Ceļš uz Igauniju vairs nebūs apdraudēts; atjaunos Salacgrīvas tiltu
Valdība otrdien atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikumu nodrošināt 10,718 miljonu eiro valsts budžeta līdzfinansējumu Salacgrīvas tilta pārbūvei.
SM atgādina, ka Eiropas Komisija šogad janvārī atbalstīja līdzfinansējumu Limbažu novada domes projektam "Tilta pār Salacu rekonstrukcija divējāda pielietojuma nodrošināšanai" 7,548 miljonu eiro apmērā.
Tādējādi atbilstoši informatīvajam ziņojumam, kas valdība skatīts pērn septembrī, finansējuma apstiprināšanas gadījumā no valsts budžeta ir paredzēts līdzfinansējums 50% apmērā no attiecināmajām izmaksām, kā arī līdzfinansējums pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmaksai.
Attiecīgi valsts budžeta līdzfinansējums no projekta kopējām attiecināmām izmaksām nepieciešams 7,548 miljonu eiro apmērā, bet no projekta neattiecināmām izmaksām 3,17 miljonu eiro apmērā.
Savukārt projekta kopējais budžets, ieskaitot Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) finansējumu, būs 18,267 miljoni eiro.
Informatīvais ziņojums paredz SM projekta īstenošanas laikā pieprasīt finansējumu no "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Paredzēts, ka papildu 10,718 miljonu eiro valsts līdzfinansējumam 3,774 miljonus eiro piešķirs priekšfinansējuma nodrošināšanai projekta īstenošanas laikā, lai nodrošinātu finanšu plūsmas nepārtrauktību, ņemot vērā EISI līdzfinansējuma maksājumu plānotos saņemšanas termiņus.
Pēc projekta īstenošanas būs jānodrošina, ka pēc EISI otrā maksājuma (noslēguma) saņemšanas valsts budžetā tiek atgriezts no valsts budžeta piešķirtā priekšfinansējuma apmērs.
Ziņojumā arī norādīts, ka VSIA "Latvijas valsts ceļi" (LVC) izsludinātajā iepirkumā tiesības slēgt līgumu ieguvusi piegādātāju apvienība "NB&Tilts", kuras piedāvājums bija saimnieciski izdevīgākais - 18,116 miljoni eiro ar PVN. LVC noslēgs līgumu ar uzvarētāju pēc Ministru kabineta lēmuma par valsts budžeta līdzfinansējuma nodrošināšanu projekta īstenošanai.
Tāpat Limbažu pašvaldība, LVC un SM ir panākušas vienotu izpratni par nepieciešamību mainīt projekta finansējuma saņēmēju no pašvaldības uz LVC. Pamatojoties uz SM doto atļauju, LVC sadarbībā ar Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru (CINEA) ir veikusi projekta pieteikuma izmaiņas kā priekšdarbus piešķīruma līguma noslēgšanai, tostarp nomainot pašvaldību kā labuma saņēmēju pret LVC un kā projekta uzsākšanas datumu norādot šī gada 1.aprīli.
SM un LVC vienosies ar pašvaldību par projekta turpmākajiem īstenošanas nosacījumiem - būvprojekta pārņemšanas kārtību, autoruzraudzības jautājumiem, infrastruktūras uzturēšanas jautājumiem, tilta nodošanu atpakaļ un citiem nosacījumiem.
Jau ziņots, ka šogad 9.aprīlī valdība atbalstīja Salacgrīvas tilta nodošanu valsts īpašumā.
Iepriekš SM aģentūrai LETA norādīja, ka tilta nodošanas mērķis valsts īpašumā ir mazināt administratīvo slogu būvniecības procesa laikā, lai būvniecība virzītos maksimāli ātri. Savukārt pēc būvniecības un garantijas perioda tiltu paredzēts nodot atpakaļ Limbažu novada pašvaldības īpašumā.
Tilts pār Salacu atrodas uz valsts galvenā autoceļa Rīga (Baltezers)-Igaunijas robeža (Ainaži), kurš ietilpst Eiropas transporta tīklā (TEN-T), kā arī ir Eiropas nozīmes autoceļu maršrutā "E67" jeb "Via Baltica" posmā, kas nodrošina vietējo un starpvalstu satiksmi, kā arī militāro mobilitāti starp Baltijas valstīm un Eiropu.
Tiltam ir augsta nolietojuma pakāpe, nepietiekama nestspēja, un patlaban satiksme uz tā ir ierobežota.