Cik tad īsti sodos maksās elektrovilcienu piegādātājs "Škoda Vagonka"? Ministrija atbild izvairīgi
foto: Evija Trifanova/LETA
Vērsāmies Satiksmes ministrijā, lai uzdotu virkni jautājumu par "Škoda Vagonka" piegādāto elektrovilcienu stāvokli un pašu piegāžu termiņiem.
Sabiedrība

Cik tad īsti sodos maksās elektrovilcienu piegādātājs "Škoda Vagonka"? Ministrija atbild izvairīgi

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Dēļ saasinātās situācijas ap komerciālo aviāciju un valsts lomu šajā visā, Satiksmes ministrijai (SM) šobrīd darba netrūkst. Taču neskaidrības un sarežģījumi joprojām vajā arī kā mazākus, tā lielākus projektus "uz sliedēm", tostarp moderno "Škoda Vagonka" elektrovilcienu nonākšanu uz tām. Joprojām neatbildēti paliek vairāki jautājumi.

Cik tad īsti sodos maksās elektrovilcienu piegādāt...

Vērsāmies SM ar vēlmi gūt atbildes uz jautājumiem, kas palīdzētu izprast pašreizējo situāciju ar elektrovilcieniem - cik no tiem ir saņemti, cik un kādas problēmas konstatētas un kas par to piedzīts no ražotāja, kura transports iepriekšējā ziemā vairākkārt apstājās nebūt ne tik bargu ziemas apstākļu dēļ, atstājot pasažierus aukstumā un pusceļā.

Cik elektrovilcienu, tik jautājumu

Publiski ir izskanējusi informācija, ka 2019. gada 30. jūlija līgumā par piepilsētas pasažieru elektrovilcienu to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi un personāla apmācību Nr. 4, ir grozīts piegādes grafiks, ar pēdējā vilciena piegādi līdz 31. 07. 2024.

Attiecīgi lūdzām informēt par to, kā “Škoda Vagonka” ir pildījusi savas saistības, vai vilcieni ir piegādāti atbilstoši 4. vienošanās grafikam? Ja nē vai ir aprēķināts līgumsods par kavējumiem, ja tādi ir? Cik liels sods ir aprēķināts un kādi ir kavējumu iemesli? Vai tie ir attaisnoti? Ja ir kavējumi, vai to kavēšanas iemeslus jau paredzēja, slēdzot augstākminētos grozījumus Nr. 4?

Lūdzām arī detalizēti skaidrot - kā tika aprēķinātas attaisnotās dienas katram no vilcieniem grozījumos Nr. 4? Salīdzinājumā ar iepriekšējo piegādes grafiku, izmaiņas piegādes termiņos ir ļoti būtiskas un, skatoties katru vilcienu atsevišķi, nav ieraugāma kāda īpaša metodika.

Ņemot vērā publiski izskanējušo informāciju par to, ka ne visi no vilcieniem, kas piegādāti bija pilnībā tehniskā kārtībā, lūdzām sniegt informāciju par katru no vilcieniem un defektu veidiem, cik lielas soda naudas ir aprēķinātas un cik ir saņemts no “Škoda Vagonka”?

Vēl lūdzām sniegt informāciju par to, kādas neatbilstības tehniskajai specifikācijai ir konstatētas, vai tās ir atkārtojušās un kuriem vilcieniem. Kā arī sniegt informāciju par aprēķiniem soda naudām par katru no vilcieniem un katru no defektu veidiem, pieprasot izšķirt sērijveida un atsevišķi konstatētus defektus.

Visbeidzot prasījām - cik liela valsts dotācija tiek plānota 2024. gadā?

Par vilcienu piegādēm runā izvairīgi

Ministrijā, kas ir AS "Pasažieru vilciens" ("Vivi") kapitāla daļu turētājs un atbild par šīm norisēm, vispirms paskaidroja, ka atbildes uz jautājumiem sniegs pats uzņēmums.

