1dienas
19stundas
27minūtes
40sekundes

Abonē 2025. gadam ar atlaidēm līdz 57% un saņem garantētas dāvanas 55€ vērtībā!

Abonēt žurnālu
No septembra jauna skolēnu vērtēšanas sistēma. Eksperte stāsta par to, kas mainīsies
foto: LETA
No 1. septembra vispārizglītojošajās skolās gaidāma jauna skolēnu vērtēšanas sistēma.
Sabiedrība

No septembra jauna skolēnu vērtēšanas sistēma. Eksperte stāsta par to, kas mainīsies

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Jaunais mācību gads ir sācies ar dažādām pārmaiņām, to vidū ir izmaiņas vērtēšanas sistēmā, un pedagogos, skolēnos un viņu vecākos tās jau raisījušas ne vienu vien jautājumu. Lai gan sākotnēji pārmaiņas rada daudz neskaidrību, patiesībā tās paredzētas, lai pilnveidotu izpratni par vērtēšanu un fiksētu katra skolēna sniegumu un progresu mācību procesa laikā. Raugoties ilgtermiņā, jāuzsver, ka būtiskākās izmaiņas ir tieši pamatskolā un vidusskolā un tās sniedz virkni ieguvumu skolēniem: padziļināta atgriezeniskā saite, vienota vērtēšanas sistēma visās skolās, vairs nebūs negaidītu pārbaudes darbu. Raugoties no pedagoga viedokļa, jāatzīst, ka izmaiņas papildus noslogos, tāpēc būtu vērtīgi savstarpēji sadarboties, dalīties ar informāciju un izmantot mūsdienīgus mācību līdzekļus, kuros jau ir iekļauti pārbaudes darbu paraugi un snieguma līmeņu apraksti.

No septembra jauna skolēnu vērtēšanas sistēma. Eks...

Vēstures un sociālo zinību skolotāja, izdevniecības "Skolas Vārds” mācību līdzekļu autore Annija Bergmane norāda, ka daudzviet ir izskanējusi doma, ka vērtēšanas sistēmas izmaiņu mērķis ir fiksēt katra skolēna sniegumu, tāpēc pamatoti ir jautājumi, kā tad ir bijis līdz šim un kāpēc ir nepieciešamas pārmaiņas. Līdzšinējā vērtēšanas sistēmā daudz kas bija atkarīgs tieši no pedagoga un skolas kopējās politikas: pedagogi reizi nedēļā vai mēnesī izlika formatīvo vērtējumu, ko nereti ietekmēja ne vien skolēna zināšanas, bet arī, piemēram, uzvedība stundās, nodarbību apmeklējums u. tml. Līdz šim skolās ierasta prakse varēja būt negaidīti pārbaudes darbi mācību stundas laikā vai pedagogu pašu noteikts augstākais iegūstamais vērtējums par kādu darbu. Raugoties no skolēna pozīcijas, jāuzsver, ka pārmaiņas noteikti nāks par labu: jau iepriekš būs zināms, kad plānoti pārbaudes darbi, tāpēc tiem varēs labāk sagatavoties, turklāt visi skolēni tiks vērtēti vienlīdzīgi.

Visas skolas izmanto vienotu pieeju atzīmes jeb vērtējuma noteikšanā

Jaunajā vērtēšanas sistēmā paredzēta visās skolās vienota pieeja, kas būtiski palīdzēs skolēniem, kuri pāriet no vienas izglītības iestādes uz citu. Līdz šim varēja gadīties, ka vienā skolā vērtēšana ir mazāk stingra, citā — daudz stingrāka, un, mainot skolu, skolēna sniegums dažkārt būtiski mainījās. Izglītības iestādes maiņa bērnos un jauniešos jau tāpat rada zināmu stresu — jauna vide, jauni draugi, taču tagad vairs nebūs jāraizējas par to, kāda jaunajā skolā būs vērtēšanas sistēma.

