Transporta eksperts: "Rīdzinieka kartes ir izgāzies projekts par nodokļu maksātāju naudu"
Lēmums no šī gada 1.februāra paaugstināt biļešu cenas sabiedriskajā transportā Rīgā līdz 1,15 eiro ir vērtējams kā saprātīgs, jo citas izvēles pašreizējā situācijā nebija, ņemot vērā Rīgas domes piekopto dāsno dotāciju sistēmu, saka transporta nozares eksperts Tālis Linkaits.
Viņš gan norāda, ka ir ļoti žēl, ka labi domātais "Rīdzinieka kartes" plāns ir izgāzies un nodokļu maksātāju nauda lieki tērēta projektam, kas nav bijis pārdomāts jau no paša sākuma. Vienlaikus eksperts uzsver, ka biļešu cenai ir jābūt atbilstošai pašizmaksai. Cits jautājums esot par Rīgas domes (RD) dotāciju un atlaižu politiku. RD budžets nav spējis ilgtermiņā uzturēt dotāciju apjomu tādā mērā, lai atbalstītu visas iedzīvotāju grupas. Devīgums tiek maksāts uz visu rīdzinieku rēķina. Tāpat netiekot investēts infrastruktūras un transporta projektos, bet gan līdzekļi izdalīti bezmaksas braucieniem un vērienīgām, līdz pat 50% atlaidēm. Šāda politika neesot īsti pārdomāta.
Linkaits arī uzsver, ka 1,15 eiro biļešu cena ir pilnībā samērojama ar cenām kaimiņvalstu pilsētās - Tallinā brauciena cena esot 1,60 eiro, bet Viļņā - viens eiro. Lai arī iedzīvotājiem tas ir nepatīkams lēmums, tomēr tas neesot nopietni - sabiedriskajā transportā braukt par 60 eiro centiem vienā no lielākajām galvaspilsētām reģionā. Citas izvēles arī Rīgas domei šajā situācija nebija, secina Linkaits.
Ņemot vērā, ka valdība tā arī nav piekritusi sadarboties ar Rīgas domi pilsētas sabiedriskā transporta finansēšanā, kā arī to, ka ir traucēts piemērot atšķirīgus apmaksas noteikumus rīdziniekiem un nerīdziniekiem, no šī gada 1.februāra stāsies spēkā jaunas biļešu cenas Rīgas sabiedriskajā transportā, informēja Rīgas domē.
Pēc "Rīgas satiksmes" izmaksu aprēķiniem, jaunā pilnās biļetes cena Rīgas sabiedriskajā transportā no februāra būs 1,15 eiro. Tas nozīmē, ka ikvienam cilvēkam, kurš neietilpst kādā no pasažieru kategorijām, kam dome noteikusi atlaides - neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas - biļete maksās 1,15 eiro.
Domē skaidro, ka no 1.februāra viena brauciena cena pilsētas sabiedriskajā transportā tiks pielīdzināta uzņēmuma "Rīgas satiksme" pašlaik aprēķinātai viena pasažiera pārvadājuma pašizmaksai.
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem uzņēmums "Rīgas satiksme", ņemot vērā gan prognozēto pārvadājamo pasažieru skaitu, gan dažādu resursu cenu izmaiņas - degvielas, elektrības cenu kritums un citi, - ir pārrēķinājis viena pasažiera pārvadāšanas pašizmaksu sabiedriskajā transportā 2015.gadam. Tagad tā ir 1,175 eiro - zemāka par līdzšinējo 1,20 eiro līmeni. Jaunās braukšanas maksas (tarifa) aprēķins ir saņemts Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijā.
Jaunās biļetes cenas Rīgas sabiedriskajā transportā - 1,15 eiro - pašizmaksas lielāko daļu veidojot atalgojums uzņēmuma darbiniekiem kopā ar sociālo nodokli. Savukārt degvielas izmaksas, kas aprēķinātas pēc samazinātajām degvielas cenām 2014.gada nogalē, vienas biļetes pašizmaksā pēc "Rīgas satiksmes" pārstāvju aplēsēm ir 0,08 eiro jeb 6%.
Bemhens skaidroja, ka tieši dīzeļdegvielas cenas samazinājums kopumā ir mazāks - par 12%, kamēr vidēji degvielas cena mazumtirdzniecības tirgū ir kritusies pat par trešdaļu. "Rīgas satiksme" autobusiem iepērk dīzeļdegvielu par vairumtirdzniecības cenām.
Nākamo lielāko daļu viena brauciena pašizmaksā veidojot amortizācijas izmaksas - 0,20 eiro jeb 17%. Izmaksas par rezerves daļām veidojot 13% jeb 0,15 eiro, tādas pašas izmaksas - 0,15 eiro - veidojot tādi izdevumi kā apdrošināšana, valsts nodevas un nodokļi, ēku un teritoriju uzturēšanas izmaksas.
5% no pašizmaksas jeb 0,05 eiro veidojot elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšana un apkalpošana, 4% jeb 0,05 eiro veidojot procenti par aizdevumiem, bet 3% no pašizmaksas jeb 0,04 eiro veidojot elektroenerģijas izmaksas. Arī informācijas sistēmu uzturēšanas un apkalpošanas izmaksas pēc "Rīgas satiksmes" pārstāvju aplēsēm veido 3% jeb 0,04 eiro no pašizmaksas. Kopumā viena brauciena pašizmaksa ir aptuveni 1,18 eiro, ieskaitot 12% pievienotās vērtības nodokli. Šī pašizmaksa ir par 0,02 eiro mazāka, nekā tika aprēķināts iepriekš.
Rīgas dome skaidro, ka "turpinot sociāli atbildīgu politiku", Rīgā tiks saglabātās visas esošās atlaides un brīvbiļetes, bet daudzām plašām grupām tiks noteiktas jaunas atlaides, saglabājot viņiem esošās biļešu cenas.
Nestrādājošie pensionāri, skolēni, visu grupu invalīdi arī turpmāk Rīgas sabiedrisko transportu varēs izmantot bez maksas. Skolotājiem, pilna laika studentiem, daudzbērnu ģimenēm un citu pasažieru kategorijām, kurām ir tiesības saņemt atlaides, braukšanas maksa nemainīsies un paliks 2014.gada līmenī. Strādājošie pensionāri arī saņems braukšanas maksas atlaidi, kas ļaus viņiem saglabāt līdzšinējo viena brauciena cenu - 0,60 eiro.
Tiks piešķirta jauna atlaide nepilna laika studentiem, kas turpmāk saņems tādu pašu atlaidi kā pilna laika studenti, proti, par vienu braucienu maksās 0,30 eiro.
LETA, Foto: Lita Krone/LETA