
Uzsākta biļešu tirdzniecība uz šī gada spilgtāko “Homo Novus” izrādi - “Mātes. Dziesma kara laikā”

Starptautiskais jaunā teātra festivāls “Homo Novus” šogad norisināsies no 3. līdz 13. septembrim, un ir uzsākta biļešu tirdzniecība uz festivāla spilgtāko notikumu – starptautisku atzinību guvušo Martas Gornickas izrādi “Mātes. Dziesma kara laikā”.* Izrāde būs skatāma tikai vienu reizi – 11. septembrī Rīgas Kinostudijā.
Poļu režisores izrāde ir emocionāli pielādēts un pārliecinošs vēstījums par kara ietekmi uz cilvēku. Tās centrā ir koris, kas atklāj aizsardzības mehānismus, kuri mūsos aktivizējas kara laikā. Tie kļūst par spēcīgu instrumentu, kas palīdz atgūt valodu un atmiņu, pārvēršot sieviešu kolektīvo balsi nevis upuru, bet varoņu un pretošanās dziesmā.
“Laikā, kad Ukrainas zeme mirkst asarās, mums ir vajadzīgs teātra transformējošais spēks. Spēja runāt arī par visbriesmīgāko. Mums ir vajadzīgs koris – kopienas spēcināšanas un dziedināšanas prakse,” saka izrādes režisore. “Šī izrāde ir par sievietēm un karu. Par aizsardzības mehānismiem un atbildību. Par mūsu reakciju uz karu Eiropā. Par kara laika vardarbības rituāliem pret sievietēm un civiliedzīvotājiem, kas nemainās.”
Izrādē piedalās vairāk nekā divdesmit karu piedzīvojušas dažāda vecuma sievietes – vardarbības un bombardēšanu liecinieces. Viņas izmanto savu balsi, lai izdziedātu vārdos neizsakāmo, aizstāvētu savas kultūras saknes un stāstītu personiskus stāstus par kara ietekmi uz viņu dzīvi. Sieviešu kopīgā dziedāšana kļūst par apsūdzību, lūgumu un nepiekāpīgu brīdinājumu mums visiem – Eiropā un pasaulē.
Izrāde guvusi augstu novērtējumu starptautiskajā teātra festivālā Aviņonā, Francijā. Tā ir saviļņojusi un vienlaikus mulsinājusi skatītājus Maksima Gorkija teātrī Vācijā, kā arī daudzviet citur Eiropā.
Poļu teātra režisore Marta Gornicka ir ilgstoši darbojusies Berlīnes Maksima Gorkija teātrī un ir Politiskās balss institūta dibinātāja. Viņa ir radījusi unikālu kora teātra formu, kurā balsis un ķermeņi – gan individuāli, gan kolektīvi – kļūst par politiskiem instrumentiem. Gornicka veido skatuvi kā vietu, kur sastapties konfliktiem un notikt izlīgumam, kur dažādu kopienu pārstāvji var paust savu viedokli un apzināties kopīgo cilvēcību.