Vai drīkstēs pārrakstīt pārbaudes darbus

Daudzi vecāki un skolēni ir noraizējušies par to, ka jaunajā vērtēšanas sistēmā vairs nedrīkstēs pārrakstīt pārbaudes darbus. Te gan jāizceļ kāda nianse — darbu nedrīkstēs pārrakstīt uzreiz pēc uzrakstīšanas, taču skolēniem, kuri vēlēsies uzlabot vērtējumu — gan sekmīgu, gan nesekmīgu —, mācību gada beigās būs iespēja rakstīt kombinētu pārbaudes darbu. Arī šīs izmaiņas skolēniem nāks par labu. Līdz šim lielā daļā skolu pārbaudes darbus drīkstēja pārrakstīt tikai skolēni, kuri bija saņēmuši nesekmīgu vērtējumu. Tas nozīmē, ka skolēns, kurš apzināti nodod tukšu lapu un saņem nesekmīgu vērtējumu, nereti ir pat labākās pozīcijās nekā skolēns, kurš pārbaudes darbam gatavojas, to raksta un saņem, piemēram, 4 vai 5 balles.
Galvenais, kas jāsaprot, — izmaiņas ir stāsts par domāšanas maiņu, tās mudinās skolēnus uzņemties atbildību, gatavoties pārbaudes darbiem un vismaz mēģināt rakstīt, nevis uzreiz padoties, domājot, ka vienmēr jau varēs pārrakstīt, uzsver Bergmane.

Pirmajā gadā lielāka slodze pedagogiem

Vienlaikus jāatzīmē, ka pārmaiņas vērtēšanā palielinās pedagogu darba apjomu. Lai gan nebūs situāciju, kad skolēni jau pirms pārbaudes darba jautā, kad drīkstēs pārrakstīt, kombinētais darbs gada noslēgumā būs jāizstrādā pašiem pedagogiem. Pirmajos gados tas noteikti būs sarežģītāk un tam vajadzēs vairāk laika, tāpēc iesaku neatlikt visu uz pēdējo brīdi un jau mācību gada laikā fiksēt un krāt dažādu tēmu uzdevumus, ko iekļaut šajā darbā. Jaunās vērtēšanas sistēmas ieviešanas sākumā pedagogiem var pieaugt arī mentālā slodze: būs raizes par to, vai visu darām pareizi, papilddarbs uzdevumu izstrādē, sarunas un skaidrojošais darbs ar vecākiem un skolēniem, lai arī viņi gūtu izpratni par jauno kārtību.

Savstarpējas sadarbības un mācību līdzekļu nozīme

Par laimi, ir vairāki risinājumi, kā pedagogu slodzi samazināt. Pirmkārt, savstarpēja sadarbība un dalīšanās ar informāciju — nav jācīnās katram atsevišķi, viena priekšmeta skolotāji var apvienoties un kopīgi veidot pārbaudes darbus vai komplekso noslēguma darbu. Vēl viens palīgs ir mācību līdzekļi, kas veidoti atbilstīgi jaunajām prasībām, piemēram, izdevniecības "Skolas Vārds” mācību līdzekļos ir iekļauti secīgi uzdevumi — no mācību stundas sākuma līdz skolēna refleksijai par to, kā ir veicies stundā, savukārt skolotāju rokasgrāmatās ir ietverti gan darbu paraugi, gan snieguma līmeņa apraksti, pēc kuriem vērtēt darbus. Pedagogiem nebūs jāizdomā velosipēds no jauna — daudz kas jau ir radīts un pateikts priekšā, atliek tikai to pielāgot un likt lietā.

Atbalsta instrumenti pedagogiem

Vēl viena iespēja, par ko parūpējusies izdevniecība, ir izglītojošs video pedagogiem par būtiskākajām izmaiņām vērtēšanā un summatīvās vērtēšanas īstenošanu. To būtu vērtīgi noskatīties arī skolu vadītājiem, jo tajā tiek runāts ne tikai par atgriezenisko saiti, vērtējuma (atzīmes) svaru, izliekot mācību gada vērtējumu, bet arī par mākslīgā intelekta iespēju izmantošanu — tiek aplūkoti konkrēti rīki, kas pedagogiem var palīdzēt taupīt laiku un atvieglot ikdienu, piemēram, kā ar mākslīgā intelekta palīdzību ģenerēt snieguma līmeņa aprakstus u. c. 

Raugoties uz izmaiņām kopumā, Bergmane aicina pedagogus nebaidīties, bet skolēnus un vecākus — nesatraukties. Pārmaiņas noteikti būs ilgtermiņa ieguvums, un pedagogi varēs vairāk palīdzēt bērniem, kuriem mācības padodas grūtāk. Pedagogiem tas sniegs lielāku gandarījumu — redzēt, kā skolēniem veicas arvien labāk. Svarīgi ir atcerēties, ka reforma nenesīs rezultātus jau pēc mēneša vai pusgada, — izmaiņas, ko ieviesīsim šodien, nesīs augļus ilgtermiņā, uzver Bergmane.