valdi atstāja Rīgā ievēlētie deputāti, atbrīvojot vietu citiem politiķiem. Tomēr vismaz divi no atbrīvotajiem valdes locekļiem atalgojumu "Rīgas satiksmē" turpinājuši saņemt citā statusā. Tie ir "Gods kalpot Rīgai" valdes loceklis, Rīgas domes deputāts Andris Bērziņš un "Saskaņas centra" politiķis Nikolajs Zaharovs.

Andris Bērziņš no intervijas "de facto" atteicās. Telefonsarunā uz jautājumu, ko viņš izpētījis kā "Rīgas satiksmes" konsultants darba tirgus tendenču un attīstības jautājumos un kādi tad ir viņa galvenie secinājumi, Bērziņš atbild: "Galvenie secinājumi ir tādi, ka sabiedrisko transportu ļoti daudz arī izmanto Rīgas viesi un iedzīvotāji, un tā jau ir priekšrocība. Un tas, ka ir bijuši daudz veiksmīgu tramvaju iepirkumi, es uzskatu, un šīs līnijas, kas ir attīstītas, un šie remontdarbi un investīcijas, kas veiktas. Un tie jau ir tie redzamākie rādītāji."

Bērziņa deklarācija liecina, ka līgums ar "Rīgas satiksmi" pērn viņam ļāvis tikt pie vairāk nekā deviņiem tūkstošiem eiro. Bet Zaharovs pēc atbrīvošanas no valdes locekļa amata, pērn sniedzis konsultācijas par aptuveni 20 tūkstošiem eiro. Viņam jāizvērtē alternatīvās degvielas ieviešana "Rīgas satiksmē".

Savukārt "Rīgas satiksmes" valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens, pēc "de facto" vēstītā, uz jautājumu, kāds ir šī bijušā valdes locekļa pienesums atbildējis: "Pirmkārt, tās ir tādas lietas, kur jāsavāc informācija un jāgūst kaut kāda skaidrība par to, kas vispār tas ir un kādā veidā to var izmantot sabiedriskajā transportā. (..) Prognoze, ka elektroenerģija ir viena no plašāk izmantojamām enerģijas veidiem."

Tāpat raidījumā norādīja, ka Zaharovs partijai "Saskaņa" kopumā ziedojis vairāk nekā piecdesmit sešus tūkstošus eiro. Pēc "de facto" rīcībā esošās informācijas, "Rīgas satiksme" slēgusi uzņēmuma līgumu arī ar Rīgas domes "Saskaņas centra" frakcijas referenti Tatjanu Sergejevu Zusko. Viņa iepriekšējos gadus ziedojusi attiecīgajai partijai gandrīz astoņus tūkstošos eiro, savukārt darba pienākumus uzņēmumā viņa neatklāja.

"Valsts kontrole savā atzinumā norāda uz kopumā vienpadsmit pērn noslēgtiem uzņēmuma līgumiem par gandrīz 156 tūkstošiem eiro. Taču būtiskākais ir tas, ka revidentiem tā arī nav izdevies gūt pārliecību, ka vairākos līgumos paredzētie darbi patiešām būtu veikti. Atskaites bijušas vispārīgas, bet konkrētu darbu uzskaitījums izpalicis," piebilda radījumā.

Tāpat tajā minēja, ka Valsts kontrole apšauba arī lietderību maksājumiem, ko "Rīgas satiksme" veikusi biedrībai "Arodbiedrību koordinācijas centrs. Uzņēmums tai pērn pārskaitījis 1,2 miljonus eiro - daļa šo līdzekļu tālāk nonāk arodbiedrībā LABA. Abu struktūru vadībā ir vēl viens Rīgas domes "Saskaņas centra" frakcijas deputāts – Raimonds Gailis. Turklāt aizvadītajā gadā "Rīgas satiksme" un biedrība vienojusies par vairāk līdzekļu piešķiršanu - tagad to apmērs ir līdzvērtīgs nevis diviem, bet trim procentiem no summas, kas katru mēnesi tiek izmaksāta atalgojumā uzņēmuma darbiniekiem.

Bemhens sacīja, ka tas saistīts ar dažādu programmu pievienošanu – "rehabilitācijas programmas, bērnu vasaras nometnes, veselības aprūpe un profilaksi, kas tika samazināta darbiniekiem, neveicot veselības apdrošināšanu."

"Tiesa gan – Bemhena nosauktajiem mērķiem tērēta aptuveni ceturtā daļa no visa maksājuma, vismaz tā liecina Valsts kontroles ziņojumā pieejamā atskaite par izlietotās naudas sadalījumu. Pārējā nauda aizgājusi baseinu un ledus haļļu nomai, sporta pasākumiem un inventāram, tenisa kortu un sporta zāļu apsaimniekotājiem, treneriem, arī pabalstiem, ekskursijām un citiem izdevumiem. Par darbu arodorganizāciju vadībā saskaņietis Gailis pērn saņēmis vairāk nekā 18 tūkstošus eiro. "Arodbiedrību koordinācijas centrā" pieticība nav gaumē. Tās līderu rīcībā ir divi pilnīgi jauni "Volkswagen" markas automobiļi – "Touareg" džips un "Passat". Tēriņi par transportam - gandrīz 28 tūkstoši eiro gadā," klāstīja "de facto".

Pats Gulbis gan noliedzis, ka šie tēriņi būtu pārāk lieli. "Viennozīmīgi viņi nav uzpūsti, jo tā ir mūsu galvenā funkcija – tikties ar cilvēkiem, skaidrot, stāstīt, ko viņi iegūst no dalības arodbiedrības, tas ir mūsu galvenais mērķis – būt kustīgiem, mobiliem," viņš teica.

"Lai arī Valsts kontrole aicina "Rīgas satiksmi" izvērtēt, vai tai patiešām vajadzīgs sadarboties ar "Arodbiedrību koordinācijas centru", ne uzņēmuma, ne biedrības, ne Rīgas domes vadība šobrīd tēriņu lietderību neapšauba. Daļu no līdzekļiem, ko "Arodbiedrību koordinācijas centrs" saņem no "Rīgas satiksmes", tas tālāk pārskaita arodbiedrībai LABA. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) iepriekš atklājis, ka nauda tūlīt tiek pārskaitīta uz citu firmu kontiem, nevis izlietota arodbiedrības mērķu īstenošanai. Šie fakti nosūtīti pārbaudei Valsts ieņēmumu dienestam. Savukārt KNAB izmeklē kriminālprocesu par iespējamo kukuļņemšanu, kur atlīdzība par labvēlīgo lēmumu bija jāiemaksā arodbiedrības kontos," vēstīja raidījumā.

"Rīgas satiksme" nodrošina Rīgā pasažieru pārvadājumus ar autobusiem, tramvajiem un trolejbusiem. Uzņēmuma vienīgais īpašnieks ir Rīgas dome.

BNS, Foto: Ieva Čīka/LETA