"Šobrīd no ražotāja esam saņēmuši 30 jaunos elektrovilcienus. Vēlamies atgādināt, ka jauno elektrovilcienu laišanu satiksmē veicam pakāpeniski saskaņā ar gada sākumā izstrādāto risku mazināšanas plānu, kas paredz saņemto sastāvu padziļinātu pārbaudi atbildīgo institūciju un ekspertu uzraudzībā, kā arī dinamisko testa braucienu vairāku simtu un atsevišķos gadījumos pat tūkstošu kilometru garumā veikšanu līnijās bez pasažieriem, pirms vilcienu norīkošanas pārvadājumu veikšanai. Šāda pieeja sevi ir attaisnojusi, atspoguļojoties vilcienu precizitātē – jau kopš šī gada marta vilcienu reisus mēnesī vidēji izpildām ar 98% precizitāti, kas uzņēmumu AS “Pasažieru vilciens” ierindo Eiropā punktuālāko pasažieru pārvadātāju pa dzelzceļu galvgalī," paskaidroja uzņēmuma Komunikācijas un mārketinga daļas vadītājs Edgars Butāns.

Te jāpiebilst, ka atrakstītais neietver atbildi uz jautājumu par to, vai piegādātie vilcieni nav kavējušies. To varētu viegli noskaidrot, ielūkojoties grafikā. Attiecīgi nekas nav teikts arī par līgumsodiem, ja tādi pienāktos.

AS "Pasažieru vilciens" gan apgalvo, ka ar 30 jaunajiem elektrovilcieniem ir pietiekoši, lai pilnībā atteiktos no veco elektrovilcienu izmantošanas. Kā arī - 13 no vecajiem elektrovilcieniem tiekot turēti rezervē.

Par čehu ražotājam aprēķinātajiem sodiem pagaidām klusums

Runājot par piegādēm un to savlaicīgumu (kas gan netiek detalizēti iztirzāts) uzņēmums saka: "Eiropā ģeopolitiskā situācija joprojām ir nestabila, Ukrainā turpinās karadarbība, kas joprojām ietekmē globālās piegāžu ķēdes, un šie faktori radījuši izaicinājumus ar atsevišķu vilciena komponenšu piegādi, kā rezultātā no ražotāja vēl neesam saņēmuši trīs elektrovilcienus. Vienlaikus redzam, ka ražotājs veic visus nepieciešamos pasākumus un ir apņēmies izpildīt līgumu pilnā tā apjomā iespējami īsākā laikā. Saskaņā ar ražotāja šobrīd pausto trūkstošo elektrovilcienu piegādes tiks veiktas līdz septembra beigām."

Karadarbība Ukrainā nevar būt attaisnojums kavējumiem, jo pagarinājums vienošanā tika piešķirts tieši šo iemeslu dēļ. Vienošanās tika slēgta nesen, tāpēc uzņēmējiem vajadzēja paredzēt visus apstākļus līdz jūlija beigām.

"Sadarbojamies ar ražotāju, lai atlikušo elektrovilcienu piegāde un pieņemšana ekspluatācijā notiktu iespējami īsākā laikā esošā līguma ietvaros. Mūsu galvenais mērķis joprojām ir visu līdz šim pieņemto jauno elektrovilcienu ieviešana ikdienas apritē, koncentrējoties uz pasažieru pārvadājumu precizitāti. Soda naudu aprēķināšana atbilstoši mūsu līgumiskajām attiecībām, protams, joprojām notiek, bet gala lēmums par līgumsodu apmēru tiks pieņemts pēc visu elektrovilcienu saņemšanas un visu apstākļu, kas ietekmējuši vilcienu piegādi, objektīvas izvērtēšanas. Līdz ar to detalizētāku informāciju sniegsim pēc visu elektrovilcienu saņemšanas un apstākļu izvērtēšanas," apsola uzņēmums.

Šogad valsts dotācijas par pasažieru pārvadājumiem uzņēmumam "Pasažieru vilciens" plānotas 25,3 milj. eiro apmērā, t.sk. 4,2 milj. eiro paredzēts norēķiniem par zaudējumiem saistībā ar braukšanas maksas atvieglojumiem. 

Atliek vien cerēt, ka pie valsts dotāciju iegūšanas, tiks saņemta arī līgumā paredzētā no "Škoda Vagonka" piedzenamā sodanauda.